ثبت نام انتخاب رشته نهم

ثبت نام انتخاب رشته نهم

برای ورود به دوره دوم دبیرستان باید رشته تخصصی دانش آموزان مشخص شود. برای اینکار باید از میان رشته های ریاضی، تجربی، انسانی، ادبیات و معارف در شاخه نظری و رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش در شاخه های هنر، صنعت، خدمات، کشاورزی از 1تا 12 الویت بندی کنند. از این رو بعد از انجام دادن یک انتخاب رشته اصولی بر مبنای علاقه مندی های ناخوداگاه و استعداد های 8 گانه، باید برای انتخاب رشته نهم به دهم شما و الویت بندی هایتان، ثبت نام انتخاب رشته نهم انجام پذیرد. که برای اینکار باید وارد سایت همگام به نشانی hamgam.medu.ir شوید.

چگونه انتخاب رشته خود را در سایت همگام ثبت کنیم؟

سایت همگام با هدف برقراری ارتباط بین دانش آموزان و معلمان و اولیا تشکیل شده است که تمامی اطلاعات درسی دانش آموز که در مدرسه اتفاق می افتد در این سایت ثبت می شود. این موارد شامل کارنامه های دانش آموز، وضعیت درسی او، غیبت ها و … می باشد. از این رو انتخاب رشته نهم به دهم و ثبت الویت بندی انتخاب رشته ها نیز در این سایت صورت می گیرد.

بعد از ورود به سایت همگام با وارد کردن نام کاربری ورمز عبور دانش آموزان که توسط مدرسه به دانش آموز ارائه می شود، وارد بخش هدایت تحصیلی شوید و بر اساس جدول زیر الویت های 1تا 12 خود را به ترتیب وارد نمایید.

مراحل ورود به سایت همگام و ثبت الویت بندی های انتخاب رشته

در ابتدا وارد سایت همگام به نشانیhamgam.medu.ir شوید و یا می توانید در گوگل این سایت را جست و جو نمایید. سپس بر اساس ترتیب زیر می توانید ثبت نام انتخاب رشته خود را در این سایت وارد نمایید.

1- وارد کردن نام کاربری و رمز عبور بر اساس اطلاعاتی که ندرسه در اختیار شما قرار داده است. معمولا نام کاربری کد ملی داوطلب و رمز عبور او یکی از شماره های والدین می باشد.

2- سپس در آیتم های موجود در سایت وارد بخش هدایت تحصیلی می شوید.

3- در مرحله سوم روی گزینه تکمیل فرم الویت کلیک می کنید.

4- سپس وارد بخش مدیریت می شوید و الویت بندی های خود را انجام می دهید

5- بعد از الویت بندی شماره 1تا12 فرم را ذخیره می کنید

ثبت نهایی و قطعی انتخاب رشته نهم

در اوایل خردادماه و اوایل تیرماه بعد از امتحانات نهایی و تصحیح برگه های امتحان نهایی، کارنامه سال نهم دانش آموزان منتشر می شود. سپس نمرات سال نهم با ضریب 3 و نمرات سال هفتم و هشتم دانش آموز با ضریب 1 محاسبه می شود و میانگین آنها محسوب می شود. تا حد نصاب قبولی در هر رشته برای دانش آموز مشخص شود. این نمرات در سایت همگام ثبت می شود و پس از بررسی نمرات دروس مورد نیاز برای هر رشته و معدل کل داوطلب الویت های شما بررسی می شود اجازه ورود شما به هر رشته مورد بررسی قرار می گیرد. و در نهایت پس از آن آموزش و پرورش رشته هایی که برای انتخاب رشته نهم به دهم مجاز به انتخاب هستید را با کارنامه نهایی شما اعلام می کند.

متاسفانه در انتخاب رشته و ورود به پایه دهم در دوره دوم دبیرستان نمره و معدل تاثیر بسیاری دارد. بنابراین اگر داوطلب حد نصب نمره لازم را نیاورده باشد، از ورود او به آن رشته منع می شود.

حد نصاب نمره ریاضی

حد نصاب نمره برای ورود به رشته ریاضی

برای ورود به رشته ریاضی نمرات درس علوم و ریاضی سال هفتم تا نهم با ضریب 3 محاسبه می گردد. و مجموع آنها کمتر از عدد 42 نباید باشد.

  انتخاب رشته ریاضی نهم

حد نصاب نمره برای ورود به رشته تجربی

برای ورود به رشته تجربی نمرات درس علوم و ریاضی سال هفتم تا نهم با ضریب 3 محاسبه می گردد. و مجموع آنها کمتر از عدد 42 نباید باشد. علاوه بر آن خیلی از مدارس معدل کمتر از 19 را برای ورود به رشته تجربی پذیرا نمی باشند.

  شرایط انتخاب رشته تجربی نهم

حد نصاب نمره برای ورود به رشته انسانی

برای ورود به این رشته نمره درس ادبیات با ضریب 4، نمره درس مطالعات اجتماعی با ضریب 3 و نمره درس عربی با ضریب 2 محاسبه می گردد و مجموع ضرایب نمرات سال هفتم تا نهم کمتر از 42 نباید باشد.

  انتخاب رشته انسانی نهم

حد نصاب نمره برای ورود به رشته فنی و حرفه ای

برای ورود به این رشته نمرات درس ریاضی با حداقل نمره 10، نمره دروس کار و فناوری و هنر با حد نصاب 10 مهم می باشد و با حداقل معدل کل 14 داوطلبان اجازه ورود به این رشته را دارا می باشند.

 

نکته!!!

اگر الویت بندی شما رشته های ریاضی و تجربی باشد و آن را در سایت همگام هم ثبت کرده باشید، اما نمرات شما به حد نصاب رشته تجربی نرسد، از ورود شما به این رشته ها جلوگیری می گردد. برای همین اگر بر مبنای علاقه و استعداد خود می خواهید وارد رشته ای در دوره دوم دبیرستان شوید، حتما برای کسب نمره و معدل خوب در امتحانات نهایی سال نهم تلاش کنید.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام انتخاب رشته نهم

برای ثبت نام الویت بندی های انتخاب رشته خود در سایت همگام فقط به نام کاربری و رمز عبور نیاز دارید که آن هم مدرسه باید در اختیار شما قرار دهد. همچنین تمامی اطلاعات درسی شما در ابتدای سال تحصیلی باید توسط مدرسه در این سایت ثبت شده باشد تا شما بتوانید برای انتخاب رشته خود اقدام نمایید.

و لازم به ذکر است که برای ثبت نام انتخاب رشته نهم به جز کد ملی برای وارد کردن نام کاربری به مدرک دیگری نیاز نیست.

نکته!!!

خیلی از مدارس فرم الویت بندی را به صورت پرینت گرفته شده در اختیار دانش آموزان قرار می دهند. و سپس خود مسئولین مدرسه فرمی که شما با خانواده الویت بندی کرده اید را وارد سایت می کنند. که در این صورت باید مراقب بود به دلیل تعدد دانش آموز در آن اشتباهی صورت نگیرد.

مهلت زمان انتخاب رشته نهم به دهم

معمولا از اذرماه دغدغه ها و نگرانی ها برای انتخاب رشته شروع می شود. وگاهی نیز مداری محدودیت زمانی برای الویت نبدی دانش آموزان قرار می دهند که برخی تا آخر اسفند ماه و برخی تا 25 فروردین ماه می باشد. اما معمولا ثبت نام الویت بندی انتخاب رشته در سایت تا پایان خردادماه می باشد و اگر داوطلب تا آن زمان اینکار را انجام نداده باشد، نمی توان وارد سال دهم شود.

نکته!!!

دانش آموزانی که می خواهند در آزمون های مدارس خاص شرکت کنند، به دلیل اینکه در زمان ثبت نام آزمون باید رشته خود را مشخص نمایند، باید با قطعیت رشته دبیرستان خود را انتخاب نمایند. چرا که دیگر امکان ویرایش وجود ندارد. و در آن مدرسه خاص در رشته ای که در زمان ثبت نام آزمون مشخص کرده ان، پذیرفته می شوند.

 

 چگونه یک انتخاب رشته اصولی در سال نهم داشته باشیم؟

برای آنکه بتوانید در سال نهم یک انتخاب رشته خوب و مطمئن داشته باشید باید با متخصص روانشناس مشورت کنید. مشاوران تحصیلی با مصاحبه و پرسش و پاسخ نمی توانند آینده شما را رقم بزنند. بلکه استفاده از تست های شخصیت شماسی می تواند بسیار موثر عمل کند تا دانش آموز بر اساس علاقه مندی و استعداد های خود دست به انتخاب بزند.

 

انتخاب رشته نهم

امتیاز دهی از راست به چپ است.❤️
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *