راه های رفع خستگی هنگام مطالعه

رفع خستگی هنگام مطالعه

یکی از دغدغه های رایج دانش آموزان در سال کنکور که در جلسات مشاوره و برنامه ریزی درسی با مشاوران ما مطرح میکنند ،خستگی هنگام مطالعه است . دانش آموزان معمولا در هنگام مطالعه اشتباهاتی را مرتکب میشوند که باعث خستگیشان میشود . با یک مطالعه اصولی شما میتوانید از خستگیتان در هنگام مطالعه جلوگیری کنید . به همین دلیل امروز راه های رفع خستگی در سال کنکور را به شما میگوییم تا شما بتوانید در مدت زمان بیشتری به مطالعه بپردازید.

1- هدف تعیین کنید.

هنگامی که میخواهید شروع به درس خواندن کنید ، ابتدا یک هدف برای خودتان مشخص کنید، اهداف به دو صورت بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم میشود. سعی نکنید هدف شما فضایی و غیر عملی باشد .

2-  خستگي خود را بشناسيد.

شما باید ابتدا تشخیص دهید که خستگی شما از نوع خستگی جسمی است و یا خستگی روحی !!!اگر خستگی شما از نوع خستگی جسمی باشد که با کمی استراحت از چند ساعت تا چند روز  برطرف میشود . اگر خستگی شما از نوع خستگی روحی است باید عوامل آن را پیدا کنید . استرس و اضطراب نیز باعث خستگی شما خواهد شد. در بین دانش آموزان کنکوری عزیز این نوع خستگی روحی بسیار رایج است و با ورزش و تغذیه مناسب و همچنین دور شدن از فضای درس و کتاب برطرف میشود.

3-   مثبت انديش باشيد.

یکی از عواملی که باعث خستگی ذهنی شما میشود همین منفی گرایی هست. افکار منفی را از خودتان دور کنید  مثبت اندیش باشید . هیچ وقت با خودتان نگویید که درسا خیلی سخته و من یاد نمیگیرم…سعی کنید هر روز صبح یه جمله انرژی بخش به خودتون بگید و روزتونو شروع کنید. به خودتون بگید باهوش و قوی هستید و میتونید به همه اهدافتون برسید .

رفع خستگی هنگام مطالعه

4- به تغذيه خود توجه کنيد.

یکی از مسائلی که کنکوری های عزیز باید به آن توجه کنند تغذیه است . بسیاری از دانش آموزان آن قدر غرق در مطالعه میشوند که دیگر توجهی به تغذیه خود نمیکنند . شما باید انرژی از دست رفته خود را جبران کنید تا بتوانید دوباره پر قدرت شروع به یادگیری کنید . عدم توجه دانش آموزان به تغذیه نیز یکی از عواملی است که باعث خستگی ذهن شما میشود . البته فراموش نکنید که در این کار زیاده روی نکنید و غذاهای پرکالری مصرف نکنید .

5-   با خيالي آسوده استراحت کنيد.

همیشه در بین مطالعه خود ساعتی را برای استراحت قرار دهید . مثلاً در ازاي هر يک ساعت مطالعه، ده دقيقه استراحت را در برنامه خود بگنجانند. اين زمان استراحت به شما اجازه مي‌دهد تا اولاً خستگي‌تان کمتر شود يا به طور کلي از بين برود، و دوم اينکه مغزتان، فرصتي براي طبقه‌بندي يادگيري‌ها داشته باشد.سعی کنید در مدت زمان استراحت اصلا به مسائل درسی فکر نکنید .همچنین در مدت زمانی که استراحت میکنید اصلا تماشای فیلم ، گوش دادن به موسیقی و بازی با گوشی پیشنهاد نمیشود ، چرا که چشم و گوش  ذهن شما خسته میشود .

6-   خوب بخوابيد.

بعضی از دانش آموزان خواب خود را در سال کنکور بسیار کمتر میکنند. اگر کم کردن خواب باعث آسیب رسیدن به بدن و سلامتی شما شود اصلا برایتان مفید نخواهد بود . همه شما عزيزان در اين دوره باید بين 6 تا 8 ساعت در شبانه روز بخوابيد. گرچه، خواب ظهر، چندان مورد تاييد نيست، اما اگر عادت به خواب بعد از ظهر داريد و اين موضوع به مطالعه بهتر شما کمک مي‌کند مي‌توانيد چرت کوتاهي بزنيد. به خاطر داشته باشيد که کم خوابيدن براي درس خواندن، نه تنها باعث يادگيري نمي‌شود، بلکه سبب مي‌شود تا مغز شما تا ساعت‌هاي طولاني، احساس خستگي کرده و اين خستگي را به بدن شما منقل کند.

رفع خستگی هنگام مطالعه

7-   ورزش کنيد.

به شما پیشنهاد میکنیم یک ساعت در روز را صرف ورزش های هوازی بکنید .مثلاً مي‌توانيد تند تند قدم بزنيد يا بالا و پايين بپريد و نرمش‌هايي را انجام دهيد که ضربان قلب شما را افزايش مي‌دهد. انجام اين کار باعث مي‌شود تا خون بيشتري به مغز شما رسيده و خستگي و کسالتتان تا مدتي از بين برود و اکسیژن بیشتری به مغزتان برسد.

8- عوامل محيطي خستگي را از بين ببريد.

یکی از راه های رفع خستگی هنگام مطالعه انتخاب محیط مناسب است.به محیط مطالعه خود توجه کنید .استاندارد نبودن محيط مطالعه یکی از عواملی است که باعث خستگی جسمی شما میشود. . نور شديد يا کم، شلوغ بودن اتاق و ميز مطالعه يا درس خواندن در رختخواب، فرو رفتن در مبل يا لم دادن، باعث خستگي و خواب آلودگي زود هنگام مي‌شود. سعی کنید میز خود را رو به دیوار قرار دهید تا اطراف حواستان را پرت نکند ، همچنین از یک صندلی استاندارد استفاده کنید که کمتر خسته شوید.همچنین میز خود را همیشه خلوت و تمیز نگهدارید و از گذاشتن وسایل اضافه روی میز پرهیز کنید .

 

  مطالعه مفید چیست؟

9-   ديدتان را نسبت به کنکور عوض کنيد.

کنکور یه آزمون خیلی عجیب و غریب و سخت نیست. دقیقا همون درس هایی هست که شما در مدرسه و سال کنکور مطالعه کردید. همه افراد هم قرار نیست بهترین رتبه و تراز رو کسب کنند تا حدی که خودشونو رو فراموش کنند . این مدل طرز تفکر نسبت به کنکور باعث استرس و نگرانی خود دانش آموز و خانواده اش میشود .

کنکور هم يک آزمون است ، مانند همه آزمون‌ها که فقط بايد براي موفقيت در آن، در يک زمان نسبتاً طولاني، برنامه‌ريزي و مطالعه بکنيد؛ بنابراين، هر وقت افکار منفي درباره نتوانستن و نشدن، به ذهنتان خطور کرد، به بهترين امتحاناتتان که براي ديگران سخت بوده است فکر کنيد و بسيار محکم قدم در اين راه بگذاريد.

رفع خستگی هنگام مطالعه

10-تنوع درسی هنگام مطالعه

یکی از چیزهایی که باعث رفع خستگی هنگام مطالعه میشه تنوع در منابع مطالعاتی هست . سعی نکنید یک روز کامل را به مطالعه یه درس بپردازین . سعی کنید برای خوندن چند درس مختلف برنامه ریزی کنید مثلا اگر دانش آموزی در طول روز ده ساعت مطالعه دارد، پیشنهاد می‌شود پنج گروه درسی مختلف را بخواند. این موضوع باعث ایجاد جذابیت می‌شود و ذهن فرد برای یادگیری مطالب جدید بسیار علاقه مند می‌شود

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.اگر هنوز برای کنکور برنامه ریزی ندارید بهتره همین حالا با یه مشاوره خوب تماس بگیری و ازش کمک بگیری . دکتر بهروز پرتوی یکی از بهترین مشاوران تهران در زمینه مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور هستند که میتونند بهت کلی راهنمایی کنند .برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیر.

تماس با ما

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.
09901981355 – 44271916 – 22142018 – 22141820

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *