روش مطالعه ادبیات در کنکور

اگر داوطلب کنکور سراسری امسال هستید ولی هنوز نمیدانید که بهترین روش مطالعه ادبیات در کنکور چیست با ما همراه باشید تا بگوییم که رتبه های برتر کنکور چکونه ادبیات را مطالعه میکردند و شما باید از کجا شروع کنید تا بتوانید بهترین درصد را کسب کنید ،چراکه نباید از اهمیت این درس در بین دروس عمومی غافل شد.

بسیاری از دانش آموزان در جلسات مشاوره و برنامه ریزی درسی مجموعه رتبه شو از مشاوران ما میپرسند ادبیات را به صورت درس درس مطالعه کنیم بهتر است و یا به صورت مبحثی ؟؟؟ جواب ما صد در صد روش مبحثی است چراکه در کنکور سوالات ادبیات به صورت مبحثی میاید پس بهتر است ما هم مبحثی مطالعه کنیم تا مطالب به صورت منظم در ذهن ما دسته بندی شود .  اصولا درس ادبیات به 5  قسمت زیر تقسیم میشود :

1- معنی و املا لغات

2- تاریخ ادبیات

3-  آرایه ادبی

4- زبان فارسی

5-  قرابت معنایی

شما باید با بودجه بندی هر بخش در کنکور آشنا باشید و در نهایت هر درس را جداگانه مطالعه کنید .

بودجه بندی ادبیات کنکور

نظام قدیم

 

تعداد سوال

درصد

معنی لغت

3

12%

املا

2

8%

تاریخ ادبیات

3

12%

آرایه ادبی

3

12%

زبان فارسی

5

20%

قرابت معنایی

9

36%

 

نظام جدید

 

تعداد سوال

درصد

معنی لغت

3

12%

املا

3

12%

تاریخ ادبیات

1

4%

آرایه ادبی

4

16%

زبان فارسی

5

20%

قرابت معنایی

9

36%

 

مطالعه املا و لغت ادبیات کنکور

یکی از مباحث حفظی ادبیات که داوطلبان کنکور میتواند از آن درصد خوبی کسب کنند بخش املا و لغت است . این بخش جزو مباحث حفظی است و شامل 6 سوال میشود .

بخش لغت

بخش لغت در کنکور شامل 3 سوال میشود و اگر شما مطالعه کافی داشته باشید میتوانید به راحتی 12 درصد کسب کنید.پیشنهاد ما به شما این است که برای مطالعه بخش لغات کنکور ابتدا لغات انتهای کتاب درسی 3 سال دبیرستان را مطالعه کنید چرا که کتاب اولین و مهم ترین منبع محسوب میشود . سپس به سراغ کتاب های کمک درسی بروید و سایر لغاتی که معنای آن در انتهای کتاب نیست را مطالعه کنید . حواستان باشد تمامی معانی یک کلمه را حفظ کنید چرا که بعضی لغات دارای چند معنی هستند و ممکن است در کنکور از آخرین معنی آن سوال بیاید .

برای این که بتوانید لغات را به خوبی حفظ کنید سعی کنید شب اول یک صفحه ، شب دوم یک صفحه جدید به همراه صفحه قبلی و شب سوم یک صفحه جدید به همراه دو صفحه قبلی را مطالعه کنید و هر روز این کار را تکرار کنید و در نهایت تست های مربوطه را بزنید. 

بخش املا

بخش املا نیز شامل 3 سوال میشود . هنگامی که در حال مطالعه معنی لغتی هستید حتما به املای آن نیز توجه کنید  و لغاتی که فکر میکنید املای آن برای شما سخت است را یاد داشت کنید .املای کلمه های سخت، هم آوا، کلمه هایی که شبیه به هم هستند ولی معنای متفاوتی دارند  هم خیلی مهم هستند. املای کلمات مطرح شده در کنکور سال های اخیر هم بسیار مهم هستند، که باید حتما مطالعه کنید.

مطالعه تاریخ ادبیات کنکور

یکی دیگر از بخش های ادبیات کنکور که حفظ کردنی هم هست ، تاریخ ادبیات است . این بخش نیاز به تمرین و تکرار فراوان دارد چرا که معمولا دانش آموزان اطلاعاتی همچون آثار نویسنده ها ، قرن ها و … را به سرعت فراموش میکنند . پس اگر شما بتوانید این بخش را به خوبی یاد بگیرید و مسلط شوید از سایر رقبای خود در کنکور جلوتر هستید .

به شما پیشنهاد میکنیم برای حفظ کردن تاریخ ادبیات تا می‌توانید از رمزگذاری و روش‌های ابتکاری استفاده کنید. 

روش مطالعه درس ادبیات در کنکور

مطالعه آرایه ادبی کنکور

آرایه ها جزو مباحثی هستند که شما باید آن را خوب یاد بگیرید  و در واقع مفهومی است .پس با این که در نگاه اول ساده به نظر میرسند اما در تست ها با مشکل مواجه خواهید شد . برای همین شما باید تعداد زیادی تست بزنید تا به خوبی بر آن مسلط شوید.

مطالعه این بخش به این صورت است که در ابتدا یک آرایه را با توضیحاتش می خوانید و بلافاصله تست های آن را حل می کنید تا تسلط تان بر آن آرایه افزایش یابد.پس از مطالعه تمام آرایه ها و تسلط بر آنها، می توانید تست های ترکیبی هم بزنید.

مطالعه زبان فارسی کنکور

این بخش از قسمت‌های سخت و مهم ادبیات است و شامل 5 سوال میشود  و نیاز به حل تست فراوان دارد .
 خیلی از دانش آموزان از جواب دادن به این بخش صرف‌نظر می‌کنند، در حالی که درصد زیادی را از دست می‌دهند.سعی کنید این بخش را فراموش نکنید .در نظام جدید بخش تکواژ و واژه را حذف کردند که از سوالات بسیار سخت زبان فارسی محسوب می‌شد، پس این قسمت برای بچه های نظام جدید راحت تر شده است.

 

روش مطالعه ادبیات در کنکور

روش مطالعه قرابت معنایی

خبر خوب این که بیشترین تعداد سوالات در ادبیات مربوط به قرابت معنایی است (9 سوال یعنی 36 درصد)و این که این بخش اصلا سخت نیست ولی شما باید از قبل به خوبی تست های این بخش را زده باشید. این بخش به دلیل تعداد زیاد سوال جزو مهم ترین بخش ها محسوب میشود .

نکته مهم در این بخش این است که شما باید تمام مفاهیم ابیات کتاب را به خوبی بلد باشید و تسلط کافی داشته باشید تا راحت تر بتوانید تست بزنید . همچنین باید این نکته را بگویم که همه ابیاتی که در کنکور می آید در کتاب نیستند پس یادگیری مفاهیم هر بخش بسیار اهمیت دارد . در انتها شما میتوانید تست های هر بخش را بزنید تا سرعت شما بالا رود چون شما برای کل تست های بخش ادبیان فقط 18 دقیقه زمان دارید .

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و شما بتوانید تست های بخش ادبیات را به خوبی بزنید و درصد قابل توجهی کسب کنید .شما میتوانید برای مطرح کردن سوالات خود در این مورد و روش مطالعه با مشاوران ما در ارتباط باشید.

تماس با ما

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.
09901981355 – 44271916 – 22142018 – 22141820

امتیاز دهی از راست به چپ است.❤️
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *