علاقه مهم است یا بازار کار ؟

علاقه یا بازار کار

انتخاب رشته یک فرایند بسیار مهم و اصولی است . شاید در نگاه اول ساده به نظر برسد اما چیدمان رشته ها در کنار دانشگاه ها و شهر های مختلف و دوره های مختلف روزانه و شبانه و پردیس خود گردان و.. ماتریس سختی می شود.اما در انتخاب رشته علاوه بر مباحث فوق بحث علاقه هم مطرح است و سوالی که برای خیلی از بچه ها وخانواده اشون در زمان انتخاب رشته پیش می اید موضوع بازار کار هم هست . و انتخاب بین رشته ای که بازار کار خوب دارد و هیچ علاقه ای نداریم و رشته ای که علاقه داریم اما بازار کار ندارد در مبحث انتخاب رشته خیلی خیلی مهم است .اما سوال اینجاست که واقعا در انتخاب رشته علاقه مهم است یا بازار کار؟

انتخاب رشته کنکور سراسری تقریبا سه هفته پس از کنکور سراسری است و حدودا بین 7الی 10 روز زمان دارد و شما در این مدت می توانید 150 رشته را انتخاب نمایید که الویت بندی این رشته ها بسیار مهم است . گاهی یک انتخاب جا به جا می تواند کل سرنوشت و آینده شما را نابود کند و سالها پشیمانی به بار آورد .

در انتخاب رشته چه آیتم هایی مهم است ؟

  • علاقه به رشته :

بحث علاقه مهم ترین بحث در انتخاب رشته است اگر به رشته ای علاقه نداشته باشید و فقط بر اساس آیتم های دیگری انتخاب کنید نتیجه خوبی نمی گیرید پس اول از همه در بحث انتخاب رشته باید علاقه را در نظر بگیرید . مطمئن باشید که اگر شما به کاری یا رشته ای علاقه داشته باشید موفق ترین فرد در آن رشته خواهید بود اما مشکل اینجا است که ما بر اساس آیتم های دیگری مثل پول و بازار کار و … انتخاب رشته انجام می دهیم پس در درجه اول باید علاقه الویت انتخاب رشته کنکور سراسری شما باشد .

  • بازار کار :

بازار کار هم یکی دیگر از آیتم های مهم انتخاب رشته است اما بدانید در مرحله دوم قرار می گیرد و همچنان علاقه جایگاه خودش را حفظ کرده است .

در بحث بازار کار باید آینده 6 ساله یک  رشته را در نظر بگیرید چرا که شما باید 4 سال کارشناسی و حتما 2 سال ارشد را پشت سر بگذارید تا بتوانید وارد بازار کار خوبی بشوید . پس رشته ای که الان و در زمان انتخاب رشته در بورس است و بازار کار خوبی دارد ممکن است که بعد از 6 سال همچین روندی را طی نکند برای همین باید با یک متخصص در زمینه مشاوره شغلی صحبت کنید و بازار کار و آینده شغلی 6الی 10 ساله آن رشته را بررسی نمایید .

اما در اینجا من به شما می گویم که اگر به رشته ای علاقه داشته باشید و واقعا آن را دوست داشته باشید حتی اگر بازار کار خوبی نداشته باشد این شما هستید که خودتان برای آن رشته بازار کار خلق می کنید و به جای کارمند ، کار آفرین می شوید و کسب و کار تازه ای راه می اندازید .

علاقه یا بازار کار

  • الویت بندی شهر ها :

در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری بسیار پیش آمده است که داوطلبان کنکور بین انتخاب شهر های متعدد مانده اند . اما بهترین کار چیست ؟

برای انتخاب شهر های دیگر الویت بندی های مختلفی وجود دارد گاهی خیلی از داوطلبان به رتبه بندی دانشگاه فکر می کنند و مسافت و یا هر چیز دیگری برای آنان اهمیت ندارد . اما برای انتخاب رشته در یک شهر دیگر به غیر از شهر محل سکونت خودتان باید به امکانات رفاهی از قبیل خوابگاه ، وسائل نقلیه رفت و آمد حتما توجه کنید .

بسیار بوده اند مشاورانی که به بدون توجه به وجود خوابگاه برای داوطلب آزمون سراسری انتخاب رشته کرده اند .

یک نکته بسیار بسیار مهم در این است که رشته های شبانه خوابگاه ندارند و خیلی از شهر ها حتی برای رشته های روزانه هم به صورت محدود خوابگاه ارائه می دهند .

یکی دیگر از الویت بندی شهرها مسافت است . شما باید در نظر بگیرید که 4 سال قرار است در زمستان و تابستان از شهری که در آن درس می خوانید به شهر خود رفت وآمد کنید . زمستان های سرد و برفی می تواند کار را برای شما سخت کند . تمامی این موارد موضوعات مهمی است که حتما در انتخاب رشته باید مورد توجه قرار داد .

  • الویت بندی دوره ها :

یکی دیگر از آیتم های مهم در انتخاب رشته الویت بندی دوره ها اعم از روزانه و شبانه و پردیس خود گردان و غیر انتفاعی ها است .

  • دوره روزانه :

دوره های روزانه بدون شهریه است اما پس از پایان تحصیل اگر قصد مهاجرت داشته باشید یا برای شرکت یا سازمانی معتبر اصل مدرک تحصیلی خودتان را بخواهید باید هزینه این چهار سال تحصیل خود را بپردازید یا اگر داوطلب منطقه 1 هستید 1برابر مدت تحصیل و اگر منطقه 2و3 هستید 2برابر مدت تحصیل باید رایگان کار کنید .

 

 

  مشاوره انتخاب رشته
  • دوره شبانه

دوره شبانه هیچ تفاوتی با دوره روزانه ندارد با این تفاوت که در انتها دیگر هزینه کل تحصیل را پرداخت نمی کنید چرا که به صورت شهریه در طول تحصیل پرداخت کرده اید فقط دوره شبانه در برخی دانشگاه ها امکانات رفاهی ندارد اعم از خوابگاه و وام و …

کلاس های دوره شبانه با رزوانه به صورت یکجا برگزار می شود برخی تصور می کنند که دوره شبانه کلاس ها آن در شب برگزار می شود اما اینطور نیست .

در انتخاب رشته علاقه مهم است یا بازار کار

  • دوره پردیس خود گردان

دوره های پردیس خودگردان در چند سال اخیر علی رغم هزینه های بالایی که دارد به رتبه های خوب هم نیاز دارد. کلاس های آن ذر برخی دانشگاه ها به صورت جداگانه برگزار می شود و در برخی از دانشگاه ها با کلاس های روزانه یکجا برگزار می شود .

  • دوره غیر انتفاعی و پیام نور

دوره های غیر انتفاعی و پیام نور که در چند سال اخیر بیشتر به صورت صرفا سوابق تحصیلی دانشجو می پذیرند و رشته های بسیار خوبی را نیز ارائه می دهند .

 

در مقاله های بعدی بیشتر راجع به دوره های دانشگاهی صحبت می کنیم . می توانید برای کسب اطلاعات برای مشاوره های شغلی و انتخاب رشته با مشاورین ما در ارتباط باشید .

 

3.2/5 - (5 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *