روش مطالعه دروس تخصصی رشته انسانی

,
روش مطالعه دروس تخصصی رشته انسانی

سوال خیلی از دانش آموزان این است که روش مطالعه دروس تخصصی رشته انسانی چگونه است؟ رشته انسانی کتاب های بسیاری دارد اما همه درس های ان خواندنی نیست برخلاف تصور بقیه رشته انسانی رشته حفظی نیست اما رشته انسانی کاملا مفهومی و یک رشته حرفه ای است . خیلی در رابطه با رتبه سازی در رشته انسانی صحبت کرده ایم زیر گروه ها در رشته انسانی بسیار مهم است . اما مطالعه دروس انسانی خیلی مهم است .اما تا قبل از این باید بدونیم که دروس رشته انسانی در چند دسته تقسیم بندی می شود و هر دسته را چگونه باید مطالعه کنیم.

تقسیم بندی دروس رشته انسانی برای مطالعه

  • دروس خواندنی :

دروس خواندنی رشته انسانی شامل جامعه شناسی – فلسفه و منطق – روانشناسی و بخش های خواندنی اقتصاد و بخش های خواندنی علوم و فنون و تاریخ ادبیات فنون می باشد .

  • دروس تمرینی :

دروس ریاضی – مسائل اقتصاد ، قواعد عربی و عروض و قافیه علوم و فنون جز دروس تمرینی هستند .

 

  • دروس حفظی :

مطالعه لغات عربی و زبان و ادبیات جز مطالعه دروس حفظی به حساب می ایند .

روش مطالعه دروس خواندنی :

همانطور که گفتیم درس های خواندنی شامل : جامعه شناسی ، فلسفه و منطق ، روانشناسی ، بخش های خواندنی اقتصاد و تاریخ ادبیات علوم و فنون است که باید طبق روش های زیر مطالعه شود :

  • روش مطالعه گلوله برفی : در این روش مطالعه بعد از مطالعه هر پاراگراف باید برگردی و نکات مهم پاراگراف های قبلی رو مرور کنی این کار شاید زمان بر باشه اما به شدت معجزه می کنه این روشبه این دلیل روش گلوله برفی اسم گرفته که گلوله برف رو هر چی روی برف غلط بدی بزرگ و بزرگ تر می شه این روش هم همینه هر چی جلو می ری تعداد پاراگراف ها بزرگ و بزرگ تر می شه و باید جملات مرتبط رو به هم ربط بدی .
  • رد پا گذاری : این جمله رو از همه بچه ها شنیدیم که دروس خواندنی همه اش نکته است . بله دروس خواندنی  همش نکته است ولی نباید به اشتباه بیفتیم و تمام نکات رو یادداشت کنیم از نکات مهم یک رد پا ایجاد کنید تا در زمان های مرور همان رد پاها رو مرور کنید
  • خلاصه نویسی ممنوع : هیچ وقت برای دروس خواندنی خلاصه نویسی نکنید این دروس پر از نکته است و نوشتن آن فقط شما را دچار وسواس می کند که تمامی نکات را بنویسید و زمان زیادی از شما می گیرد برای همین موضوع در این دروس  حتما رد پا گذاری کنید .
  • مطالعه درسنامه ممنوع : همین جوری متن های شبیه به هم دروس خواندنی رو برای داوطلبان کنکوری سخت کرده چه برسه که بخواد درسنامه رو هم بخونی اگر تو کتاب درسی ات رو با دقت مطالعه کنی و به روش هایی که بهت می گیم تست بزنی هم بهتر یاد می گیری هم نیازی نیست که کلی زمان برای مطالعه درسنامه بذاری .

 

بیشتر بخوانید : همه چیز در مورد کنکور انسانی

 

روش مطالعه دروس تمرینی :

در دروس تمرینی حل مسئله و تیپ بندی در آن اهمیت زیادی دارد.

دروس تمرینی  به شکلی است که مباحث ان از هم جدا است و هیچ کدام به هم مربوط نیست برای همین می توان روی هر درس به صورت جداگانه مانور داد .

درس ریاضی واقتصاد جز درس های سخت در کنکور سراسری است که سوالات مفهومی و سختی از ان مطرح می شود . و برای داوطلبان متقاضی زیر گروه 3 اهمیت زیادی دارد در صورتی که عربی برای بچه هایی که عاشق وکالت هستند و رشته های زیر گروه 1 در هدف انان قرار دارد درس مهمی است .

نکته مهم در این است که دروس تمرینی  مثل درس زیست یا دینی نیست که نیاز به مطالعه داشته باشد برای این درس ها  باید تمرین حل کنید و تست بزنید و ان را و تست های ان را تیپ بندی کنید.

به طور مثال اگر هر بازه مطالعاتی شما 90 دقیقه است 15الی 20 دقیقه را خیلی سریع به مطالعه فرمول ها و  روش استفاده هر فرمول اختصاص دهید و سپس 75 دقیقه بعدی را حتما تست بزنید . در هر بازه بین 20 الی 25  تست باید زده شود و بهتر است که این تست ها به روش تیپ بندی باشد .

روش مطالعه دروس اختصاصی رشته انسانی

روش مطالعه دروس حفظی :

24 درصد سوالات ادبیات ، 90 درصد سوالات زبان و بیش از 60 درصد سوالات عربی عمومی  و عربی اختصاصی به لغات اختصاص می یابد فیش نویسی و کدال کردن و داستان نویسی بهترین روش مطالعه دروس حفظی است .

راز موفقیت در رشته انسانی

اگر همه رشته ها چیزی بین 1500تا 2000 صفحه مطالعه داشته اند رشته انسانی چیزی بین 5000صفحه مطالعه برای کنکور دارد برای همین موضوع تکرار و مرور برای این رشته بسیار بسیار مهم است . اگر طبق یک برنامه ریزی خوب بتوانید هر درس رشته انسانی را بین 10 الی 15 مرتبه با روش های صحیح مطالعه نمایید با فراموشی در این رشته می توانید خداحافظی کنید برای همین موضوع باید طبق یک برنامه و یک نظم خاص این درس را مطالعه کنید و مطابق با اون برنامه شخصی سازی شده پیش برید .

منابع کمک آموزشی برای رشته انسانی

برای دروس تخصصی رشته انسانی انتشارات مشاوران آموزش به صورت تخصصی عمل کرده است و توصیه می کنم که کتاب های مشاوران آموزش را تهیه کنید . این کتاب ها هم سوالات تستی دارند و هم سوالات تشریحی و پاسخ کوتاه و صحیح و غلط و از تمام جزییات کتاب درسی سوال طراحی کرده اند .

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و روش مطالعه دروس تخصصی رشته انسانی را یاد گرفته باشید.

 

4.7/5 - (4 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *