تمرینات افزایش سرعت مطالعه

تمرینات افزایش سرعت مطالعه

سرعت مطالعه یک واحد استاندارد در کل جهان می باشد. و استاندارد سرعت مطالعه به صورت میانگین  400 کلمه در دقیقه می باشد. اما در کشور ما پدیده کندخوانی به وفور مشاهده می شود. میانگین سرعت مطالعه دانش آموزان ما بین 80 الی 120 کلمه در دقیقه است و متاسفانه حتی کمتر از این تعداد نیز مشاهده  شده است. بر خلاف تصور که اکثریت دانش آموزان فکر می کنند که اگر آرام تر مطالعه کنند، یادگیری و تمرکز آنها بیشتر است. اما در سرعت مطالعه پایین عوامل حواس پرتی به راحتی به ذهن ما راه پیدا می کنند و تمرکز مطالعه را از بین می برند. از این رو افزایش سرعت مطالعه به صورت استاندارد و اصولی و با استفاده از تمرینات افزایش سرعت مطالعه، موجب می شود تمرکز و دقت شما در مطالعه افزایش یابد و بتوانید مطالب را سریع تر و دقیق تر یاد بگیرید.

سرعت مطالعه خودتان را افزایش دهید

سرعت مطالعه یعنی تعداد کلماتی که می توانید با فهم و یادگیری 80% به بالا در دقیقه مطالعه کنید. که با واحد WPM نمایش داده می شود. از این رو سرعت مطالعه در میانگین بین 400 الی 450 کلمه در دقیقه می باشد. بهتر است در ابتدا سرعت مطالعه خودتان را اندازه بگیرید.

برای اینکار شروع به مطالعه یک مطلب کنید و سعی کنید آن را به نحوی مطالعه کنید که به خوبی یاد بگیرید. هم زمان زمان سنج خود را روشن کنید و سپس شروع به مطالعه کنید. پس از گذشته 5 دقیقه زمان را نگه دارید و تعداد کلماتی که در این مدت زمان مطالعه کرده اید را بشمارید. حال تعداد کلمات را در 60 ضرب کنید و تقسیم بر زمان خودتان کنید. سرعت مطالعه شما نشان دهنده میزان سرعت، دقت، تمرکز و یادگیری شما می باشدو هر چه این میزان کمتر ابشد بیشتر نیاز به یادگیری مهارت تندخوانی و تکنیک ها و تمرینات افزایش سرعت مطالعه دارید.

فرمول سرعت مطالعه

تمرینات افزایش سرعت مطالعه را منظم انجام دهید

تمرینات افزایش سرعت مطالعه به دو دسته تقسیم بندی می شود. در ابتدای راه باید کند خوانی خود را از بین ببرید. برای از بین بردن عوامل کند خوانی نیز تمرینات مخصوصی وجود دارد. تا قبل از، از بین بردن عوامل مزاحمی که سرعت مطالعه را کند می کند، نمی توانید اقدامی برای تندخوانی انجام دهید. برای همین عوامل مقابله با کند خوانی و تمرین هایی که باید در طول روز انجام دهید تا تبدیل به عادت شوند، عبارتد از:

1-مطالعه با صدای بلند ممنوع

مطالعه با صدای بلند موجب می شود تا بخشی از ذهن شما به جای یادگیری مطالب به پردازش صدای خودتان اختصاص یابد و سرعت مطالعه و درک مطالب را کند می کند. از این رو برای مقابله با این عامل بهتر است یک کش پول به دست خودتان ببندید و هر زمان بلند مطالعه کردید آن را روی نبض دست خود بکشید و به خودتان یادآوری کنید که باید آرام تر مطالعه کنید.

ممکن است در ابتدا کیفیت مطالعه شما کاهش یابد اما بعد از یک الی دو روز انجام دادن تمرینات، می توانید با صدای آرام به مطالعه بپردازید.

بلند مطالعه کردن در زمان مطالعه

2-در زمان مطالعه راه نروید

راه رفتن هم مانند بلند مطالعه کردن است. بخشی از ذهن شما را درگیر می کند. بهتر است برای اینکار یک میز و صنولی مناسب تهیه کنید تا در زمان مطالعه از آن استفاده نمایید.

3-محیط مطالعه خود را منظم کنید

محیط مطالعه شلوغ کیفیت مطالعه را کاهش می دهد و موجب عدم تمرکز حواس و کاهش سرعت مطالعه می شود. برای همین محیط مطالعه خود را از عوامل غیر درسی خالی کنید. بهتر است محیط مطالعه شما پشت به تخت خوابتان باشد. همچنین دیوار رو به روی شما کاملا از هر قاب و تصویری خالی باشد.

  تندخوانی کتاب درسی

4-وسواس در مطالعه

وسواس در مطالعه یعنی یک مطالب را باید بارها و بارها مطالعه کنید تا خیالتان راحت شود که آن را یاد گرفته اید. بهترین روش برای مقابله با این وسواس استفاده از روش خلا ذهنی است. یعنی سعی کنید مطالب را بدون نگاه کردن به کتاب مرور کنید تا متوجه شوید کدام بخش را یاد گرفته اید و کدام بخش را هنوز یاد نگرفته و یا فراموش کرده اید.

همچنین استفاده از روش های نقشه کشی ذهنی و خلاصه نویسی می تواند بسیار موثر واقع شود. تا وسواس شما در زمان مطالعه کاهش یابد.

5-برگشتن به عقب

یکی از علت های کندخوانی برگشت به عقب در زمان مطالعه می باشد. برای اینکار باید در زمان مطالعه خودتان را مجبور کنید که هر مطلب را فقط یکبار مطالعه کنید و درصورتی که آن را یاد نگرفتید، در انتها مجددا روی آن برگردید.

این عوامل بالا موجب کاهش سرعت مطالعه شما می شوند. از این رو توصیه می کنم که حتما این تمرینات را به صورت مداوم در زمان مطالعه انجام دهید تا بتوانید آنها را از بین ببرید. بعد از مقابله با عوامل مزاحم نوبت به اجرای تمرینات تندخوانی می رسد که می تواند روی افزایش سرعت مطالعه شما تا حدی تاثیر بگذارد. اما به هیچ عنوان جایگزین دوره تندخوانی نمی شود. مهارت تندخوانی به صورت پیشرفته نیاز به گذراندن دوره دارد. اما این تمرینات اولیه می تواند در یادگیری تندخوانی و افزایش سرعت مطالعه تاثیر بگذارد.

تمرینات افزایش سرعت مطالعه که باید در طول روز بین دو الی سه مرتبه انجام دهید عبارتند از:

1-استفاده از روش شکست زمان

یعنی شما در ابتدا قبل از شروع مطالعه میزان صفحاتی که باید مطالعه کنید را مشخص کنید مثلا قرار است 15 صفحه مطالعه نمایید. سپس زمان خود را مشخص کنید مثلا 15 صفحه در 90 دقیقه. حال زمان خود را به سه قسمت تقسیم کنید یعنی در هر 30 دقیقه باید 5 صفحه مطالعه کنید. اینکار موجب می شود تا بتوانید سریع تر مطالعه کنید و عوامل مزاحم به ذهن شما راه پیدا نکنند و یا دچار وسواس در مطالعه نشوید.

تمرینات تندخوانی

2-تمرینات حوزه دید

برای افزایش سرعت مطالعه در ابتدا باید عضلات چشم شما قوی باشد. و بتواند در میدان دید بزرگ تری پیدا کند. برای همین بهتر است که حتما ویدئو های زیر را مشاهده نمایید وتمرینات مربوط را انجام دهید تا حوزه دید شما افزایش پیداکند.

3-تمرینات سیاه خوانی

در این روش از یک متن استفاده کنید که فایل آن را برای شما قرار می دهیم. ان را پرینت گرفته و سپس با استفاده از یک مداد شروع به مطالعه کنید. بدون آنکه چیزی از آن متوجه شوید. فقط کافی است که بتوانید در هر ثانیه با انگشت خود و یا خودکار یک خط را با چشم دنبال کنید تا سرعت چشم شما با سرعت حرکت دست و یا خودکار شما هماهنگ شود.

  آموزش تندخوانی برای تمامی گروه های سنی

بهتر است تمرینات تندخوانی را در طول روز بین دو الی سه مرتبه انجام دهید و روزانه 30 الی 45 دقیقه برای کسب مهارت هایی که به شما اموزش دادیم زمان بگذارید. مسلما می توانید در پایان یک هفته نتیجه درخشان آ نرا مشاهده نمایید.

آموزش تندخوانی

مسلما تمرینات افزایش سرعت مطالعه می تواند بین 40 الی 50 درصد سرعت مطالعه شما را افزایش دهد. اما اگر می خواهید که سرعت مطالعه شما بین 5 الی 10 برابر شود و بتوانید بالای 1000کلمه را در دقیقه با درک 80% به بالا مطالعه کنید بهتر است در دوره جامع و پیشرفته تندخوانی شرکت نمایید.

این دوره توسط دکتر پرتوی که دانش آموخته مبدع نتدخوانی در دنیا هستند آموزش داده شده است و می تواند در کمتر از دو هفته سرعت مطالعه شما را بین 5 الی 10 برابر افزایش دهد.

 

دوره تندخوانی

 

 

2/5 - (6 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *