با چه رتبه ای انتخاب رشته کنیم؟

با چه رتبه ای انتخاب رشته کنیم

در زمان انتشار کارنامه اولیه کنکور سراسری از سوی سازمان سنجش، داوطلبان بسیاری با مشاهده رتبه خود از انتخاب رشته صرف نظر می کند و دسته ای نیز هستند که اصلا مجاز به انتخاب رشته با آزمون نشده اند. داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته نشده اند، توصیه می کنیم که شانس خود را در رشته های بدون کنکور امتحان کنند. حتی اگر تصمیم گرفته اند که یک سال دیگر در پشت کنکور بمانند و مجددا در کنکور سال بعد شرکت کنند. اما داوطلبانی که رتبه دلخواه خود راکسب نکرده اند نیز با انجام ندادن انتخاب رشته فقط شانس خود را هر چند اندک به سایر رقبایی که دهند که رتبه بدتری از انها به دست آورده اند. از این رو در سوال به اینکه با چه رتبه ای انتخاب رشته کنیم؟ پاسخ می دهیم که هر رتبه ای در کنکور سراسری کسب کردید، هم در بخش با آزمون و هم در بخش بدون کنکور سراسری و آزاد شانس خود را امتحان کنید و اقدام به انتخاب رشته نمایید.

آخرین رتبه مجاز در انتخاب رشته

در خیلی از موارد داوطلب علی رغم آنکه تمایل به انتخاب رشته دارد اما مجاز به انتخاب رشته نمی شود. از آنجایی که قبولی در دوره های روزانه و شبانه( نوبت دوم) دانشگاه ها نیاز به رتبه بهتری دارد، اخرین رتبه مجاز به انتخابل رشته را در هر رشته بررسی می کنیم. مسلما این رتبه برای مجاز شدن در دوره پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد بالاتر است. اما برخی از داوطلبان که نتیجه مطلوبی در کنکور خود کسب نکرده اند فقط در دوره های بدون کنکور مجاز شده اند و حتی نمی توانند در دوره های پردیس خود گردان و دانشگاه آزاد با کنکور هم شانس خود را امتحان کنند.

  چگونه انتخاب رشته کنیم؟

البته آخرین نفر مجاز به انتخاب رشته در سهمیه هر منطقه متفاوت خواهد بود. اما در ابتدا قبل از تعداد نفرات مجاز باید تعداد کل داوطلبانی که در سهمیه همه مناطق و رشته ها مجاز به انتخاب رشته شده اند را بیان کنیم که شامل 359677 نفر در رشته تجربی ،332107 نفر در رشته انسانی، 40231 نفر در رشته ریاضی بوده است.

رشته تجربی

سهمیه منطقه رتبه اخرین فرد مجاز شده
منطقه 1 (105 هزارنفر داوطلب) 40 هزار
منطقه 2 (220هزار نفر داوطلب) 90 هزار
منطقه 3(250 هزار نفر داوطلب) 95 هزار

رشته ریاضی

منطقه 1 (48 هزارنفر داوطلب) 28هزار
منطقه 2 (60هزار نفر داوطلب) 35هزار
منطقه 3(42 هزار نفر داوطلب) 25هزار

رشته انسانی

منطقه 1 (40 هزارنفر داوطلب) 25هزار
منطقه 2 (83هزار نفر داوطلب) 45هزار
منطقه 3(135 هزار نفر داوطلب) 85هزار

همانطور که مشاهده کردید تقریبا نیمی از داوطلبان شرکت کنند هدر هر رشته و سهمیه مناطق مجاز به انتخاب رشته روزانه و نوبت دوم نمی شوند، ام این به معنی انتخاب رشته انجام ندادن نیست. بلکه این دانش آموزان بهتر است شانس خود را در دوره های پردیس خودگردان، غیر انتفاعی و پیام نور و دانشگاه آزاد و رشته های بدون کنکور حتما امتحان کنند تا با اجرای یک انتخاب رشته خوب و اصولی بتوانند وارد دانشگاه شوند.

با هر رتبه ای انتخاب رشته کنید!!!

در پاسخ به سوال دانش آموزان که می پرسند اگر چه رتبه ای گرفتیم انتخاب رشته کنیم همیشه گفته ام که هر رتبه ای که کسب کردی حتما انتخاب رشته انجام بدهید. مسلما می توانید به نحوی انتخاب رشته کنید که اگر قبولی شدید و نرفتید از کنکور سال بعد محروم نشوید. زمانی که انتخاب رشته انجام نمی دهید، شانس نفرات بعدی خود را افزایش می دهید.

رتبه انتخاب رشته

اگر تمامی دانش آموزان این تصور را داشته باشند و نفرات قبلی شما نیز انتخاب رشته نکنند، ان وقت شما با رتبه بدتری می توانید رشته بهتری قبول شوید چرا که نفرات قبل از شما نیز به دلیل آنکه رتبه دلخواه خود را کسب نکرده اند انتخاب رشته انجام نداده اند وظرفیت دانشگاه ها خالی مانده است.

برای همین می توانید انتخاب رشته اصولی خود را با یک مشاور انجام دهید و در صورتی که در یکی از کد رشته ها قبول شدید اما به آن علاقه ای نداشتید می توانید در دانشگاه ثبت نام نکنید!!!

نکته خیلی خیلی مهم!!!!

مراقب باشید که اگر از سر اجبار انتخاب رشته انجام می دهید، دوره روزانه رشته هایی که علاقه ندارید را انتخاب نکنید چرا که در صورت قبولی و عدم ثبت نام در دانشگاه از کنکور روزانه سال آینده محروم می شوید. اما این محدودیت برای سایر دوره های شبانه، پردیس خودگردان، پیام نور و غیر انتفاعی و دانشگاه ازاد وجود ندارد.

علاقه مندان به پزشکی حتما انتخاب رشته کنید!!

این اتفاق در دانش آموزان رشته تجربی شایع می باشد. داوطلبی که علاقه به رشته پزشکی دارد اما رتبه او مثلا 5 هزار شده است. این داوطلب انتخاب رشته انجام نمی دهد و یک سال دیگر پشت کنکور می ماند، ممکن است سال آینده رتبه دلخواه خود را کسب نکند.

بهترین راه این است که انتخاب رشته خود را انجام دهید و دوره های پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد را انتخاب کنید. در صورت قبولی در دانشگاه نیز ثبت نام کنید و همزمان یک سال دیگر در کنکور شرکت کنید. اگر رتبه دلخواه خود را کسب کردید انصراف دهید و دوباره انتحاب رشته کنید اما اگر رتبه شما از سال قبل بدتر شد چیزی را از دست نداده اید که هیچ بلکه یک سال به تحصیلات دانشگاهی خود ادامه داده اید

  آخرین رتبه قبولی پزشکی

قبولی در رشته مشابه با رتبه بدتر

خیلی از دانش آموزان تصور می کنند که اگر رتبه آنها به حد نصاب رشته دلخواهشان نرسد تنها راه شرکت در کنکور سال بعد است. در ابتدا باید بگویم که هر سال رتبه آخرین نفر قبولی در یک رشته متفاوت می باشد. و بنا بر تقاضا، تعداد شرکت کنندگان، ظرفیت دانشگاه و ..متغیر است. بنابراین بر این ملاک ها انتخاب رشته خود را خراب نکنید. بهتر است در ابتدا در رشته و دانشگاه مورد نظر انتخاب های 1 تا 15 خود را کامل کنید و سپس از انتخاب 16تا 150 در دانشگاه ها و دوره هایی که مشابه رشته مورد نظر شما است اقدام به انتخاب رشته نمایید.

انتخاب رشته با رتبه بدتر

مثلا اگر رشته مورد علاقه شما فیزیوتراپی است و رتبه دلخواه قبولی در این رشته را کسب نکرده اید، به جای شرکت در کنکور سال بعد در رشته کار درمانی وارد شوید که کاملا مشابه فیزیوتراپی است و در ارشد می توانید وارد فیزیوتراپی شوید. و نیازی به رتبه خیلی خوبی هم ندارد.پس باچه رتبه ای انتخاب رشته کنیم وجود ندارد. بلکه با هر رتبه ای که کسب کردید با یک مشاور تنوانمند انتخاب رشته نمایید.

تمامی این قدامات و انجام یک انتخاب رشته خوب با توجه به رتبه توسط یک مشاور با تجربه امکان پذیر است.

یک نکته خیلی خیلی مهم!!!

در زمان انتخاب رشته گول این حرف که با رتبه خیلی خیلی بالا مثلا 25 هزار می توانید پزشکی دانشگاه تهران قبول شوید را نخورید. چنین چیزی امکان پذیر نیست و خبری هم از رشته ها و ظرفیت های پنهان نیست. با هر رتبه ای که کسب کرده اید انتخاب رشته کنید اما با هر رتبه ای انتظار رشته های خوب دانشگاه سراسری را نداشته باشید.

بهترین انتخاب رشته آن است که با توجه به رتبه ای که کسب کرده اید بهترین قبولی را برای شما به ارمغان آورد که این انتخاب رشته با تضمین کیفیت در گروه اموزشی دکتر پرتوی امکان پذیر است.

پرسش و پاسخ متداول:

1- آیا می شود به شکلی انتخاب رشته کرد که برای سال بعد محروم نشد؟
پاسخ : بله در رشته هایی که مورد علاقه شما نیست دوره روزانه را انتخاب نکنید. چرا که قبولی در دوره شبانه و پردیس خودگردان محرومیت ندارد و فقط دوره روزانه دارای محرومیت تحصیلی است.
2- اگر شانس به قبولی خیلی کمی داشتیم هم انتخاب رشته کنیم؟
پاسخ : بله حتی اگر در رشته های با آزمون هم مجاز نشده بودید، در رشته های بدون آزمون اقدام به انتخاب رشته کنید.
3- اگر رتبه خوبی داشتیم آیا لازم است در دانشگاه آزاد انتخاب رشته کنیم؟
پاسخ : حتی اگر رتبه شما خیلی خوب بود و شانس قبولی شما در دانشگاه سراسری قطعی بود حتما برای اطمینان بیشتر کد رشته های مورد علاقه خود را در دانشگاه آزاد هم انتخاب کنید. می توانید در این دانشگاه پذیرفته شوید اما اقدامی برای ثبت نام انجام ندهید

 

انتخاب رشته دکتر پرتوی

دریافت مشاوره

 

امتیاز دهی از راست به چپ است.❤️
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *