تاثیر سهمیه در انتخاب رشته کنکور سراسری

انواع سهمیه در انتخاب رشته

در فرایند انتخاب رشته یکی از عوامل مهمی که در رتبه آزمون سراسری و انتخاب رشته و پذیرفته شدن در کنکور سراسری مبحث سهمیه ها است که سوال تقریبا تمامی دانش آموزان و داوطلبان کنکوری می باشد . در اینجا قصد داریم که به مبحث  تاثیر سهمیه در انتخاب رشته کنکور سراسری بپردازیم .

انواع سهمیه ها در کنکور سراسری و انتخاب رشته سراسری

سهمیه ها در کنکور سراسری به دو بخش تقسیم می شود :

  • سهمیه ها قبل از آزمون سراسری
  • سهمیه ها در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری

سهمیه های در زمان ثبت نام کنکور سراسری

  • سهمیه مناطق :

سهمیه مناطق را داوطلبانی که هیچ سهمیه دیگری ندارند در زمان ثبت نام کنکور سراسری انتخاب می کنند و بر اساس منطقه محل سکونت می باشد که منطقه محروم منطقه 3 می باشد که نحوه انتخاب مناطق بر اساس منطقه 3 سال اخر تحصیل محل سکونت محاسبه می شود .

حال اگر محل سکونت و یا تحصیل متفاوت باشد بر مبنای محل تحصیل خواهد بود و یا اگر محل تحصیل در 3 سال یا یکی از سالها متفاوت باشد ، منطقه مرفح تر محاسبه می گردد.

انتخاب رشته کنکور سراسری بر مبنای سهمیه مناطق صورت می گیرد و رتبه کشوری تاثیری ندارد.

تغییر منطقه سکونت برای کسب سهمیه مناطق کار موثری است ؟

خیلی از داوطلبان کنکور سراسری محل تحصیل خود را در مناطق 2 یا 3 انتخاب می کنند که از لحاظ سهمیه ای بتوانند رتبه بهتری کسب بکنند . اما نیاز است که توضیح دهیم که تفاوتی ایجاد نمی کند سهمیه منطقه 1 رقبای بیشتری دارد اما درصد اختصاص ظرفیت دانشگاه ها به سهمیه منطقه 1 هم بر مبنای تعداد آنان است . منطقه 3 به دلیل تعدد کمتر داوطلبان رتبه در سهمیه را به شدت کاهش می دهد و نسبت کاهش رتبه سهمیه به کشوری در این منطقه بیشتر است اما شانس قبولی رتبه های پایین آن نیز کم است به طور

مثال رتبه 700 رشته تجربی در منطقه 3 قبولی معادل رتبه 3000 منطقه 1و2 دارد و قبولی داوطلبان منطقه 3 سخت تر است برای همین به هیچ عنوان منطقه تحصیل خود را برای تغییر سهمیه مناطق تغییر ندهید .

 

سهمیه منطقه 1 شامل چه شهرهایی می شود ؟

سهمیه منطقه 1 شامل تهران منطقه 1تا 19 و بخش کن جز منطقه 1 محسوب می وشد و کلان شهرها مثل مشهد ، اصفهان ، شیراز ، تبریز جز منطقه 1 محسوب می شوند.

سهمیه منطقه 2 شامل چه شهرهایی می شود ؟

منطقه 20 تهران و شهرستان های ایران جز سهمیه منطقه 2 محسوب می شوند مثل کاشان ، سمنان و …

سهمیه منطقه 3شامل چه شهرهایی می شود ؟

مناطق کوچکتر و کم رفاه تر ، روستاها و شهرهای بسیار کوچک جز سهمیه منطقه 3 محسوب می شود به طور مثال کرمان جز منطقه 2 است اما شهرستان شهر بابک از توابع کرمان جز منطقه 3 محسوب می شود .

سهمیه های انتخاب رشته

  • سهمیه ایثارگران :

سهمیه ایثارگران از سه سال گذشته به دو قسمت تقسیم شده است

  • جانبازان 25% درصد به بالا که با کسب 70% نمره تراز آخرین فرد قبولی هر رشته در گزینش آزاد و یا 25% درصد ظرفیت هر کد رشته محل است.
  • جانبازان زیر 25% و افرادی که حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبه های دفاع مقدس داشته اند که با این حساب 30 درصد هر کد رشته محل به این سهمیه اختصاص پیدا می کند .

 

آیا سهمیه ایثارگران 5% می تواند در بهتر شدن رتبه موثر باشد یا خیر ؟

سوال خیلی از داوطلبان کنکور سراسری این است که آیا استفاده از سهمیه 25 % می تواند موثر باشد یا خیر.

برای پاسخ گویی به این سوال باید بگویم که در هر رشته متفاوت است برای رشته های ریاضی و انسانی می تواند مفید باشد اما برای رشته تجربی فقط در رتبه های زیر 2000می تواند موثر واقع شود و برای رتبه های بالا تر را سخت تر می کند چون رقیبان را نیز قدر تر می کند بگذارید با ذکر یک مثال برایتان توضیح دهم اگر شما در رشته تجربی رتبه 6000 سهمیه منطقه 1یا 2 را آورده باشید به راحتی می توانید در رشته های پیراپزشکی تحصیل کنید اما اگر رتبه شما 6000 سهمیه ایثارگران باشد قبولی شما حتی در دانشگاه های پیام نور نیز لب مرزی است چرا که 5999نفر از داوطلبان سهمیه خود شما در جلوی شما قرار دارند و این کار را برای شما سخت تر می کند .

 

  مشاوره و پشتیبانی کنکور

تاثیر سهمیه رزمندگان در انتخاب رشته کنکور سراسری

داوطلبانی که در جبهه‌های جنگ تحمیلی ایران و عراق به مدت حداقل شش ماه خدمت کرده‌اند، می‌توانند از سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری بهره‌مند شوند. حد نصاب برای قبولی در این سهمیه، 75 درصد از نمره آخرین فرد قبول‌شده است. در دفترچه‌های ثبت‌نام کنکور سراسری و انتخاب رشته سال 1403، ظرفیت مشخصی برای سهمیه رزمندگان در نظر گرفته نشده است. این نکته مهم است که بر اساس مصوبات مربوطه، کارکنان پایور ارتش با حداقل 8 ماه سابقه و سربازان وظیفه با حداقل 12 ماه حضور در مناطق عملیاتی، می‌توانند از سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری استفاده کنند.

به عبارت دیگر، اگر فردی در دوران دفاع مقدس از پرسنل کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با حداقل 12 ماه خدمت داشته باشد، می‌تواند از مزایای سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری بهره‌مند شود.

به منظور واکنش به اعتراضات سالانه داوطلبان کنکور سراسری به سهمیه‌های موجود و ظرفیت آن‌ها، وزارت علوم و بهداشت لایحه‌ای را با عنوان اصلاح سهمیه‌های کنکور سراسری به دولت ارائه داده است. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر، توصیه می‌شود مقاله مرتبط را مطالعه کنید.

 

  • سهمیه خانواده شهدا :

سهمیه خانواده شهدا شامل پدر ، مادر ، فرزند ، خواهر و برادر شهید است که 75 درصد از کد رشته محل های آخرین فرد را قبولی را اگر دارا باشند می توانند در آن رشته تحصیل کنند .

سهمیه های کنکور

سهمیه ها در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری

  • سهمیه المپیاد های علمی :

دارندگان مدال های المپیاد کشوری یا برگزیده جشنواره جوان خوارزمی می توانند در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری مدارک خود را به سازمان سنجش ارائه دهند و در صورت قبول این مدارک از سوی سازمان سنجش مجاز به انتخاب رشته 5 کد رشته محل هستند که 10 % ظرفیت هر رشته به این افراد اختصاص دارد که اگر به حد نصاب نرسد بین سهمیه های دیگر توزیع می گردد .

 

  • سهمیه هیئت علمی

سهمیه هیئت علمی یکی دیگر از سهمیه هایی بود که بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری اعلام می شد و در زمان انتخاب رشته فقط کافی بود از دور ترین شهر شروع به انتخاب رشته کنید و انتخاب رشته شما کاملا بر مبنای رشته محور باشد و بعد از قبولی هر یک از والدین شما که عضو هیئت علمی دانشگاه بود می توانست برای شما به دانشگاه شهر خود انتقالی بگیرد که البته این سهمیه در کنکور سراسری 99 حذف شده است .

 

در گزینش کنکور و اختصاص ظرفیت های هر کد رشته محل به داوطلبان چه عوامل دیگری موثر می باشد ؟

تاثیر سهمیه در انتخاب رشته کنکور سراسری بحثی کاملا پیچیده و تخصصی می باشد و علاوه بر بحث سهمیه ها و گزینش سهمیه ها بحث بومی گزینی هم در انتخاب رشته موثر است و همچنین بحث جنسیت .

چرا که خیلی از کد رشته محل ها مانند رشته پزشکی برای دختران و پسران نیز ظرفیت های جداگانه ای در نظر می گیرد و از آنجایی که مبحثی بسیار گسترده و پیچیده است در مقاله های بعدی به تفضیل به این موضوع خواهیم پرداخت .

 

آیا این سهمیه هادر انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز موثر است ؟

در پاسخ به این سوال باید بگویم که بله . تمامی سهمیه هایی که در انتخاب رشته کنکور سراسری موثر است به همان شکل و با همان نحوه محاسبه در دانشگاه آزاد هم موثر است و همچنین در دانشگاه آزاد داشتن بسیج فعال خود یک سهمیه به حساب می آید . اما رتبه دانشگاه آزاد بر اساس رتبه در سهمیه نیست و بر اساس تراز سنجیده می شود .

خوب است شما قبل از انتخاب رشته با انواع و تاثیر سهمیه در انتخاب رشته آشنا باشید . امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد شما میتوانید سوالات خود را در بخش دیدگاه ها برای ما مطرح کنید .

3/5 - (2 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *