حل سریع مسائل استوکیومتری

حل سریع مسائل استوکیومتری

درس شیمی همیشه در کنکور سراسری مورد ظلم واقع می شود . این درس آخرین درس در دفترچه کنکور سراسری است و معمولا دچار کمبود زمان می شود. در صورتی که کسب درصد بالا در شیمی می تواند بسیار موثر واقع شود و در جابه جایی رتبه و تراز تاثیر دارد. اما ماهیت این درس سخت و سنگین می باشد. مسائل سخت و زمان بر با راه حل های طولانی و اعداد اعشاری و معمولا بزرگ و غیر رند موجب شده که برای حل هر سوال شیمی بیش از یک دقیقه زمان لازم باشد. برای همین راهکار هایی را به شما آموزش می دهیم که کمک می کند مسائل استوکیومتری شیمی را بتوانید در 15 ثانیه به صورت سریع و سرعتی حل کنید.

 

انواع روش های حل مسائل استوکیومتری در شیمی

 

برای حل کردن مسائل شیمی راه حل های مختلفی وجود دارد که هر کدام در موقعیتی کاربرد دارد که همه این روش ها را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهیم.

 

  • 1)کسر های متوالی استوکیومتری

این روش اصلی ترین راه حل مسائل شیمی است. معمولا در امتحانات تشریحی و نهایی باید با این روش مسئله را حل کنید تا نمره کامل را دریافت کنید. نوشتن هر کسر بارم بندی مخصوص به خودش را دارد . اما مشکل این روش زمان بر بودن ان می باشد. معمولا اگر بخواهیم هر مسئله شیمی را با استفاده از کسرهای متوالی استوکیومتری حل کنیم به 4الی 6 دقیقه زمان نیاز داریم .

 

محاسبات کتاب شیمی

  • 2)استفاده از مسائل تناسب

در سال های 90 تا 97 استفاده از روش تناسب برای مسائل استوکیومتری مرسوم بود که به نسبت روش قبلی سریع تر بود اما امکان بی دقتی در آن زیاد بود. معمولا در کتاب های کمک آموزشی این روش خیلی کاربردی بود و اکثر پاسخ نامه ها با استفاده از روش تناسب مسائل را حل می کردند . اما به دلیل دقت پایین در رسیدن به جواب صحیح، استفاده از این روش هم منسوخ شده است.

استفاده از2 روش بالا خیلی کاربردی نیست و مشکل کمبود زمان در جلسه کنکور را برطرف نمی کند. در سال های اخیر داوطلبانی که در آزمون سراسری نتیجه خوبی کسب کرده اند، سرعت عمل بالایی داشته اند؛ به نحوی که در کنار سرعت عمل میزان دقت انها در حل مسائل هم بالا بوده است. طبق تحقیقات همه این داوطلبان کنکور سراسری از مهارتی استفاده کرده اند که با نام محاسبات سریع ریاضی رواج پیدا کرده است.

حل تست شیمی از راه تناسب

  • 3)محاسبات سریع مسائل شیمی

سومین روش در حل مسائل، سریع ترین و دقیق ترین و به روز ترین روش حل مسائل استوکیومتری درس شیمی است. در این روش بدون حل کردن مسائل، با استفاده از تکنیک های ذهنی محاسبات می توانید گزینه صحیح را پیدا کنید. بدون اینکه اعداد اعشاری و بزرگ را در هم ضرب و تقسیم کنید. روشی که به شما کمک می کند هر مسئله را فقط و فقط در 15 ثانیه حل کنید و به جواب برسید.

 

برای محاسبات سریع شیمی هم راه حل های مختلفی وجود دارد. در سال های اخیر طراحان کنکور سراسری تلاش کرده اند تا سوالات را به نحوی طراحی کنند که با استاده از روش های محاسباتی هم کار ساز نباشد تا داوطلب مجبور باشد از روش های سنتی و قدیمی استفده کند. اما با استفاده از 4 روشی که در دوره محاسبات سریع آموزش داده ایم می توانید تمامی مسائل را در همان مدت زمان 15 ثانیه حل کنید.

 

روش اول محاسبات عددی استوکیومتری

در این روش اصلا نیازی نیست تا مسئله را حل کنید و فقط از روی یکان اعداد می توانید حدس بزنید که پاسخ صحیح کدام گزینه است. البته برای استفاده از این روش شرط لازم این است که در اعداد خود، یکان 0یا 5 نداشته باشید. در این صورت فقط یکان ها را در هم ضرب کرده و یکان نهایی به دست آمده را با بکان هر 4 گزینه بررسی می کنیم.

این روش بسیار سریع است و بهتر است اگر در گزینه ها و اعاد رقم 0ویا 5 ندیدید حتما از این روش استفاده کنید.

 

روش دوم محاسبات ذهنی در شیمی 

روش دوم در زمانی استفاده می شود که اعداد خیلی بزرگ و غیر قابل ساده شدن باشند. با اتفاده از این روش جواب پایانی مسئله را حدس می زنیم. و اعداد دیگری را جایگزین می کنیم.معمولا کاربردی ترین روش در حل مسائل کنکور استفاده از روش دوم محاسبات سریع ریاضی می باشد.

روش سوم محاسبات ریاضی مسائل 

این روش بسیار نوین و جدید می باشد. با استفاده از عدد 9 و11 و کم کردن اعداد موجود در مسئله از عدد 9 و11 به راحتی می توانید جواب صحیح را پیدا کنید. اگر 2 روش بالا جواب نداد طراحان سوال کنکور هنوز به این روش محاسباتی آشنا نیستند. برای همین تضمین می کنم که این روش می تواند هر مسئله شیمی را از پا در بیاورد و برای همه مسائل کار آمد است.

 

روش چهارم محاسبات سریع( فیل افکن)

این روش فیل افکن سوالات کنکور هست و فقط و فقط در دوره محاسبات سریع دکتر پرتوی آموزش داده شده است. با استفاده از این روش یاد می گیری که چگونه هر مسئله ای را اگر از 3 راه بالا به جواب نرسیدی در 5 ثانیه پودر کنی. هوش محاسباتی بسیار مهم است و جالب است بدانید که از صدها هزار نفر شرکت کننده در کنکور سراسری، فقط افرادی که در دوره محاسبات دکتر پرتوی شرکت کرده اند این مهارت را می دانند و مورد استفاده قرار می دهند.

دوره محاسبات

مسائل استوکیومتری را بیشتر بشناسید

در کنکور سراسری معمولا از 35 سوال درس شیمی بین 15الی 20 سوال از مسائل شیمی مطرح می شود.که در همه این مسائل استفاده از محاسبات عددی الزامی است. حال استفاده از مسائل استوکیومتری باشد و یا یک جمع و تفریق ساده که روش های محاسباتی برای همه آنها کاربرد دارد. برای همین حدودا بیش از 50 درصد سوالات درس شیمی را مسائل تشکیل می دهد. پس اگر شما فقط روی متن شیمی مسلط باشید بیش از نیمی از درصد شیمی را از دست می دهید و این کار به میانگین درصد های شما لطمه وارد می کند. برای همین لازم است که روش حل سریع مسائل را بیاموزید تا بتوانید با تسلط بیشتر و در زمان کمتر به این سوالات پاسخ دهید.

هم در شیمی سال دهم و هم در شیمی سال یازدهم و دوازدهم رنگ و بویی از استوکیومتری دیده می شود.در ادامه به بررسی دقیق تر مسائل استوکیومتری در هر پایه می پردازیم.

حل مسائل شیمی

استوکیوتری در شیمی سال دهم

سال دهم آشنایی با مسائل مول وجرم مولی می باشد. همچنین موازنه در سال دهم نیز آموزش داده می شود. بنابراین بار اصلی استوکیومتری در شیمی نظام جدید در سال دهم مشاهده می شود. در شیمی سال دهم دبیرستان باید بتوانید جرم مولی یک ماده را به دست بیاورید.وگرم ماده را از روی مول آن حساب کنید.

استوکیومتری و مسائل یازدهم

قدرت مسائل در شیمی سال یازدهم قابل مشاهده است. مسائل بازده درصدی و درصد خلوص با انواع و اقسام تیپ ها در شیمی سال یازدهم مشاهده می شود. بیشترین کاربرد تکنیک های محاسباتی در شیمی سال یازدهم دیده می شود.

مسائل ph سال دوازدهم، غول مرحله آخر

چشمتون روز بد نبینه . از بس که حل این مسائل سخت و نفس گیره و شما رو با لگاریتم درگیر می کنه .اما محاسبات سریعبه داد شما می رسه و بهتون کمک می کنه که بتونید این مسائل رو در زمان کمتری حل کنید.

در اصل استفاده از روش های محاسباتی و حل سریع در شیمی هر 3سال دبیرستان استفاده می شود. و برای مدیریت زمان در کنکور سراسری بسیار کاربردی است.

 

مشاوره در واتس آپ

3.8/5 - (22 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *