در انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد تراز مهم است یا رتبه؟

تفاوت تراز و رتبه در انتخاب رشته کنکور دانشگاه ازاد

پس از برگزاری آزمون کنکور سراسری و اعلام نتایج آن، داوطلبان اغلب در انتخاب رشته دچار سردرگمی می شوند و این موضوع که رتبه و تراز چیست و  چه تاثیری در انتخاب رشته صحیح دارد را فراموش میکنند؛ بسیاری از داوطلبان نیز بدون داشتن اطلاعات کافی در این موضوع، به انتخاب رشته می پردازند و احتمالا شانس خود را در قبولی دانشگاه ها و رشته های مورد علاقه خود نیز از دست میدهند! یکی از معیارهای مهم در انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد توجه به رتبه و تراز اکتسابی در کارنامه اولیه کنکور سراسری است؛ بنابراین داوطلبان باید با تاثیر و اهمیت تراز و رتبه در انتخاب رشته دانشگاه آزاد آشنا شوند، تا بتوانند انتخاب رشته اصولی داشته باشند؛ در ادامه همراه ما باشید…

توجه داشت باشید؛ رتبه کل داوطلب در سهمیه، در انتخاب رشته دانشگاه آزاد دارای اهمیت نمی باشد و دانشگاه های آزاد صرفا بر اساس رتبه کشوری و تراز اقدام به پذیرش دانشجو می نمایند!

مفهوم تراز و رتبه در انتخاب رشته

یکی از سوالات متداول که در زمان  انتخاب رشته دانشگاه آزاد ذهن داوطلبان را مشغول میسازد، مفهوم “رتبه” و “تراز” است! و اینکه در انتخاب رشته دانشگاه ازاد تراز مهم تر است یا رتبه؟ برای ارائه پاسخ این سوال در ابتدا لازم است تفاوت تراز و رتبه را باید بدانیم؛

باید بدانیم تراز جدا از رتبه نیست بلکه مکمل هم هستند! احتمالا در اینجا سردرگمی برای داوطلبان پیش بیاید که رتبه و تراز مکمل هم هستند، یعنی چه؟! بعد از برگزار شدن کنکور سراسری، کارشناسان سازمان سنجش، برای کلیه داوطلبان هر رشته، با استفاده از یک فرمول مشخص که در آن، درصدهای داوطلب در کنکور و معدل نهایی او، میانگین درصد و تعداد کل شرکت کنندگان تاثیرگذار است، تراز هر داوطلب را بدست می آورند.

رتبه نیز ترتيب داوطلبان را نشان ميدهد؛ مثلا اگر 2000 نفر در کنکور شرکت کنند نفر 1 تا هزارم را مشخص ميکند، اما تراز تفاوت بين داوطلبان را نشان مي دهد! به اين معنی که مثلا داوطلب را درنظر بگیرید، یک نفر رتبه 1 و یکی رتبه 2؛ تراز نشان مي دهد که تفاوت علمي اين دو چقدر است! مثلا تراز رتبه 1 شده 7300 ولي تراز رتبه 2 شده 7000 ؛ يعني رتبه 1 تا 2 فاصله 300 درجه اي از نظر توان علمي دارند. به این ترتیب به بیشترین تراز، رتبه اول را می دهند و سپس با توجه به تراز هر فرد، رتبه سایر داوطلبان محاسبه می شود.

 

انتخاب رشته کنکور

اهمیت تراز و رتبه در انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد

موضوع مهمی که قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم اهمیت تراز و رتبه کنکور در پذیرش دانشگاه آزاد است؛ همانطور که اشاره کردیم، در پذیرش دانشگاه آزاد هیچ گونه سهمیه ای برای داوطلبان لحاظ نمی شود! و همه ی داوطلبان انتخاب رشته این دانشگاه دارای سهمیه ی عادی می باشند! پذیرش این دانشگاه ها صرفا براساس رتبه کشوری و تراز کل داوطلب انجام می شود و به عبارتی رتبه کل در سهمیه دارای اهمیت نمی باشد؛ این موضوع بررسی کارنامه پذیرفته شدگان دانشگاه آزاد را برای داوطلبان تحصیل در این دانشگاه ساده تر کرده است.

در صورتی که در انتخاب رشته دانشگاه های سراسری رتبه داوطلب در سهمیه دارای اهمیت می باشد، و همانطور که می دانید سهمیه های مختلفی در آزمون سراسری وجود دارد و داشتن هر یک از این سهمیه ها به اندازه ای می تواند در رتبه ی داوطلب تاثیر گذار باشد. ( از جمله سهمیه های کنکور سراسری می توان به: سهمیه ایثارگران، سهمیه شاهد، مناطق و … اشاره کرد.)

 

البته از سال گذشته سهمیه مناطق به انتخاب رشته دانشگاه آزاداضافه شد، تاثیر سهمیه مناطق انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد، همانند سهمیه مناطق کنکور سراسری است و داوطلبانی که در کنکور سراسری فاقد سهمیه ایثارگران و یا خانواده شهدا هستند در انتخاب رشته داشگاه آزاد در یکی از سهمیه های مناطق یک، دو و سه دسته بندی می شوند و رتبه آن ها نسبت به رقبای خود که دارای سهمیه مشابه می باشند محاسبه می شود؛ بنابراین داوطلبان در انتخاب رشته دانشگاه آزاد  باید به رتبه اکتسابی در کارنامه اولیه کنکور سراسری توجه نمایند!!

 

جهت ثبت نام و رزرو مشاوره انتخاب رشته کنکور فرم زیر را تکمیل نمایید تا مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند!

3/5 - (3 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *