روش مطالعه در عید که از رقبا جلو بزنید..

,
روش مطالعه در برنامه ریزی عید

عید همیشه یک نقطه جبرانی در مطالعه است. هر زمان که از درس های خود عقب می مانیم و یا خسته می شویم و یا درس خوندن ما حال و هوای قبل را ندارد . منتظر دوران عید هستیم تا در یک فرصت مناسب همه چیز را از اول شروع کنیم و سر و سامان خوبی به اوضاع درس ها بدیم. برای همینه که نزدیک به دوران عید همه دانش اموزان، به دنبال روش مطالعه در عید هستند که چگونه درس بخوانند و برنامه ریزی داشته باشن.

از آنجایی که بعد از عید فرصت زیادی نداریم و در فاصله کوتاهی وارد امتحانات ترم دوم می شویم، این دوران از اهمیت خوبی برخوردار است . برای همین فرصتی برای اشتباه نیست و باید بدانیم که هر درس را چگونه مطالعه کنیم و با چه برنامه ای پیش برویم؟

مباحث در عید:

اگر می خواهید بدانید که در عید چگونه باید مطالعه کنید اول از همه باید مشخص کنید که چه مباحثی را باید مطالعه کنید. اگر جز آن دسته از داوطلبانی هستید که در طول سال خیلی مطالعه نکرده اید و فقط در حد رفع تکلیف در مدرسه پیش رفته اید، مسلما حجم مطالبی که باید در عید بخوانید زیاد است و لازم است الویت بندی کنید.

مطالعه از ابتدای کتاب اشتباه است:

خیلی از دانش اموزان زمانی که شروع به مطالعه و جمع بندی می کنند، عادت دارند که از ابتدا شروع کنند و به آخر برسند. معمولا دانش آموزان کمال گرا به این شکل می باشند. اما این کار به این دلیل اشتباه است که درس های اول را به دلیل کم بودن کارها و مباحث در ابتدای سال بهتر خوانده ایم و معمولا نمره و بارم زیادی ندارندو زمانی که از اول شروع می کنیم برای درس های مهم تر در پایان کتاب درسی هستند، زمان کم می آوریم. برای همین بهتر است که مشخص کنیم کدام مباحث مهم تر و پر سوال تر هستند و شروع مطالعه در عید با آنها صورت پذیرد.

مباحث پر سوال مهم تر هستند تا مباحث پر اشکال:

برخی از دروس پر سوال تر هستند اما ما در برخی مباحث مشکلات بیشتری داریم. الویت با کدام است؟؟ ابتدا مبحثی که پر سوال تر است مطالعه شود و یا مباحثی که ما در آن ضعیف هستیم؟؟ بهتر است ول مباحث پر سوال کار شود. چرا که نمره بیشتری را برای ما به دست می آورد و توصیه می کنم که مباحث مشکل دار و ضعیف را به تنهایی مطالعه نکنیدچون تاثیر زیادی بر رفع نقاط ضعف شما ندارد. بلکه بهتر است در جلسات تدریس خصوصی برای رفع اشکال مباحث شرکت کنید که در یک الی 2 جلسه تمامی نقاط ضعف درسی خود در آن مبحث را برطرف کنید.

  اردوی مطالعاتی آنلاین

همه دروس را بخوانید:

اینکه در طول مدت زمان مطالعه عید فقط یک الی 2 کتاب را کار کنیم نیز جز اشتباهات رایج داوطلبان است. تمامی کتاب های درسی به صورت متعادل در برنامه ریزی باید قرار بگیرد. اما طبیعی است که دروس تخصصی پر ضریب بیشتر از دروس عمومی و یا درس های اختصاصی که ضریب بالایی ندارند؛ باید در برنامه ریزی درسی عید قرار بگیرد.

انواع روش مطالعه دروس عمومی :

وقتی ماهیت درس ها با هم متفاوت است مسلما نحوه مطالعه هر درس نیز با هم تفاوت دارد. و اگر میخواهید یک شروع تازه داشته باشید که در زمان امتحانات ترم دوم انبوهی از دروس باقی مانده نداشته باشید، بهتر است بر روی روش مطالعه و کیفیت مطالعه خود کار کنید.

1) روش مطالعه درس ادبیات فارسی در برنامه ریزی عید:

برای فارسی بهتر است به صورت موضوعی پیش بروید. لازم نیست درس به درس هر بیت و یا جمله را معنی کنید. بهترین روش برای مطالعه درس فارسی در این است که :

  • لغات را از انتهای کتاب درسی بخوانید و لغات مهم را علامت گذاری کنید.
  • تاریخ ادبیات را به صورت خلاصه در یک برگه بنویسید.
  • قلمروهای ادبی و فکری هر درس را حل کنید.
  • تست جامع آرایه و قرابت و دستور زبان بزنید.

روش مطالعه ادبیات فارسی

2) روش مطالعه درس عربی در عید نوروز:

درس عربی بیشتر ماهیت تمرینی دارد. ولازم است که از قواعد هر درس تا حد تسلط تمرین حل کنید. این درس به صورت یکپارچه می باشد و تفکیک دهم و یازدهم و دوازدهم در آن سخت است و برای همین بهتر است مباحث را به صورت ترکیبی و جامع مطالعه کنید. برای مطالعه درس عربی به روش زیر پیش بروید:

  • مطالعه لغات و ترجمه تحت الفظی کتاب درسی
  • مرور قواعد از درسنامه کتاب کمک آموزشی
  •  تست های آموزشی قواعد

روش مطالعه درس عربی

3) روش مطالعه درس دین و زندگی :روش مطالعه دین و زندگی

برای مطالعه این درس لازم است که متن کتاب را به صورت دقیق یاد بگیرید. جزییات کتاب دینی بسیار مهم است برای همین حتما در زمان مطالعه، رد پا گذاری کنید و بین آیات درس و متن کتاب درسی دینی ارتباط کدینگ برقرار کنید. روش های تستی خط به خط کتاب هم می تواند در یادگیری دقیق تر و جزیی تر کتاب درسی به شما کمک کند. یعنی در هنگام تست زدن کتاب درسی را در جلوی خود باز کنید و سوالات و گزینه ها را تک به تک از کتاب درسی پیداکنید. با این کار روی تمامی موارد کتاب درسی مسلط می شوید.

 

4) روش مطالعه درس زبان انگلیسی:

این درس چالش خیلی از داوطلبان می باشد. اما اگر سبک مطالعه آن را بدانید یادگیری آن برای شما راحت می شود. اگر می خواهید سرعت مطالعه شما در درس زبان انگلیسی افزایش پیداکند مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

  • مطالعه لغات و ثبت لغات مهم
  • استفاده از روش تصویر سازی در مطالعه لغات مهم
  • مطالعه درسنامه برای گرامر
  • تست های جامع لغت و گرامر
  • مشاهده ویدئوهای آموزشی در زمینه کلوز و ریدینگ

روش مطالعه زبان انگلیسی

دروس عمومی به صورتی هستند که بیشتر به صورت جامع و موضوعی مطالعه می شوند. برای همین بهتر است زمانهایی کوتاه را به آنها اختصاص دهید. مثلا هر روز قبل از نهار را به تست های آرایه و قرابت اختصاص دهید و یا هر شب قبل از خواب تست ترجمه عربی کار کنید. این کار از خستگی مطالعه جلوگیری می کند و زمان مطالعه و تست شما را نیز افزایش می دهد.

انواع روش مطالعه دروس تخصصی رشته ریاضی و تجربی :

رشته ریاضی و تجربی در یک درس زیست شناسی با هم تفاوت دارند. چرا که دروس هندسه و یا گسسته هم در مجموعه درس ریاضیات قرار می گیرند که سبک مطالعه آنها مشابه می باشد. در ادامه به روش مطالعه در عید هر کدام از دروس تخصصی رشته ریاضی و تجربی می پردازیم.

1) روش مطالعه درس ریاضی برای جمع بندی عید :

برای مطالعه این درس به یک جزوه و یا درسنامه خوب نیاز دارید. منبعی که بتواند آموزش خوبی به شما بدهد و از همه مهم تر اینکه نمونه سوالات متنوع خوبی را در بر بگیرد. بهترین روش برای جمع بندی درس ریاضی حل نمونه سوال و تست به صورت تیپ بندی است یعنی در ابتدا روی یک مبحث با انواع سوالات مسلط شوید و سپس همین روند را در مبحث بعدی ادامه دهید. بهتر است حل سوالات برای درس ریاضی، حسابان، هندسه و گسسته تا جایی پیش برود که به خوبی در آن مبحث مسلط شوید. روش مطالعه در عید درس ریاضی شامل مراحل زیر می باشد:

  • مرور فرمول ها از درسنامه و جزوه
  •  حل تمرینات مهم کتاب درسی
  •  تست های آموزشی و علامتدار کتاب کمک آموزشی به روش تیپ بندی

مطالعه درس ریاضی

 

2) روش مطالعه جمع بندی فیزیک :

این درس علاوه بر حل مسئله به سبکی در در درس ریاضی گفته شد؛ نیاز به مطالعه دقیق کتاب درسی هم دارد. چرا که گاهی اوقات از متن کتاب درسی سوالات شریحی مطرح می شود. به همراه اینکه فعالیت ها و آزمایش کنید های کتاب درسی از اهمیت برخوردار است. پس در کنار تست های اموزشی حتما سری هم به متن کتاب درسی بزنید.

روش مطالعه درس فیزیک

3) در عید شیمی را چگونه بخوانیم:

این درس همیشه مشکل بزرگی برای مطالعه بوده است. ماهیت خواندنی و تمرینی آن همیشه موجب سردرگمی می شود. بهترین راه حل برای مطالعه درس شیمی این است که تمامی متن های ان را در ابتدا مطالعه کنید و به صورت جداگانه تست های اموزشی از متن بزنید تا بر روی متن کتاب درسی به خوبی مسلط شوید و سپس به دنبال حل مسئله بروید. اگر قرار باشد متن و مسئله را با هم کار کنید قدرت یادگیری شما کاهش می یابد. پس حتما این 2 بخش را در زمان مطالعه از هم جدا کنید. یعنی در نیمه اول عید در برنامه ریزی های خود فقط متن کتاب درسی را قرار دهید و در برنامه ریزی درسی نیمه دوم عید نوروز روی مسائل کار کنید اما مرور متنهای شیمی را در پایان هر روز فراموش نکنید.

 

مطالعه درس شیمی

4) روش مطالعه درس زیست شناسی :

درس مهم و پر ضریب دانش آموزان رشته تجربی. برای آموزش و یادگیری این درس حتما متن کتاب درسی را الویت قرار دهید. مرور چندین باره کتاب درسی یکی از شانس های موفقیت در درس زیست شناسی است. جزییات این درس به حدی زیاد است که در هر بار مطالعه می توانید نکته جدیدی بیابید. اما بهترین روش مطالعه در عید زیست شناسی عبارتند از:

  • مطالعه شکل های کتاب درسی
  • توجه به قیدها و کلمه های کلیدی
  • مطالعه ترکیبی با درس های قبلی و کتاب سال قبل
  • تست های آموزشی خط به خط کتاب درسی برای افزایش تسلط

مطالعه درس زیست شناسی

حال که روش مطالعه در عید، هر درس را آموختید، بهترین زمان برای مطالعه در فصل بهار و دوران نوروز از ساعت 8صبح الی 23 شب می باشد. و اگر میخواهید فرصت خوبی برای جبران و جمع بندی دروس داشته باشید.باید در طول روز بین 10الی 12 ساعت مطالعه کنید.

روش مطالعه دروس تخصصی رشته انسانی:

دروس رشته انسانی تنوع زیادی دارند و حجم بالایی دارند. اما سبک مطالعه آنها معمولا شبیه به هم می باشد که هر درس را به تفکیک بررسی می کنیم.

روش مطالعه دروس انسانی

1) ریاضی انسانی را چطور بخوانیم:

درس ریاضی در زیر گروه 3 اهمیت بالایی دارد. اما بیشتر از آنکه نیاز به نمونه سوال داشته باشد باید به حل تمرین و تست های متنوع پرداخت . برای همین زمانی کوتاه را به مرور فرمول ها و جزوه تدریس شده دبیر بپردازید و سپس از یک کتاب کمک آموزشی مناسب که ما به شما انتشارات خیلی سبز را معرفی می کنیم به حل تست بپردازید.

2) اقتصاد درسی دوگانه در مطالعه:

اقتصاد دوگانه سوز رشته انسانی است. یعنی هم مباحث خواندنی دارد و هم مباحث تمرینی. برای مطالعه این درس در ابتدا تمامی قسمت های خواندنی را ردپا گذاری کنید و در پارت های درسی جداگانه به حل مسئله بپردازید. به هیچ وجه در یک زمان هم متن و هم مسئله را کار نکنید. که مسائل اقتصاد در کل شامل 5موضوع می باشد که برای هر موضوع بین 1الی 2 پارت درسی قرار دهید.

3) فلسفه و منطق، روانشناسی، جامعه شناسی و تاریخ و جغرافی را در یک دسته قرار دهید:

این دروس همگی روش مطالعه مشابه دارند. به شکلی که لازم است مانند درس دین و زندگی از جزییات مهم متن کتاب درسی،ردپا گذاری کنید و با روش های کدینگ و داستان سازی درس ها را به حافظه بسپارید. تکرار و مرور مباحث نیز در یادگیری این درس ها موثر است.

4) علوم و فنون غول مرحله آخر مطالعه:

برای علوم و فنون بهترین روش مطالعه، مطالعه موضوعی هست. زمانی که درس به درس پیش بروید دچار سردرگمی می شودچرا که ترتیب کتاب درسی نیز پراکنده است. بهتر است این درس به 3 بخش 1-تاریخ ادبیات و سبک های ادبی2(بخش خواندنی)-عروض و قافیه (بخش تمرینی )3-آرایه های ادبی ( تست موضوعی) تقسیم شود. یعنی برای هر موضوع واحد های درسی جداگانه در نظر بگیرید.

سخن اخر :

اگر می خواهید که همه درس های خود را در عید نوروز جبران کنید و مروری بر دروس داشته باشید تا برای امتحانات ترم دوم و یا کنکور سراسری آماده باشید حتما باید با برنامه ریزی عمل کنید. بدون وجود برنامه ای منظم و مشخص امکان مطالعه همه دروس و مباحث وجود ندارد. اما دوران عید فرصت خوبی برای جبران است به شرطی که به خوبی از آن استفاده کنید.

مشاوره دریافت برنامه ریزی درسی برای عید نوروز

ویژه دهم- یازدهم – دوازدهم و کنکور

توسط دکتر پرتوی و تیم مشاوران ارشد

با هزینه ای مناسب به مدت 20 روز

-مشاوره درسی و پشتیبانی

-برنامه ریزی درسی

-آموزش اصول مطالعه و مشاوره

کاملا فردی و تخصصی با تضمین کیفیت

تلفن دریافت مشاوره :09207278684

4.6/5 - (46 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *