برنامه ریزی ارزان دهم تجربی – دهمی ها کنکور شما آغاز شده است!

برنامه ریزی ارزان دهم

اگر رشته تجربی را برای ادامه تحصیل در دوره دوم دبیرستان انتخاب کرده ای، از سال دهم وارد مطالعه برای کنکور شده ای. قبولی در کنکور تجربی کار 1سال نیست و حتما از سال دهم باید یک شروع جدی برای کنکور داشته باشید،اگر می خواهید به رتبه زیر 500فکر کنید. برنامه ریزی ارزان دهم با رتبه شود…

ساعت مطالعه ات رو تنظیم کن!!!

اولین قدم برای تو این هست که عادت کنی ساعت مطالعه ات رو افزایش بدی. مسلما در سال هشتم و نهم بنا به نیاز مطالعه می کردی. وساعت مطالعه منظمی نداشتی اما در سال دهم در رشته تجربی باید عادت کنی که ساعت مطالعه ات رو بین 5 الی 6 ساعت در روزهای مدرسه و حدودا 8 ساعت در روزهای تعطیل برسونی. چون اگر این عادت رو از سال دهم نداشته باشی درسال یازدهم و دوازدهم زمان از دست می دی و کسب عادت مطالعه در سال دوازدهم واقعا کار سختیه.

کمیت هم به اندازه کیفیت مهم است!!

خیلی از مواقع که اسم ساعت مطالعه به میان می آید می شنویم که کیفیت مهم تر از این است که چه قدر بخوانیم. مسلما یک مطالعه کم با کیفیت بهتر از یک مطالعه زیاد بی کیفیت است اما به نظر شما بهترین شرایط این نیست که ساعت مطالعه بالا به همراه کیفیت بالا داشته باشیم؟؟؟

پس در اولین قدم برای برنامه ریزی در سال دهم باید ساعت مطالعه خود را افزایش دهید تا عادت به مطالعه کنید و سپس روی کیفیت مطالعه شما کار کنیم.

بعد از هر 75 دقیقه استراحت کن!!!

در سال دهم بهترین زمان برای مطالعه 75 دقیقه است. در سال های بعدی مدت زمان مطالعه هر درس باید افزایش یابد. اما در سال دهم برای هر واحد مطالعاتی خود 75 دقیقه در نظر بگیرید و بین هر بازه 15 دقیقه استراحت کنید.

 

هم مطالعه و هم تست در یک بازه:

در یک بازه درسی هم باید به مطالعه بپردازی وهم تست بزنی. اما چطور می شود در 75 دقیقه به هر دو اینها رسید؟؟

اگر قرار است ریاضی و یا فیزیک مطالعه کنی و یا می خواهی شیمی مسائل را حل کنی بهتر است در ابتدا 30 دقیقه از زمان واحد درسی ات رو به مطالعه سریع کتاب و یا جزوه دبیر اختصاص بدی تا مطالب و فرمول ها رو سریع مرور کنی. و 45 دقیقه بعدی رو به حل تمرین و تست بپردازی تا با تمرین کردن میزان یادگیری و تسلط ات رو بالا بببری . اما اگر درس تو زیست و دینی .. است بهتر است که برعکس عمل کنی یعنی در 45 دقیقه میزان مشخصی از صفحات رو بخونی و بعد 30 دقیقه به صورت کتاب باز تست بزنی.

یک مطالعه با کیفیت داشته باش:

بعد از اینکه مدیریت زمان و زمان بندی رو یاد گرفتی،حالا نوبت به این می رسه که کیفیت مطالعه ات رو افزایش بدی. مسلما فقط مطالعه کردن فایده ای نداره و اگر فقط با درس خوندن می شد به نتیجه رسید همه 700هزار نفر شرکت کننده کنکور تجربی موفق می شدند. اما باید در حین مطالعه رفتارهایی رو انجام بدی که موجب افزایش کیفیت مطالعه تو بشه.

برنامه ریزی برای مطالعه

 

یادداشت برداری در حین مطالعه :

مسلما برای افزایش یادگیری لازمه که درس ها رو مرور کنی. پس از الان برای مرور هم اماده شو و وقتی داری درس می خونی نکات مهم رو مشخص کن. بهتره از مداد و یا خودکار رنگی استفاده کنی. مراقب باش که لازم نیست همه کتاب و یا جزوه ات رو رنگی کنی و زیرش خط بکشی فقط قسمت های مهم رو این کار رو بکن. چون هم باعث می شه مطالب مهم در حافظه ات بهتر وارد بشه و هم در زمان مرور فقط بخش های مهم رو دوباره مطالعه می کنی.

 

ارتباط دادن مطالب به هم :

اگر می خواهی مطالب کتاب درسی ات رو خیلی خوب متوجه بشی بایدیاد بگیری مطالبی که به هم مرتبط هستند رو پیداکنی و ارتباط بین اونها رو مشخص کنی. مطالعه ترکیبی خیلی می تونه سرعت یادگیری و تست زنی تو رو افزایش بده . بهتره بعد از مطالعه هر پاراگراف سری به نکات مهم پاراگراف های قبلی بزنی و اگر مطلبی به هم مرتبط بود رو با یک رنگ مشخص به هم ارتباط بدی .

 

پیش خوانی :

یکی از بهترین راه ها برای تثبیت مطالب در ذهن، پیش خوانی است. لازم نیست برای پیش خوانی زمان جداگانه ای در نظر بگیری . فقط کافیه 5دقیقه قبل از شروع کلاس های درسی ات و تدریس معلم درس جدید رو یه نگاه بندازی و عنوان های اون رو بخونی. اینکار باعث می شه وقتی معلم داره درس می ده تو تمرکز و یادگیری ات بیشتر باشه.

 

پس خوانی :

پیش خوانی برات آشنا تر بود نه؟؟ اما یه روش برای افزایش کیفیت مطالعه وجود داره که کمتر کسی اون رو می دونه و اون روش پس خوانی هست. که بعد از اتمام جلسه تدریس دبیر و کلاس دوباره 5دقیقه درسی که تدریس شده و نکات مهمی که دبیر گفته رو مرور کن تا چسبندگی اطلاعات در حافظه تو دوبرابر بشه.

تخلیه ذهن در حین مطالعه :

همه ما در زمان مطالعه فکرمون به جاهایی می ره که تمرکز مون رو بهم می زنه. برای همین یه کاغذ کنار دستت داشته باش و مواردی که باعث می شه نتونی تمرکز کنی رو بنویس و به افکارت قول بده که بعد از اتمام واحد مطالعه ات بهشون فکر می کنی. با این کار ذهن ات رو خالی می کنی و تمرکز و کیفیت مطالعه ات بالاتر میره.

2 عامل اصلی رو خوب تمرین کن:

تثبیت ساعت مطالعه و مطالعه با کیفیت دو عاملی است که در بالا کاملا توضیح داده شد. اگر در ابتدا و در ماه اول مطالعه در سال دهم و در برنامه ریزی های درسی که دریافت می کنی این دو عامل رو خوب تمرن کنی تبدیل به یک دانش آموزی می شوی که فعلا اصول مطالعه رو خوب رعایت می کنه. اما در کنا این 2عامل موارد دیگری هم هستند که برای کسب رتبه زیر 500باید رعایت کنی اما تا زمانی که عوامل بالا اجرایی نشه فایده ای ندارد.

تست رو از سال دهم تمرین کن!!!

کنکور یعنی مهارت به یادآوری سریع مطالب و به کاربردن مطالب مطالعه شده در قالب تست های 4گزینه ای. پس باید از سال دهم مهارت تست زنی رو در خودت تقویت کنی. خیلی از دانش آموزان تصور می کنند که در سال های دهم و یازدهم باید خوب مطالعه کنند و فقط در سال دوازدهم تست کار کنند. اما افرادی که میزان تست انها در برنامه ریزی های درسی پایه دهم کم بوده است هیچ گاه نتوانسته اند در سال دوازدهم به مرز 1000تست برسند. چه برسد به تعداد بالاتر. برای همین از سال دهم باید مهارت تست زنی رو تمرین کنی.

 

کتاب تست مناسب سطح ات تهیه کن:

منبع مناسب برای تست زنی بسیار مهم است . کتابی که بیش از اندازه سخت باشد و نه خیلی آسون . بلکه بتواند هم علم دانش آموز را بسنجد و هم مطالب جدیدی به او بیاموزد. بهترین کتاب تست آن است که داوطلب از بین 10 تست آن بتواند به 6الی 7 تست پاسخ صحیح بدهد. این منبع کمک آموزشی می تواند از نظر علمی مناسب دانش آموز باشد اما اگر دانش آموز بتواند به همه سوالات پاسخ دهد. این کتاب بیش از اندازه برای او راحت است و اگر کمتر از 6سوال پاسخ دهد کتاب بیش از اندازه سخت است.

بهترین منابع برای کنکور تجربی در پایه دهم :

در بین منابع موجود در بازار برخی از کتاب ها عملکرد بهتری داشته اند و سطح سوالات آنان به شکلی است که تقریبا برای تمامی افراد مناسب می باشد. که عبارتند از :

ادبیات فارسی خیلی سبز درس به درس / نشرالگو موضوعی
عربی مهر و ماه/ میکرو طلایی گاج
دین و زندگی انتشارات سفیر خرد تالیف مسلم بهمن آبادی
زبان مبتکران / خیلی سبز
ریاضی جامع مهر و ماه به همراه پاسخ نامه
زیست خیلی سبز
فیزیک میکرو نقره ای گاج
شیمی خیلی سبز

بهترین روش تست زنی در سال دهم:

مسلما در سال دهم باید به نحوی مطالعه کنی که در سال های بعدی دچار خستگی و بی حوصلگی نشوی. برای همین بهترین روش تست زنی در سال دهم این است که در زمان تست زدن از کتاب درسی و یا جزوه کمک بگیری. این کار باعث می شه که متوجه بشی کدام بخش های کتاب درسی مهم تر است و به جزییات بهتر و بیشتر توجه می کنی.

تست های مهم رو مشخص کن:

در کنار مرور مطالب مهم کتاب درسی، لازم است تست های مهم رو هم مشخص کنی و در کنار اونها یک علامت*قرار بدی. با اینکار علامت گذاری می کنی که این تست مهم تر بوده و یا نکته خاصی داشته و در مرورها مجددا به این تست های نشان دار شده رجوع می کنی و مجددا انها رو حل می کنی.

برنامه ریزی داشته باش:

هماهنگ کردن ساعت مطالعه مشخص، مطالعه با کیفیت و تست زنی برای هر درس فقط در یک برنامه منسجم امکان پذیر است در غیر این صورت نمی شود هر 3گام را با هم اجرایی کرد. برنامه ریزی به مطالعه نظم می دهد. واز طرفی همگام شدن با برنامه ریزی نیاز به زمان دارد. برای همین از سال دهم باید یاد بگیری که با برنامه ریزی درسی مطالعه کنی.

وجود یک برنامه ریزی درسی که هزینه بالایی هم نداشته باشد،کمک می کند که در سال دهم جمع بندی خوبی از مباحث داشته باشی و بتونی مدیریت زمان داشته باشی و حتی بتونی برخی از مباحث سال یازدهم رو هم جلوتر مطالعه کنی و از سایر رقبا جلو بیفنی.

برنامه ریزی ماهانه:

رشته تجربی حتما نیاز به یک مشاور و برنامه ریزی حرفه ای دارد. حجم زیاد و سنگین درس ها، تست زنی همگام با مطالعه و افزایش ناگهانی ساعت مطالعه در سال دهم همه اینها از مواردی است که برنامه ریزی درسی را لازم و ضروری می کند. اما اگر نمی توانی هزینه های زیادی برای مشاوره و برنامه ریزی بپردازی می تونی از برنامه ریزی های ماهانه ارزان قیمت استفاده کنی که علاوه بر دریافت مشاوره درسی، یک برنامه ریزی ماهانه شخصی نیز داشته باشی.

با برنامه ریزی خیالت رو راحت کن!

همیشه شروع سال تحصیلی خیلی قشنگه!! حجم درس ها کمه و معلم ها خیلی آروم درس می دن اما نیاز به برنامه ریزی رو اونجا احساس میکنی که حجم مطالب تدریس شده سنگین می شه و تکالیف و امتحان ها پشت سر هم قرار می گیرن. در این جا است که وجود یک برنامه ریزی که مشخص می کنه مطالبی که دبیر تازه تدریس کرده رو کی بخونی، تکالیف روز بعد رو بتونی کامل اجرا کنی و برای امتحان ها آماده بشی و تازه درس های قبلی رو منظم مرور کنی تا از یادت نرن.

برسی تست های هر درس رو مشخص بزنی و کتاب تست ها سفید نمونه و … کلی کار دیگه که اگر قرار باشه بدون نظم انجام بدی هیچ وقت نمی رسی و زمان کم می آری. اما اگر برنامه ریزی درسی خوبی داشته باشی که مناسب خود تو طراحی شده باشه نه تنها زمان کم نداری بلکه حتی فرصت اضافه برای انجام مهارت های دیگه رو هم خواهی داشت.

تمامی مشکلاتت رو با یک برنامه ریزی برطرف کن!

مسلما در حین مطالعه دچار مشکلاتی می شی که نمی دونی باید چی کارکنی؟ بهترین راه این هست که این مشکلات رو با فردی در میون بذاری که برای اونها راهکار های مناسبی بهت ارائه بده. با برنامه ریزی درسی ارزان رشته تجربی دقیقا می تونی هم یه برنامه ریزی برای درس هات داشته باشی و هم همه مشکلاتی که در مطالعه داری را با مشاورت مطرح کنی و راهکار دریافت کنی.

خدمات طرح مشاوره و برنامه ریزی درسی ارزان دهم تجربی:

برای داوطلبان پایه دهم در رشته تجربی، طرحی از مشاوره و برنامه ریزی درسی در نظر گرفته ایم که شامل خدمات زیر می باشد:

  1. یک جلسه مشاوره با مشاوران ارشد مجموعه دارای تحصیلات تخصصی و سابقه کار بالا در مدارس برتر
  2. ارائه برنامه ریزی درسی مناسب با دانش آموز به صورت فردی
  3. در نظر گرفتن برنامه مدرسه،امتحانات و تکالیف و آزمون ها در برنامه ریزی ارزان
  4. ارائه برنامه ریزی به صورت روزانه و پارت به پارت درسی با جزییات روش های مطالعه
  5. آموزش روش های مطالعه برای هر درس
  6. آموزش تکنیک های تست زنی و معرفی منابع تستی مناسب هر دانش آموز
  7. آموزش مدیریت زمان و تقویت حافظه با افزایش دقت و تمرکز در دانش آموز
  8. کنترل وضعیت خواب و تغذیه
  9. پیگیری مشکلات درسی و نظارت بر نحوه اجرای برنامه ریزی به صورت هفتگی
  10. مشاوره انگیزشی با دکتر پرتوی
  11. تضمین کیفیت ماهانه

تمامی خدمات مشاوره و برنامه ریزی درسی ارزان قیمت فقط با پرداخت ماهانه 200تومان امکان پذیر است!!!

4.3/5 - (31 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *