برنامه ریزی رتبه های برتر + 9 نکته فوق العاده و کاربردی

,
برنامه ریزی رتبه های برتر

معمولا رتبه ای 3 رقمی و 2 رقمی کنکور سراسری جز رتبه های برتر به حساب می آیند. اما آیا اینکه رتبه ای که کسب کردی جز رتبه های برتر کنکور هست یا نه بستگی به رشته ای که می خواهی انتخاب کنی دارد. گاهی برای قبولی در یک رشته و دانشگاه خاص باید رتبه زیر 50 بگیری. مسلما رتبه 250 هم رتبه بسیار خوبی در کنکور سراسری است اما تو رو به روانشناسی دانشگاه تهران و یا مهندسی های دانشگاه شریف نمی رسونه.

پس اینکه رتبه برتر بشی بستگی به رشته و هدف ات داره. اما اینکه چجوری باید درس بخونی و برنامه ریزی کنی تا به رتبه دلخواهت برسی خیلی مهمه و مهم تر از همه اینکه بدونی افرادی که در سال های قبل نتیجه دلخواهشون رو دریافت کردند، چگونه پیش رفته اند هم موضوع مهمی است.

رتبه های برتر کنکور

 

در برنامه ریزی تقلید و کپی کردن ممنوع:

همه ما فکر می کنیم که اگر فردی در سال های قبل رتبه مثلا 5 رو دریافت کرده حال باید همه راه و روش هایی که او رفته را تکرار کنیم تا ما هم به نتیجه برسیم . کپی کردن محض در سال کنکور ممنوعه. چون هر کس ویژگی های فردی و شخصیتی و درسی خودش را دارد وقرار نیست همه برای رسیدن به موفقیت از یک مسیر عبور کنند. بلکه تو می تونی مسیر مخصوص به خودت رو بسازی . پس به جای قدم گذاشتن در یک مسیر تکراری از عواملی که موجب موفقیت یک فرد در کنکور سراسری شده است؛ الگو  بگیرید و آن را مطابق شخصیت خودتان، انجام دهید.

ویژگی های مطالعه در سال کنکور از زبان رتبه های برتر :

در طی مصاحبه های انجام شده با داوطلبان کنکور سراسری که به رشته و دانشگاه دلخواه خودشان رسیده اند، به نتایج مشترکی رسیده ایم که چه ویژگی هایی در مطالعه خود داشته اند که عامل موفقیت آنها بوده است که مهم ترین ها و عمومی ترین های آن را با شما به اشتراک می گذاریم.

1) مسیر خود را در پیش گرفته اند:

خود رتبه های برتر هر سال یک مسیر جدید برای مطالعه خود ساخته اند که در کنار آن از تجربه های دیگران هم استفاده کرده اند. رتبه های برتر هیچگاه مسیر یک فرد را تقلید نمی کنند. پس اگر می خواهی به رتبه خوبی در کنکور سراسری امسال برسی،بهتره که اول از همه خودت رو شناسایی و آنالیز کنی و مناسب خودت و هدفت پیش بری.

2) در یک جهت حرکت کرده اند:

خنده دار است که خیلی از بچه ها در سال کنکور به هر چیزی چنگ می زنن تا نتیجه بگیرن. پیکودن یک مسیر مستقیم بهترین راه نتیجه گیری است. بهتر است با یک کتاب و جزوه مشخص پیش بروید تا همه کتاب و جزوه های موجود در بازار رو در کتابخونه اتوننگه داری کنید. بهتره یک برنامه مشخص و مدون داشته باشید تا اینکه به حرف هر کسی گوش کنید. پس اگر می خواهید به سبک رتبه های برتر درس بخوانید فقط در یک مسیر مشخص حرکت کنید.

3) مستمر و مداوم مطالعه کرده اند:

اگر جز اون دسته از افرادی هستی که یه مدت خوب درس می خونن و یه مدت از شدت خستگی و یا بی هدفی و بی انگیزه شدن درس رو رها می کنن، مطمئن باش که کارت برای کسب یه رتبه خوب در کنکور سخته. اگر می خوای شبیه رتبه برتر ها باشی باید مداوم و پیوسته درس بخونی و بدونی خستگی معنایی نداره تا به هدفت برسی.

مطالعه مداوم

4) مهارت آموزی کرده اند :

اگر قرار باشه با صرفا مطالعه کردن و یا تست زدن به نتیجه برسی و رتبه دلخواهت رو در کنکور بگیری مسلما این همه پشت کنکوری نداشتیم. پس اگر قراره رتبه برتر بشی باید کاری فراتر از مطالعه و تست زنی انجام بدی. و باید مهارت های کنکوری خودت رو تقویت کنی. رتبه برتر بودن یعنی متفاوت بودن پس باید کاری کنی که متفاوت باشی.

حالا این مهارت های کنکوری شامل این 4مورد هستند:

الف) مدیریت زمان

ب) افزایش هوش هیجانی

ج) یادگیری محاسبات سریع ریاضی

د) آموزش تندخوانی برای افزایش سرعت مطالعه

الف) مدیریت زمان :

در این بخش باید یاد بگیری که چجوری سوالات کنکور رو در زمان استاندارد پاسخ بدی و چجوری در زمان مطالعه وقت کم نیاری و برسی همه درس ها رو مرور کنی و تست بزنی. برای اینکار اول از همه باید روش مطالعه حجمی زمانی رو یاد بگیری و در واحد های درسی ات ازش استفاده کنی. و حتما در منزل  تست های زماندار کار کنی.

  • مطالعه حجمی زمانی:

در این روش مطالعه در ابتدا حجم درسی که می خواهی مطالعه کنی را مناسب سرعت مطالعه خودت انتخاب می کنی و مشخص می کنی که این میزان صفحات در چه مدت زمانی باید مطالعه شودو ان را به واحد های کوچک تر تبدیل می کنی. و در زمان مطالعه سعی می کنی حرکت چشم خودت رو با ساعت هماهنگ کنی. اینکار بهت کمک می کنه که هر درس رو در زمان مشخص بخونی و به درد افرادی می خوره که در زمان مطالعه پرش فکر زیادی دارن. و زمان از دستشون در می آره. اینجوری به همه برنامه هات می رسی و زمان ات رو مدیریت می کنی.

 

  • تست های زماندار:

یکی دیگر از راه حل های مدیریت زمان استفاده از تست های زماندار هست . که بهت کمک می کنه در جلسه کنکور دچار کمبود زمان نشی. وقتی توی منزل تمرین کنی که مطابق زمان استاندارد کنکور تست بزنی مسلما سرعت عمل ات بالا می ره منتها حواست باشه که تست زماندار مرحله آخر تست زنی هست و اول از همه باید روی مطالب درسی ات خوب مسلط بشی و بعد سراغ سرعتی تست زدن بری .

 

ب) افزایش هوش هیجانی :

متاسفانه خیلی از دانش اموزان با سطح علمی بالا در کنکور نتیجه دلخواه خودشون رو نمی گیرن و تماما به عت ضعف در هوش هیجانی هست. افزایش هوش هیجانی به صورت اکتسابی است و با تمرین می توانید آن را افزایش دهید. اگر می خواهی در جلسه کنکور زمان کم نیاری، سوالات سخت تو رو به هم نریزه، شرایط روز کنکور باعث نشه که کنکورت رو خراب کنی باید اول از همه هوش هیجانی ات رو تقویت کنی.

هوش هیجانی چیست ؟

هوش هیجانی یعنی مدیریت عواطف و هیجانات در مواقع حساس و ضروری به نحوی که بتوانی یک تصمیم درست و منطقی بگیری. به شکلی که دچار ضرر و زیان نشوی و با تمرین های مخصوص می توانی این مهارت را کسب کنی.

 

برخی از تمرین های افزایش هوش هیجانی :

برای اینکه بتونی هوش هیجانی خودت رو تقویت کنی در مرحله اول باید با روانشناس صحبت کنی اما در این جا چند تا از تمرین های مهم و اولیه هوش هیجانی را با هم تمرین می کنیم:

-در طول یک روز همه هیجان هایی که تجربه می کنی رو در یک دفتر ثبت کن. این هیجانات می تواندشامل: هیجان خشم، عصبانیت، نفرت، حسادت، شادی و عشق باشد.

-رفتارهایی که در مقابل هر هیجان داری را یادداشت کن. مثلا زمانی که شاد هستی چه کار می کنی. زمانی که عصبی هستی آروم در یک جا می نشینی و یا از خشم فریاد می زنی؟ تمامی رفتارهایی که در مقابل هر هیجان داری رو یادداشت کن.

-از قانون 10-10-10استفاده کن. در این قانون باید ببینی که هیجان و واکنش تو در مدت زمان 10 ساعت دیگر،10 روز دیگر و 10 ماه یا 10 سال دیگر چه نتیجه ای دارد. معمولا همه هیجان های ما تا 10 ماه و یا 10 سال دیگر اثر خود را از دست می دهند.

-رفتار مناسب را جایگزین کن. بعد از شناخت هیجان ها و واکنش هایی که در برابر هیجانات داری، یک رفتار مناسب را جایگزین کن. مثلا هر زمان که استرس داری به جای خودخوری و یا اجتناب از مطالعه، ورزش کنی و یا 2لیوان آب بخوری. این کار کمک می کند که یک رفتار منطقی را جایگزین واکنش هیجانی خودت کنی.

-تمرین مداوم فراموش نشود. اگر می خواهی این رفتار ها تثبیت شود. حتما باید در طول روز آنها را تمرین و تکرار کنی.

 

ج) یادگیری محاسبات سریع ریاضی :

یکی از عواملی که موجب می شود که در کنکور زمان کم بیاوریم و یا نرسیم که همه درس ها را مطالعه کنیم، کمبود زمان و طولانی بودن حل مسائل است. اما رتبه های برتر با استفاده از ترفند های محاسبات سریع ریاضی، می توانند هر مسئله را در 15 ثانیه حل کنند و نه تنها دچار کمبود زمان نشوند بلکه زمان کافی هم داشته باشند و درصد های بالایی در کنکور کسب کنند .و به رتبه های قابل قبولی دست پیدا کنند.

 

د) استفاده از روش های تندخوانی برای افزایش سرعت مطالعه:

اگر با تعداد 100کلمه در دقیقه مطالعه کنید حتی نمی رسید که یکبار هم برای کنکور بخوانید چه برسد مطالعه و مرور چندباره. برای همین رتبه های برتر تندخوانی را آموزش می بینند تا با سرعتی 5برابر دانش آموزان عادی به مطالعه بپردازند. به همین دلیل است که آنها خیلی زود می توانند جمع بندی کنند و بارها و بارها به مرور بپردازند. و همین موضع موجب افزایش تسلط و یادگیری انها در مباحث می شود.

 

5) با برنامه مطالعه کرده اند:

پنجمین ویژگی مطالعاتی رتبه های برتر این است که برای مطالعه درس های خود برنامه ریزی داشته اند. مسلما بدون برنامه ریزی حتی نمی توان به کارهای روزمره رسید. چه برسد به اینکه برای کنکور آماده شد. خیلی از دانش آموزان به برنامه ریزی اعتقاد ندارنداما نمی توان منکر اهمیت آن در نظم دادن به مطالعه شد. افرادی که همگام با یک برنامه ریزی اصولی مطالعه نمی کنند، در کنکور حتی نتیجه مطلوبی هم نمی گیرند چه برسد به کسب رتبه برتر در کنکور سراسری!!!!بنابراین اهمیت برنامه ریزی در سال کنکور برای رتبه برتر شدن را جدی بگیرید.

 

برنامه ریزی رتبه های برتر چه ویژگی هایی دارد؟

چیزی که الان چه به صورت رایگان و چه به صورت غیر رایگان زیاد می بینیم برنامه ریزی است. اما برنامه ریزی درسی باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا موجب کسب رتبه دلخواه در کنکور شود؟؟

رتبه های برتر از برنامه دیگران استفاده نمی کرده اند. بلکه برنامه ریزی انها مناسب خودشان طراحی می شده.استفاده از برنامه ریزی همانطور که مهم است، برخی برنامه ریزی ها هم به ما ضرر می رساند:

  • به هیچ عنوان از برنامه ریزی دانش آموزان سال قبل که نتیجه خوب گرفتند استفاده نکنید
  • به هیچ عنوان از برنامه های گروهی استفاده نکنید
  • به هیچ عنوان از برنامه های از قبل آماده شده استفاده نکنید.

این برنامه ریزی ها نه تنها کمکی به شما نمی کند، بلکه شما را از مسیر خودتان دور می کند. بهترین برنامه ریزی آن است که مناسب خود شما توسط فرد متخصص طراحی شود.

 

مناسب با هدفشان برنامه ریزی دریافت می کردند. سرکار خانم قایینی یک از رتبه های برتر می گوید که اگر برنامه ریزی که دریافت می کردم مناسب قبولی در رشته داروسازی نبود هیچگاه به هدفم نمی رسیدم. رشته و رتبه ای که مد نظر دارید به آن برسید، کاملا نیاز به برنامه ریزی تصصی دارد.

 

یکی از عوامل موفقیت رتبه های برتر در این است که با افراد متخصص مشورت می کنند و از افراد متخصص برنامه ریزی دریافت می کنند. وبه بیراهه نمی روند. فردی که تجربه زیادی ندارد مسلما نمی تواند راهنمای خوبی برای موفقیت شما باشد.

در برنامه ریزی به سبک رتبه های برتر چه عواملی را در نظر بگیریم؟؟

یک برنامه ریزی متفاوت می تواند،رتبه شما را نیز متفاوت کند. برای همین آیتم های زیر را حتما در برنامه ریزی روزانه خود رعایت کنید.

1) پیش خوانی :

پیش خوانی کمک می کند که یک طرح اولیه از درس ها در ذهن شما شکل بگیرد. و همین موضوع یادگیری شما در کلاس درس را افزایش می دهد. حتما پیش از شروع هر کلاس درس و یا مطالعه، مطب مورد نظر را بین 5الی 10 دقیقه مطالعه کنید

 

2) پس خوانی:

این روش رتبه های برتر کنکور است که برنامه ریزی های خود را از گروه آموزشی پرتوی دریافت می کردند. در این روش بلافاصله بعد از مطالعه و یا تدریس درس در 2الی 3 دقیقه به صورت ذهنی نقشه آن درس را در ذهن مجسم می کنیم. اینکار موجب ورود سریع اطلاعات از حافظه حسی به حافظه کوتاه مدت می شود روش پس خوانی با درس روز تفاوت دارد.

3) درس روز :

درس روز یعنی به جای اینکه درس های فردا رو انجام بدی همون روز هر درسی رو که یادگرفتی کامل و دقیق مطالعه کنی. مسلما اجرای این کار درسال کنکور سخته اما اگر برنامه ریزی دقیقی داشته باشی می تونی انجام اش بدی و 99% نسبت به قبل با همین روش پیشرفت می کنی.

4) مرور :

اگر از درس یک نقشه ذهنی داشته باشی حالا می تونی هر درس رو در 10دقیقه مرور کنی. مرور موجب انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت می شود. اگر در برنامه ریزی خود فرصتی برای مرور قرار ندی و فقط و فقط روی مطالعه درس های جدید زمان بذاری، مسلم بدون که مطالب قبلی در ذهنت خاکستری می شه و تاثیر خودش رو از دست می ده.

بهترین زمان برای مرور درس ها شب ها قبل از خواب و یا صبح ها بلافاصه قبل از بیداری است.

5) ثابت برنامه:

برخی مباحث در کنکور نیاز به تمرین مداوم دارد. از روی دیگر مدت زمان طولانی مطالعه کردن انها بی تاثیر است برای همین باید در زمان های کوتاه اما پیوسته در برنامه ریزی شما قرار بگیرد. مانند: قرابت/آرایه/ لغات فارسی و زبان/ ریدینگ و کلوز تست زبان/ ترجمه عربی و.. این مباحث را به صورت زمان های استاتیک در برنامه ریزی قرار دهید . و روزانه بین 10 الی 15 تست از هرکدام بزنید. اینکار تا روز کنکور اگر ادامه پیداکند معجزه می کند چرا که همین مباحث حدودا 80%درس ادبیات،40%درس عربی و 88%درس زبان را پوشش می دهد.

6) استراحت های هوشمند:

اگر فکر می کنی که در سال کنکور استراحت حرام است. سخت در اشتباهی. چرا که بدون استراحت هوشمندکیفیت مطالعه بالایی نداری. برای همین حتما زمان هایی را در نظر بگیرید که به کارهای مورد علاقه خودتان رسیدگی کنید. این زمان در هفته می تواند بین 4الی 6 ساعت باشد.

 

7) استفاده از نقشه ذهنی:

تاثر نقشه ذهنی در پس خوانی و مرور کاملا بررسی شد. حتما در پایان مطالعه یک درس نقشه ذهنی آن را طراحی کنید. یادتان باشد که حتما از زوائد اضافی پرهیز کنید.

 

8) فراتر از زمان :

این تکنیک برنامه ریزی مخصوص داوطلبان گروه آموزشی پرتوی است که نه تنها موجب می شود که از برنامه عقب نیفتی بلکه به صورت معجزه آسایی تو رو از برنامه ریزی جلو می اندازه

 

9) تست های استاندارد در هر واحد:

مطالعه به تنهایی و یا تست به تنهایی فایده ای ندارد. واحد های مطالعه خود را به 2 بخش تقسیم کید. بخشی را به مطالعه اختصاص دهید و بخش دیگری را به تست از همان مبحث اختصاص دهید. مثلا اگر قرار است در 90 دقیقه ریاضی بخوانید؛30 دقیقه را به مرور و مطالعه درسنامه و درک فرمول ها اختصاص دهید و باقی زمان خود را به تست های آن مبحث برای افزایش تسلط اختصاص دهید.

یک اتفاق جالب!!!!

در ادامه می خوام دو مدل برنامه ریزی رو نشون بدم تا خودتون متوجه بشید که برنامه ریزی که مخصوص رتبه برتر شدنه چجوری هست؟؟؟

برنامه ریزی شماره 1:

برنامه ریزی 1

برنامه ریزی شماره 2:

برنامه ریزی 2

 

برنامه ریزی شماره 1، یک برنامه ریزی از قبل آماده شده است که به صورت کلی طرح ریزی شده . خیلی از برنامه ریزی های رایگان و یا برنامه ریزی هایی که توسط افراد دانشجو نوشته می شود به صورت شماره 1 می باشد اما این سبک از برنامه ریزی به هیچ عنوان شما را به هدف نمی رساند. یکی برنامه کلی و گروهی که هدف مشخص ندارد. در برنامه شماره 1 هیچ واحدی برای استراحت هوشمند نداریم، به همین خاطر این برنامه ریزی به شدت شما را خسته می کند.

در برنامه ریزی شماره 1، جزییات مشخص نیست و همین موجب می شود که شما هدفمند پیش نروید. و تنوع در برنامه ریزی شماره 1 وجود ندارد.

اما در برنامه ریزی شماره 2، که نمونه برنامه ریزی در گروه آموزشی پرتوی است؛ مخصوص یک داوطلب و مطالبق با برنامه درسی او ویژگی درسی و شخصیتی او طراحی شده است . تنوع مطالعاتی دارد. . از همه مهم تر تمامی جزییات در برنامه ریزی رعایت شده است. در این برنامه ریزی:

  1. روش های مطالعه برای هر درس به صورت جداگانه نوشته شده است.
  2. زمان استراحت و فراتر از زمان در نظر گرفته شده
  3. تعداد صفحات مورد نیاز برای مطالعه مشخص شده است.
  4. زمان بندی ها مکانیکی نیست و به صورت استاتیک در نظر گرفته شده
  5. تعداد تست برای هر درس مشخص شده است
  6. منبعی که داوطلب باید از آن تست کار کند مشخص شده است
  7. برنامه ریزی مخصوص یک فرد طراحی شده و نه کلی
  8. برنامه آموزشی اعم از جزوه و فیلم آموزشی در برنامه وجود دارد.
  9. ثابت برنامه به صورت استاتیک قرار داده شده است
  10. و…

مشاوره واتس اپ

4.6/5 - (28 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *