آموزش انتخاب رشته

آموزش انتخاب رشته

داوطلبان آزمون سراسری بعد از کنکور به دنبال تخمین رتبه در سایت های گوناگون هستند. با کم و زیاد کردن درصدهای خود به دنبال آرامش موقت گرفتن از نتایج تخمین رتبه ها می باشند. اما مهم ترین کار در فرصت آزاد مابین کنکور سراسری و اعلام رتبه ها از سوی سازمان سنجش، آموزش انتخاب رشته می باشد. در ادامه همین مطلب تمامی اقدامات لازم برای انتخاب رشته را به شما آموزش می دهیم که بتوانید با علم و آگاهی انتخاب رشته کنید. انتخاب رشته فرصت جبران ندارد و فقط یکبار می توانید انتخابی هوشمندانه داشته باشید.

چرا آموزش انتخاب رشته

اگر دانش آموزی در سال تحصیلی مشاور درسی نداشته باشد، در زمان انتخاب رشته حتما اقدام برای داشتن مشاور انتخاب رشته می کند. معمولا خانواده ها این ریسک را نمی کنند که بدون مشاور دست به انتخاب بزنند. مگر فردی در خانواده باشد که با اطمینان بالا بخواهند کار انتخاب رشته کنکور را به او بسپارند.

هر چند انتخاب رشته توسط اعضای خانواده و یا افراد غیر متخصص اصلا صحیح نیست. اما موضوع صحبت ما در این مطلب آموزش مراحل انتخاب رشته است که هم دانش آموز و هم خانواده باید آن را فرا بگیرند تا خودشان نیز با اگاهی در جلسات مشاوره انتخاب رشته حضور پیدا کنند.

 

مراحل انتخاب رشته

اگر می خواهید انتخاب رشته ای داشته باشید که نتیجه آن قبولی در رشته دلخواهتان باشد باید یادبگیرید که چگونه انتخاب رشته کنید. حتی اگر می خواهید انتخاب رشته خودتان را به مشاور تحصیلی بسپارید نیز، باید از مراحل انتخاب رشته آگاه باشید. انتخاب رشته در چند مرحله انجام می شود که عبارتند از :

گام اول انتخاب رشته کنکور : بررسی وضعیت کارنامه و قبولی

در اولین قدم باید به صورت کامل و دقیق کارنامه خود را مورد بررسی قرار دهید. در این مرحله در ابتدا باید اطلاعات شخصی خودتان را بررسی کنید که اشتباهی صورت نگرفته باشد. سپس وضعیت مجاز شدن خود در هر دوره روزانه و شبانه و پردیس خودگردان و فرهنگیان و دانشگاه آزاد را بررسی کنید و در آخر این مرحله باید رتبه در هر زیر گروه را در کارنامه مشخص کنید تا در زمان انتخاب رشته توجه شما به آن معطوف باشد.

در ادامه بررسی و تحلیل کارنامه کنکور سراسری، سهمیه خود را بررسی کنید که جز سهمیه مناطق هستید و یا سهمیه های خاص که حتما باید در فرم انتخاب رشته خود به مشاور انتخاب رشته  ارائه دهید.

و در مرحله آخر گام اول، بوم خود را باید بررسی کنید که در زمان انتخاب رشته، شهرهایی که در بوم شما قرار دادند، شانس قبولی بیشتری دارند و در الویت بندی بالاتری باید قرار بگیرند.

  مشاوره انتخاب رشته از کارنامه تا قبولی در رشته دلخواه

گام دوم : دسته بندی رشته ها

راجع به رشته های دانشگاهی بعد از کنکور سراسری کم نمی شنوید. معرفی این رشته و درآمد ها و بازار کار و … همگی صحبت داغ تمامی فضاهای مجازی است. بسیار کار صحیحی است که راجع به رشته ها دانش و آگاهی به دست آورید اما این دانش و آگاهی باید در جهت زیر باشد تا بتواند در روز انتخاب رشته به شما کمک شایانی کند.

1-بررسی واحد های درسی دانشگاهی که ببینید هر رشته در 4 سال مدت تحصیل چه واحد هایی دارد و علاقه شما به این واحد های درسی چه قدر می باشد.

2-بررسی وضعیت ادامه تحصیل در هر رشته بسیار اهمیت دارد. از همین الان باید گرایش های ارشد و دکتری رشته مورد نظر خودتان را برررسی کنید. تا بتوانید مسیر درسی خود را به درستی بچینید. مثلا رشته هوشبری فقط تا مقطع لیسانس امکان ادامه تحصیل دارد.

3-بررسی مسیرهای شغلی هر رشته. این موضوع بسیار مهم است. چرا که نباید به باورهای عمومی در جامعه بسنده کنید و یا صرفا از تجربه افراد کمک بگیرید. بلکه باید آینده رشته مورد نظر خود را در سایر کشور ها نیز بررسی نمایید. بالاترین سطح شغلی و کمترین سطح شغلی آن رشته را بررسی کنید. مثلا رشته اتاق عمل در کمترین سطح شغلی یعنی مرتب سازی وسائل اتاق عمل و آماده سازی اتاق عمل اما در بالاترین سطح کاری فردمی تواند دستیار اول یک جراح شود که به در آمد هایی نزدیک به درآمد همان جراح دست پیدا کند.

4-بررسی رشته های مشابه،  عنوانی که شیادان انتخاب رشته با نام رشته پنهان از آن نام می برند. رشته پنهان به هیچ عنوان در دفترچه نداریم. بلکه اینها همان رشته های مشابه هستند که در مقاطع بالاتر به بازار کار مشابه می رسند. مثلا رشته کاردرمانی با فیزیوتراپی جز رشته های مشابه هستند چرا که دروس دانشگاهی آنها بسیار مشابه است و در مقاطع بالاتر داوطلب می تواند وارد فیزیوتراپی نیز شود.

5-در مرحله آخر گام دوم شما باید رشته های مورد علاقه خود را بر اساس اهمیت و اولویت نه شانس قبولی دسته بندی نمایید تا یکی از اقدامات انتخاب رشته خود را پیش ببرید.

دسته بندی رشته ها

گام سوم: شناخت و دسته بندی دانشگاه ها و دوره ها

این مرحله از دو مرحله قبلی مهم تر است و می تواند انتخاب رشته را تا 80% جلو بیندازد. در این مرحله در ابتدا باید دانشگاه های شهر محل سکونت خود و بوم خود را بررسی کنید. چرا که شانس قبولی شما در این دانشگاه ها بیشتر است.

برخی گمان می کنند که هر چه دانشگاه خود را دورتر انتخاب کنند، شانس قبولی بالاتری دارند اما اینطور نیست و کاملا به بحث بومی گزینی ارتباط پیدا می کند.

سپس باید رتبه بندی دانشگاه ها را بررسی کنید و در شهر خودتان بر اساس رتبه بندی چینش را انجام دهید. همچنین در هر دانشگاه دوره های موجود را بررسی کنید. مثلا اطلاع از شرایط دوره روزانه، شبانه، پردیس خودگردان و … ضروری است.

اولویت بندی دوره ها معمولا بر اساس توانایی در پرداخت شهریه دانشگاه می باشد. از این رو باید شهریه رشته مورد نظر خود را در هر دوره بررسی کنید و بر اساس توانایی و رتبه دوره دسته بندی خود را انجام دهید.

در مرحله بعدی اگر قرار است شهری به غیر از شهر محل سکونت خود انتخاب نمایید؛ بهترین کار بررسی مسافت شهر، امکانات حل و نقل، وضعیت خوابگاه و موقعیت مکانی آن  شهر می باشد.

مسلما دسته بندی و چیدمان انتخاب رشته بر عهده بهترین مشاور انتخاب رشته می باشد. اما قبل از آن لازم است خودتان با اطلاعات کافی وارد جلسه مشاوره شوید.

  بهترین مشاور انتخاب رشته در تهران کیست؟

گام چهارم: اخرین گام انتخاب رشته

بعد از مشخص کردن تمامی اقدامات بالا نوبت به چینش نهایی این انتخاب ها می رسد. در این بخش باید هر انتخاب با انتخاب قبلی و بعدی مقایسه شود. چرا که کوچک ترین اشتباهی می تواند نتیجه قبولی را تغییر دهد. اگر شما در انتخاب 21 خود پذیرفته شوید دیگر انتخاب های 22 به بعد بررسی نمی شود و دیگر امکان تغییر انتخاب شما وجود ندارد.

در مرحله آخر باید تمامی انتخاب ها بدون ترتیب در یک دفترچه نوشته شود. مثلا پزشکی روزانه تهران، پزشکی پردیس همدان، اتاق عمل روزانه شهید بهشتی و … همه 150 انتخاب شما باید به صورت درهم نوشته شود و سپس مانند تکه های پازل در جای خود قرار داده شود.

گام طلایی

علاوه بر 4 گام مهم در انتخاب رشته یک گام طلایی نیز داریم که تنها از عهده مشاور برتر انتخاب رشته بر می آید و آن بررسی خطوط انتخاب رشته است. یعنی انتخاب رشته شما به چندین خطوط جدا کننده تقسیم می شود که مشاور باید در جای اتصال این خطوط چیدمان نهایی خود را انجام دهد.

با انجام دادن گام طلایی می توان با اطمینان گفت که داوطلب از قبولی خود ذره ای احساس پشیمانی نخواهد داشت و از همه مهم تر حتی اگر در انتخاب 56 خود پذیرفته شود احساس خرسندی دارد و می داند که انتخاب 56 را از انتخاب 57 به بعد بیشتر دوست داشته است.

مراحل بالا یک انتخاب رشته کاملا اصولی به شما می دهد و نیازی نیست با جملات ظرفیت پنهان، رشته پنهان، اطلاعات محرمانه از سازمان سنجش، قبولی با رتبه 40 هزار و … در دام شیادان انتخاب رشته بیفتید.

انتخاب رشته اصولی = انتخاب رشته ای که شما بر اساس رتبه ای که کسب کرده اید، بهترین قبولی را داشته باشید.

معرفی خدمات مرکز رتبه شو

1.5/5 - (2 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *