تحصیل در دو رشته همزمان

تحصیل در دو رشته همزمان

معمولا افرادی که هدف مشخصی ندارند و یا به رشته های مختلفی همزمان علاقه دارند و یا رتبه های خیلی خوبی کسب کرده اند به دنبال این شرایط هستند که همزمان در 2 رشته در دانشگاه تحصیل کنند. ایجاد این شرایط یعنی تحصیل در 2 رشته غیر ممکن نیست و وجود دارد اما دارای شرایط و قوانینی است که موضوع مورد بحث ما در این مقاله می باشد. این شرایط بیشتر برای دانشجویان ممتاز در دانشگاه های سراسری و دانشجویان دانشگاه های پیام نور و دانشگاه آزاد با رعایت شریاط و ضوابط امکان پذیر خواهد بود و مسلما همه دانشجویان امکان استفاده از ان را دارا نمی باشند.

چه افرادی می توانند همزمان در 2 رشته در دانشگاه تحصیل کنند؟

همانطور که گفتیم این شرایط فقط برای تعداد محدودی که دارای شرایط لازم می باشند، امکان پذیر است. که در این بین دانشجویان ممتاز بیشترین امتیاز را دارا می باشند. اما چه دانشجویی در دسته دانشجویان ممتاز قرار می گیرد؟ و باید دارای چه شرایطی باشد؟

دانشجویان ممتاز چگونه شناسایی می شوند؟

برای آنکه بدانید که آیا جز دانشجویان ممتاز برای تحصیل همزمان در در 2 رشته هستید و یا خیر باید 1-برگزیده کنکور سراسری باشید که حتما باید سازمان سنجش شما را با این عنوان معرفی کند. 2-افرادی که در المپیاد های کشوری مقام نخست را کسب کرده اند که باید از سمت آموزش و پرورش معرفی شوند و همچنین این افراد می توانند علاوه بر تحصیل همزمان در 2 رشته، بدون کنکور نیز وارد دانشگاه شوند. این امکان برای این افراد به این دلیل ایجاد شده است که معمولا در رشته ای می توانند بدون کنکور وارد شوند که در المپیاد علمی آن پذیرفته شده اند. برای همین با تحصیل همزمان در 2 رشته امکان تحصیل در رشته مورد علاقه فرد فراهم شده است. 3-و دسته سوم دانشجویان ممتاز افرادی هستند که در جشنواره خوارزمی پذیرفته شده باشند.

شرایط عمومی دانشجویان ممتاز:

بعد از گذراندن شرایط اختصاصی برای مشخص شدن اینکه آیا فرد جز دانش اموزان و یا دانشجویان ممتاز دسته بدی می شود و یا خیر نوبت به شرایط عمومی کلی می رسد. برای تحصیل همزمان در 2 رشته دانشجو باید در ابتدا در رشته اول خود به مدت 2نیمسال تحصیلی یعنی 2ترم تحصیل کند و حداقل معدل کل 17 را کسب کند. هر چند که در پذیرش نهایی برای دانشگاه معدل عالی تر از 17 می تواند کار را برای دانشجو راحت تر کند.

انتخاب رشته

پذیرش دانشگاه مبدا و مقصد:

بعد از پشت سر گذاشتن مراحل بالا، نوبت به تایید استاد مشاور دانشجو می رسد که حال باید اسناد و مدارک توسط دانشگاه فرد تایید شود و در صورت تایید مراحل اداری برای پذیرش در رشته دیگری در همان دانشگاه و یا دانشگاه دیگر اقدام نماید. در صورت موافقت درخواست فرد در آموزش دانشگاه مبدا و مقصد فرد می تواند همزمان در 2 رشته تحصیل کند.

  بررسی نکات مهم انتخاب رشته کنکور سراسری!

محدودیت در انتخاب رشته دوم :

همانطور که گفته شد، در زمانی که فرد می خواهد رشته دومی را برای تحصیل انتخاب کندباید حداقل یک سال را در دانشگاه ابتدایی و رشته اول خود مشغول به تحصیل باشد و سپس اقدام نماید. اما این قانون فقط مشمول رشته هایی می شود که در زمینه کارشناسی باشند نه دکترای پیوسته مثل پزشکی و دندان پزشکی و داروسازی. برای همین امکان همزمان تحصیل در 2 رشته برای این رشته های وجود ندارد.

هزینه تحصیل در دو رشته همزمان:

هزینه ای که برای تحصیل در هر رشته پرداخت می کنید، بستگی به نوع دوره ای که انتخاب کرده اید دارد. اگر دوره تحصیل شما روزانه باشد، نیازی به پرداخت شهریه نیست اما اگر در دوره های غیر انتفاعی و پیام نور و یا دانشگاه آزاد اقدام به تحصیل نموده اید، باید بنا بر قوانین دانشگاه و طبق مصوبه دانشگاه شهریه پرداخت کنید.

نحوه انتخاب واحد در تحصیل در دو رشته :

برای انتخاب واحد در دو رشته همزمان باید مجموع واحد های انتخاب شده در هر دو دانشگاه به نحوی باشد که به 30 واحد برسد. ومعمولادروس مشترک و عمومی فقط یکبار لازم به گذراندن واحد دارند و از همه مهم تر مدت به پایان رساندن تحصیلات در دانشگاه است.

 

مدت زمان تحصیل در رشته اول چه میزان می باشد؟

مدت زمان تحصیل در رشته اول معادل 4سال و یا 8 ترم آموزشی می باشد که بعد از ترم دوم دانشجو مجاز به انتخاب رشته دیگری در همان دانشگاه و یا دانشگاه دیگری می باشد.

مدت زمان تحصیل در رشته دوم :

از آنجایی که دانشجو در ترم سه رشته اول شروع به تحصیل در رشته دوم می کند، معمولا برای اتمام رشته دوم در مقطع کارشناسی فقط 6ترم مجاز خواهد بود اما معمولا توسط آموزش دانشگده تا دو ترم تحصیلی دیگر نیز فرصت داده می شود.

  مشاوره انتخاب رشته از کارنامه تا قبولی در رشته دلخواه

تحصیل همزمان در دو رشته در مقطع دکتری ممنوع:

در دانشگاه های سراسری به دلیل اهمیت مقطع دکتری امکان تحصیل همزمان در دو رشته وجود ندارد و این قانون در اکثر مواقع برای مقطع کارشناسی امکان پذیر می باشد. اما در دانشگاه آزاد دانشجو دکتری می تواند همزمان در مقاطع پایین تر مثل کاردانی و یا کارشناسی پیوسته و یا ناپیوسته تحصیل کند.

شرایط تحصیل همزمان در دانشگاه آزاد:

در دانشگاه سراسری شرایط تحصیل در دور رشته همزمان کاملا مطرح شد. درست است که لذت فراوانی دارد و صرفه جویی خوبی در زمان دانشجو است اما کاری بس سخت و طاقت فرسا است. و شرایط خاص ان کار را حتی برای دانشجویان ممتاز هم سخت می کند و معمولا افراد معدودی به دنبال این راه هستند. اما در کنار دانشگاه های سراسری برای دانشجویان دانشگاه آزاد نیز با همان شرایط دانشگاه سراسری امکان تحصیل در دو رشته همزمان وجود دارد.

یک خبر خوب برای متقاضیان تحصیل در دو رشته به صورت همزمان:

اگر دانشجو دانشگاه پیام نور باشید بدون داشتن شرط خاصی می توانید همزمان در رشته دیگری در دانشگاه پیام نور مشغول به تحصیل باشید و این امکان برای تمامی افراد فراهم می باشد. رشته دوم شما می تواند از بین رشته هایی باشد که با کنکور سراسری و یا با سوابق تحصیلی دانشجو می پذیرند و محدودیتی ندارند. که البته این امکان فقط در مقطه کارشناسی و کارشناسی ارشد وجود دارد. وهمچنین دروس مشابه در دو رشته در این دانشگاه معادل سازی می شود.

دانشگاه تهران هم شرایط 2رشته همزمان را فراهم کرد!!!!

این یک خبر خوب برای دانشجویان دانشگاه تهران می تواند باشد. اما با وجود محدودیت هایی که شامل:1-فقط در مقطع کارشناسی این امکان وجود دارد و 2-فقط در رشته های فرعی که امکان مهارت و کارآفرینی دارند، دانشجو می تواند پیش برود. این امکان در دانشگاه تهران در سال 98 فراهم امده و دانشجو با گذراندن 15الی 51واحد درسی موفق به دریافت گواهینامه آن رشته فرعی می شود.

امتیاز دهی از راست به چپ است.❤️
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *