چگونه انتخاب رشته کنیم؟

چگونه انتخاب رشته کنیم؟

بعد از گذراندن سال دوازدهم و کنکور سراسری نوبت به انتخاب رشته کنکور می رسد. حساس ترین مرحله در مدت سال تحصیلی مرحله انتخاب رشته کنکور می باشد. چرا که کوچک ترین اشتباهی می تواند نتیجه را تغییر دهد و راه جبرانی نیز وجود ندارد. برای همین موضوع اینکه چگونه انتخاب رشته کنیم و قوانین انتخاب رشته بسیار حساس و مهم است که در ادامه نکات مهم را با جزییات کامل و دقیق به شما آموزش می دهیم.

چگونه انتخاب رشته کنیم؟

انتخاب رشته اگر قرار باشد که صحیح و اصولی باشد و داوطلب حتی بعد از ده سال از انتخاب خود پشیمان نشود، باید مراحل آن را به خوبی و اصولی پشت سر بگذارد. این مراحل مهم عبارتند از:

1- مجاز بودن برای انتخاب رشته

قبل از آنکه بخواهید برای انتخاب رشته خود اقدام کنید باید ببینید که در کدام دوره ها مجاز شده اید. متاسفاوه خیلی از داوطلبان با توجه به رتبه ای که کسب کرده اند مجاز به انتخاب رشته در رشته های با کنکور نشده اند و فقط باید بر اساس سوابق تحصیلی اقدام کنند. برای همین قبل از انجام دادن هر کاری بهتر است وضعیت مجاز و غیر مجاز بودن خود را در هر دوره بررسی کنید و سپس اقدام به انتخاب رشته نمایید.

البته حتی اگر در رشته های بدون کنکور مجاز نبودید بر اساس سوابق تحصیلی شانس خود را امتحان کنید .چرا که در صورت قبولی و عدم ثبت نام در دانشگاه محرومیتی برای سال آینده نخواهید داشت. (البته در رشته های غیر از دوره روزانه)

2- مطالعه دفتر چه شماره 2 سازمان سنجش

بعد از انتشار کارنامه های اولیه کنکور سراسری، سازمان سنچش لیست رشته ها و دانشگاه ها را اغلام می کند که در ابتدا لازم است این دفترچه را به خوبی مطالعه کنید تا از قوانین و مقررات سال جدید اطلاع پیدا کنید و سپس برای انتخاب رشته اصلی گام بردارید.

3- انتخاب رشته های مورد علاقه

مرحله سوم مهم ترین اقدام در نحوه و چگونگی انتخاب رشته می باشد. چرا که باید هم راجع به رشته های دانشگاهی اطلاعات به دست بیاورید و هم لازم است تا رشته های مشابه که بازار کار مشترکی دارند را، بشناسید. برای همین این بخش مهم ترین بخش در انتخاب رشته کنکور می باشد.

4- انتخاب دوره و دانشگاه

در مرحله بعدی بهتر است تا دوره های خود اعم از روزانه و شبانه و .. را الویت بندی کنید و در این بخش توجه به هزینه های هر دانشگاه و .مهم است.

همچنین در مرحله چهارم چگونه انتخاب رشته کنیم باید به رتبه بندی علمی دانشگاه نیز توجه لازم و ویژه داشته باشید.

5- انتخاب شهر

انتخاب رشته دانشگاه فقط به چیدمان رشته و دانشگاه بستگی ندارد. بلکه در پاسخ به دانش آموزانی که می گویند، چگونه انتخاب رشته کنیم باید بگویم که در مرحله انتخاب شهر به وسیله نقلیه رفت و آمد، امکانات رفاهی دانشگاه اعم از خوابگاه و .. توجه لازم داشته باشید.

6- الویت بندی ماتریسی

مرحله آخر و مهم ترین مرحله نحوه صحیح انتخاب رشته سراسری و آزاد چیدمان نهایی رشته، دوره، دانشگاه و شهر می باشد. برای آنکه بتوانید انتخاب های خوبی داشته باشید و با توجه به رتبه خودتان بهترین نتیجه را کسب کنید، باید به نکات مهم زیر توجه داشته باشید:

1- در ابتدا رشته مورد علاقه خود در دانشگاه های روزانه و سراسری شهر خود انتخاب نمایید.

2- سپس به سراغ مرحله دوم یعنی چیدمان رشته مورد علاقه در دوره شبانه و یا پردیس خودگردان شهر خود بروید و یا اگر هزینه برای شما مشکل دارد، رشته مشابه رشته مورد علاقه خود را در دانشگاه های روزانه الویت بدهید.

3- اگر از لحاظ مالی مشکلی ندارید بهتر است که در دانشگاه های خوب و با رتبه علمی بالا دوره شبانه و پردیس خودگردان را به دانشگاه های درجه 2و3 ترجیح دهید.

4- سپس زمانی که رشته مورد علاقه خود و رشته های مشابه آن را در شهر خودتان و دوره های مختاف انجام دادید حال بهتر است به سراغ شهر های اطراف و سایر شهر های انتخابی خود بروید.

اصول انتخاب رشته

نکته!!!

یکی از دلایلی بومی سازی این بود که داوطلبان در شهر خود سکونت و تحصیل کنند. چرا که تحصیل در شهرستان هزینه های بالا زندگی را در بر دارد و مسلما کار ساده ای نیست. برای همین بهتر است که انتخاب سایر شهر ها را در اولیت بعدی قرار دهید.

انتخاب رشته تجربی

 

انتخاب رشته ریاضی

 

انتخاب رشته انسانی

 

دقیقا به انتخاب رشته هر سه رشته ریاضی و تجربی و انسانی دقت کنید. انتخاب های اول در رشته تجربی داوطلب هم به پرستاری و هم اتاق عمل علاقه یکسانی داشته است و بازار کار هر دو مناسب او بوده است بنابراین الویت به انتخاب رشته پرستاری و اتاق عمل در تهران است تا پرستاری قزوین. یعنی ستون دوم در سوال چگونه انتخاب رشته کنیم پاسخ منفی می گیرد.

در انتخاب رشته داوطلبان ریاضی نیز، معماری شبانه در شهر تهران بسیار بهتر است تا دانشگاه روزانه قزوین. چرا که هزینه زندگی در یک شهر دیگر دور از خانواده بیشتر از شهریه دانشگاه شبانه می باشد.

در جدول انتخاب رشته انسانی نیز، داوطلب در بخش اول فقه و حقوق تهران که رشته مشابه حقوق است را به حقوق قزوین ترجیح داده است که انتخاب رشته بهتر و مناسب تری می باشد.

  اشتباه در انتخاب رشته

7-توجه به کد رشته ها

بعد از چیدمان رشته های خود در فرم اولیه انتخاب رشته، حال باید انتخاب های خود را بر اساس کد رشته در سامانه سایت سازمان سنجش وارد نمایید. برای همین موضوع اگر کد رشته ای حتی یک عدد 2و3 اشتباه شود، می تواند رشته، دانشگاه، دوره و شهر شما را به صورت کامل دچار اشتباه کند و اشتباهی که اصلا قابل جبران نیست.

چگونه با مشاور درسی انتخاب رشته کنیم؟

مسلما چیدمان رشته ها و الویت بندی آنها مخصوصا در رتبه های حساس کار ساده ای نیست. وحتما نیاز به مشورت با مشاور درسی با تجربه دارد. چرا که در اواسط فرم انتخاب رشته و در اولین بندی های 30 به بعد بسیار دچار سردرگمی می شوید.بنابراین بهتر است که حتما یک فرد با تجربه که سال ها امر انتخاب رشته را انجام داده است انتخاب کنید تا بتوانید الویت بندی و چیدمان شما را انجام دهد و 7مرحله چگونگی انتخاب رشته را برای شما قدم به قدم پیش ببرد.

نکته!!!!
گول تبلیغات انتخاب رشته را نخورید!!

قبل از انتخاب رشته و در بازه یک هفته ای مهلت انتخاب رشته خیلی از افراد برای کسب در آمد بیشتر وعده های دروغین می دهند. بهترین انتخاب رشته کنکور سراسری این است که بتوانید، با توجه به رتبه ای که در منطقه و سهمیه خود کسب کرده اید، بهترین نتیجه را بگیرید. برخی از این وعده های دروغین که بهتر است با آنها آشنا شوید عبارتند از:

1- قبولی پزشکی دانشگاه روزانه با رتبه 40هزار!!!

با رتبه 40هزار داوطلب اصلا در دوره روزانه مجاز نشده است چه برسد به قبولی رشته پزشکی

2- نشان دادن قبولی ها بر اساس رتبه کشوری

خیلی از افراد رتبه کشوری داوطلب را ملاک قبولی او در نظر می گیرند. در صورتی که رتبه در سهمیه و زسر گروه اهمیت دارد. مثلا رتبه فردی در کشور معادل 27هزار شده است و دارای سهمیه 25% می باشد. رتبه او در سهمیه خودش معادل 3هزار شده و داوطلب پرستاری قبول شده است. اما همه می گویند که با رتبه 27هزار قبولی پرستاری دانشگاه تهران داشته ایم.

3- با هر رتبه ای می توانید قبول شوید!

نتیجه انتخاب رشته شما را سازمان سنجش بررسی می کند و بر اساس رتبه و ظرفیت دانشگاه ها نتیجه قبولی اتفاق می افتد و با هر رتبه ای نمی شود به رشته مورد نظر رسید.

4- ظرفیت های پنهان

دروغی بزرگ تر از ظرفیت های پنهان نداریم. چرا که تمامی ظرفیت ها و کد رشته ها در دفترچه سازمان سنجش مشخص نیست و هیچ مشاوری حتی با داشتن پارتی در سازمان سنجش نمی تواند ظرفیت دانشگاه ها را افزایش دهد.

5- رشته های پنهان در دفترچه

خیلی از داوطلبان با رشته های پنهان در زمان انتخاب رشته فریب می خورند. در صورتی که هیچ عنونانی به اسم رشته پنهان نداریم.مثلا اگر فردی علاقه شدیدی به فیزیو تراپی دارد، می تواند کاردرمانی را نیز در انتخاب رشته خود وارد کند که واحد های مشترک دانشگاهی دارند و همچنین در مقطع دکتری بازار کار مشابه دارند اما کاردرمانی رشته پنهان نیست و در دفترچه کاملا حضور دارد.

  بهترین مشاور انتخاب رشته در تهران کیست؟

نحوه انتخاب رشته اصولی کنکور سراسری

اگر می خواهید که یک انتخاب رشته صحیح و اصولی داشته باشید، می توانید تیم دکتر پرتوی را بیشتر بشناسید. انتخاب رشته بر اساس معیارهای اصولی بدون تبلیغات دروغین

قولی که به شما می دهیم و بر اجرای آن پایبند هستیم شامل :

1- انتخاب رشته کاملا خصوصی و توسط دکتر پرتوی

به دور از هیاهو و شلوغی های پایگاه های انتخاب رشته / جلسات کاملا خصوصی/ انتخاب رشته توسط دکتر پرتوی از ابتدا تا انتها نه توسط کادر و دانشجویان

2-  انتخاب بهترین رشته با توجه به رتبه خودتان

ما نه آشنا و پارتی در سازمان سنجش داریم / نه توان معجزه قبولی پزشکی با رتبه 40هزار/ ونه رشته و ظرفیت پنهان

انتخاب رشته دکتر پرتوی

 

4.5/5 - (22 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *