انتخاب رشته پیام نور

انتخاب رشته پیام نور

پیام نور یکی از دوره های تحصیلی دانشگاهی است که زیر مجموعه دانشگاه سراسری می باشد و انتخاب رشته پیام نور در فرم انتخاب رشته دانشگاه سراسری انجام می شود. این دانشگاه دارای ویژگی ها و شرایطی است که برای علاقه مندان به این دوره آنها را شرح می دهیم.

دوره پیام نور چیست؟

پیام نور

پیام نور یک دوره دانشگاهی است که در مدرک شما نام پیام نور ذکر می شود. مدت زمان تحصیل در این دانشگاه بین 6الی 10 سال می باشد. اما اگر دانشجو پر تلاشی باشید می توانید در 4سال نیز این دوره را به پایان برسانید.

شرکت در دانشگاه پیام نور دارای شهریه می باشد اما هزینه این دانشگاه در هر ترم از بین تمامی دانشگاه های شهریه پرداز کمتر می باشد و بنا به میزان تعداد واحد ها در هر ترم بین 900هزار تومان تا 1200000تومان می باشد.

ارزش مدرک آن در ایران در بین مدارک دانشگاهی، کم اهمیت ترین می باشد و بعد از دوره روزانه، شبانه، پردیس خودگردان و غیر انتفاعی قرار می گیرد.

حتی بین انتخاب دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد علوم تحقیقات و تهران مرکز و تهران جنوب، اگر از لحاظ مالی مشکلی نداشته باشید، دانشگاه آزاد رتبه بالاتری از پیام نور دارد.

تحصیل در دانشگاه پیام نور در اکثر واحد ها و شهر ها به جز واحد های شهر تهران به صورت غیر حضوری می باشد. اما در شهر تهران و واحد های اصلی پیام نور کلاس ها به صورت حضوری تشکیل می گردد.

امتحانات پایان ترم دانشگاه پیان نور به صورت سراسری و نهایی برگزار می شود. و تحصیل در این دانشگاه در 80%موارد به صورت خودخوان می باشد.

برای انتخاب رشته پیام نور باید به بومی بودن دانشگاه توجه کنید. مثلا داوطلبانی که در شهر اصفهان زندگی می کنند، نمی توانند در فرم انتخاب رشته خود دانشگاه های پیام نور تهران را انتخاب کنند. وفقط باید از شهر های بوم خود به انتخاب بپردازند.

ارزش مدرک پیام نور برای بورسیه تحصیلی

بورسیه پیام نور

برخلاف این موضوع که دانشگاه پیام نور در ایران ارزش مدرکی چندانی ندارد. اما در خارج از کشور و در برخی از کشور ها به دلیل کشوری بودن امتحانات و خود خوان بودن آن بسیار معتبر می باشد. به طور مثال در کشور کانادا مدرک زیست شناسی دانشگاه پیام نور برای تحصیل در رشته های پزشکی بسیار معتبر می باشد.

برای همین برای آن دسته از افرادی که قصد مهاجرت و ادامه تحصیل در خارج از ایران را دارند؛ گزینه مناسبی برای تحصیل مخصوصا در کشور کانادا می باشد.

انتخاب رشته پیام نور

در زمان تکمیل فرم انتخاب رشته باید کد رشته های مربوط به دانشگاه پیام نور را در انتهاب دفترچه قرارد دهیم. اگر برای شما ارزش مدرکی اهمیت فراوان دارد. اما خیلی از افراد هستند که اینقدر به رشته ای علاقه دارند که ترجیح می دهند که آن را رشته را در پیام نور بخوانند اما وارد رشته دیگری در دوره دیگری نشوند.

مثلا فرض کنید فردی عاشق رشته حقوق است و ترجیح می دهد که حقوق پیام نور را در انتخاب رشته بالاتر از اقتصاد غیر انتفاعی قرار دهد. با اینکه رتبه علمی دانشگاه غیرانتفاعی بالاتر از رتبه علمی پیام نور می باشد.

یک باور اشتباه در انتخاب رشته پیام نور!!!

باور اشتباه در مورد پیام نور

خیلی از افراد تصور می کنند که برای قبولی در دانشگاه پیام نور رتبه خوبی نیاز نیست. و با رتبه های بالای 20هزار انتظار قبولی در دانشگاه پیام نور را دارند. اما جالب است بدانید که دانشگاه پیام نور در شهر تهران، با رتبه بین 8الی 10هزار در رشته ریاضی و انسانی و رتبه 15الی 20 هزار در رشته تجربی قبولی می دهد. و خیلی از افراد با رتبه های 30 هزار به بالا نتوانسته اند در دانشگاه پیام نور پذیرفته شوند و وارد دانشگاه آزاد شده اند.

نوع پذیرش در دانشگاه پیام نور

در زمان انتخاب رشته پیام نور می توانید هم به صورت با آزمون در فرم مخصوص به خود و هم به صورت بدون آزمون و با شرط معدل در فرم مخصوص به خود به انتخاب رشته بپردازید.

پذیرش با کنکور دانشگاه پیام نور

همانطور که گفتم دانشگاه پیام نور کد رشته هایی را ارئه می دهد که با توجه به رتبه کنکور شما پذیرش می کنند که رتبه قابل قبولی هم برای پذیرش نیاز دارند که باید در فرم 150تایی انتاخب رشته وارد شود.

پذیرش بدون کنکور دانشگاه پیام نور

این دانشگاه به صورت بدون کنکور نیز دانشجو می پذیرد که بر اساس شرط معدل می باشد. وقبولی در کد رشته های بدون آزمون بسیار راحت تر است که باید کد رشته های آن در فرم 100تایی انتخاب رشته بدون آزمون وارد شود.

رشته های دانشگاهی ارائه شده در دانشگاه پیام نور

این دانشگاه رشته های پزشکی و پیرا پزشکی را ارائه نمی دهد و در هر رشته تجربی و ریاضی و انسانی و هنر و زبان کد رشته های مخصوصی را ارائه می دهد که به شرح زیر می باشد.

رشته های پیام نور

پرسش و پاسخ متداول ؟؟؟؟

1)در فرم انتخاب رشته کد رشته های پیام نور را در کجا قرار دهیم؟
پاسخ :بهتر است که کد رشته های دانشگاه پیام نور در آخر و بعد از تمامی دوره ها قرار بگیرد.
2)اگر قصد مهاجرت درسی داشته باشیم، بهتر نیست که پیام نوررا در ابتدا قرار دهیم؟
پاسخ:بهتر است در ابتدا دوره روزانه وشبانه و پردیس را انتخاب کنید و برای مهاجرت دانشگاه پیام نور ارجح تر از غیر انتفاعی و آزاد می باشد. بهتر است بالاتر از غیر انتفاعی قرار بگیرد.
3)آیا از لیسانس زیست شناسی پیام نور می توان آزمون لیسانس به پزشکی داد؟
پاسخ:بله می توانید و محدودیتی وجود ندارد.
4)شهریه دانشگاه پیام نور چه قدر می باشد؟
پاسخ:بستگی به تعدادواحدهای انتخابی شمادارد اما بین 900هزار تومان تا 1200000می باشد.
5)آیا دانشگاه های پیام نور الویت بندی دارند؟ یعنی واحد تهران غرب بهتر از تهران مرکز می باشد؟
پاسخ:در بین واحد های دانشگاهی پیام نور هیچ تفاوتی وجود ندارد و در انتخاب رشته پیام نور باید به مسافت دانشگاه تا محل زندگی خود توجه کنید چرا که رتبه بندی انها تفاوتی با هم ندارد.

مشاوره در واتس آپ

5/5 - (2 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *