برنامه ریزی دهم در گروه آموزشی پرتوی

برنامه ریزی دهم

سال دهم، سال ورود به مقطع دوره دوم دبیرستان است؛ و سال سختی است، چرا که تغییر مقطع اتفاق می افتد، و به دلیل انتخاب رشته و تخصصی شدن رشته ها و درس ها و کتاب های جدید، ممکن است یک افت تحصیلی اتفاق بیفتد؛ که البته موضوع جدیدی نیست ولی نیاز به راهنمایی و مشاوره دارد؛ ارتباط با هم کلاسی های جدید، دبیران جدید، دروس تخصصی تر و… همه اینها دانش آموز را دچار بحران سال دهم می کند که ضرورت برنامه ریزی درسی را رقم می زند؛ برای همین در این مقاله سعی داریم ویژگی های برنامه ریزی دهم را بیان کنیم؛ همراه ما  باشید…

 

اصول برنامه ریزی درسی دهم

کنکور کار یک سال نیست!

این جمله ای است که من همیشه به تمامی داوطلبانم در جلسات مشاوره می گویم؛ کنکور فقط مختص سال دوازدهم نیست! و اگر می خواهی در کنکور یک نتیجه خوب بگیری، باید از سال دهم به صورت تخصصی برای کنکور مطالعه کنی و درس های شاخص خودت رو قوی کنی، برای همین دهمی عزیز از همین الان شروع کن و برای کسب یک رتبه خوب توی کنکور سراسری تلاش کن.

کسب عادت مطالعه

یکی از مزیت هایی که سال دهم داره این هست که می تونید عادت های مطالعاتی خوبی در خودتون ایجاد کنید، یکی از این عادت ها ساعت مطالعه بالا است که از سال دهم باید به انجام دادن آن مبادرت ورزید؛ میزان مطالعه برای یک دانش اموز سال دهمی در روزهای مدرسه حدودا 3 الی 4 ساعت، و در روزهای تعطیل بین 7 الی 8 ساعت مطالعه الزامی است؛ و اگر در سال دهم عادت مطالعه عالی و مستمر را نداشته باشید، مسلم بدانید تجربه ثابت کرده است که در سال های یازدهم و دوازدهم هم نمی توانید ساعت مطالعه مناسبی داشته باشید!

یکی دیگر از مواردی که باید در سال دهم باید به آن توجه کنید، عادت مطالعه درس روز است اگر بتوانید همان روزی که دبیر درس می دهد در همان روز هم مطالعه داشته باشید، تحولی عظیم در یادگیری خود ایجاد کرده اید که می تواند در سال های بعدی روی تسلط مطالب درسی شما تاثیر مثبت بگذارد.

سال دهم سال کشت و کار

سال دهم برای دانش آموزان سال کشت و کار است! یعنی باید در سال دهم بکاری تا در سال های یازدهم و دوازدهم برداشت کنی؛ دانش آموزانی که این سال را به بطالت می گذرانند باید بدانند که فرصتی بی نظیر برای برنامه ریزی درسی را از دست می دهند؛ آموزش روش های مطالعه دروس ، یادگیری روش های تست زنی ، روش صحیح مرور و.. همه اینها می تواند در سال دهم آموخته شود و اجرایی شود؛ برای همین موضوع سال دهم ضرورت بالایی برای مشاور درسی و برنامه ریزی دارد.

قدم های برنامه ریزی سال دهم

برای دهمی ها چند قدم برای برنامه ریزی وجود دارد؛ این سال بسیار حساس است مثل لبه تیغ راه رفتن است، ایجاد تعادل در مطالعه و برنامه ریزی بسیار اهمیت دارد، کم کاری کردن و یا بیش از اندازه مطالعه کردن هر دو خطرناک است، برای همین اگر دانش آموز از همان ابتدا با یک برنامه مشخص و از پیش تعیین شده حرکت کند مسلما می تواند نتیجه خوبی را برای خودش رقم بزند و از فشار های درسی سال کنکور خود بکاهد.

قدم اول مشخص کردن هدف

در برنامه ریزی درسی سال دهم مشخص کردن ادامه مسیر راه و هدف فرد است، که زیر گروه فرد را مشخص می کند و موجب می شود دروس شاخص و پر اهمیت در الویت درسی و مطالعاتی قرار بگیرند.

قدم دوم روش مطالعه دروس

دانش آموز باید روی روش های مطالعه هر درس خود کار کند و عادت های مناسب مطالعه را در خود ایجاد کند؛ مثل اصول صحیح نشستن پشت میز مطالعه، چشمی درس خواندن، مدیریت ذهن و مدیریت زمان؛ این اصول مشاوره ای و برنامه ریزی باید در طول سال دهم آموخته و اجرا شود.

قدم سوم انتخاب منابع مناسب

در سال دهم انتخاب منابع مناسب کمک درسی برای مطالعه می باشد اگر کتابی که با آن پیش می روید مناسب نباشد، مانند آب در هاونگ کوبیدن است؛ و هیچ فایده ای برای شما ندارد و فقط زمان شما را از بین می برد، پس بهتر است که حتما با کمک مشاور خود منابعی که برای شما مناسب است را انتخاب و تهیه کنید.

قدم چهارم روش های تست زنی

بعد از تهیه منابع کمک آموزشی مناسب می رسیم به روش های تست زنی؛ خیلی از داوطلبان فکر می کنند که سال دهم فقط باید تشریحی مطالعه کنند! اما این کار بسیار اشتباه است و همزمان مطالعه تستی می تواند تسلط روی کتاب درسی را بیشتر کند؛ بارها و بارها صحبت کرده ایم که مطالعه تستی و تشریحی تفاوتی با هم ندارد و هر دوی اینها در یک راستا قرار دارند پس بهتر است از همین الان شروع به روش های خفن و عالی تست زنی کنید.

قدم پنجم ایجاد دفتر برنامه ریزی

ثبت مطالعه در یک دفتر برنامه ریزی است که می توانید از دفتر برنامه ریزی که در همین سایت برای شما قرار داده شده است شروع کنید، دفتر برنامه ریزی به شما کمک می کند که میزان رشد و پسرفت خود را بررسی کنید و در جهت اصلاح آن گام بردارید.

 

 

قدم ششم تفریحات هوشمندانه

روی تفریح های هوشمند خود کار کنید اگر بیش از اندازه و غیر اصولی از خودتان کار بکشید دیگر توانی برای شما باقی نمی ماند پس بهتر است لیستی از کارهایی که دوست دارید تهیه کنید تا در مواقع تفریح انها را انجام دهید این کار به روحیه و انرژی شما کمک بسیاری می کند.

 

برنامه ریزی دهم تجربی

در سال دهم برای داوطلبان رشته تجربی توصیه های بسیار مهمی دارم علاوه بر اصول کلی درس روز ، کسب عادات مطالعه ، آموزش روش های مشاوره ای و… دانش اموزان رشته تجربی باید بدانند که کار کنکور انها از همین الان شروع شده است و سه سال سختی را پشت سر می گذرانند در سال دهم برای بچه های تجربی به صورت میانگین هفته ای 2000 الی 2500 تست اجباری است همچنین استفاده از 2 منبع اموزشی در درس زیست شناسی بسیار توصیه می شود در کنار این موضوع داشتن یک برنامه ریزی جامع و دقیق و مدون می تواند از سال دهم از شما یک جنگجوی کنکوری بسازد برای همین به تمامی دانش اموزان سال دهم توصیه می کنم با یک مشاور حرفه ای مطالعه کنند و حتما مطابق برنامه ریزی درس بخوانند.

در سال دهم بهتر است مباحثی مانند تابع، مثلثات، احتمال به خوبی کار شوند تا به یک تسلط خوب برسند همچنین فیزیک سال دهم اهمیت بالایی در کنکور ندارد اما مباحثی مثل آرایه، قرابت، ریدینگ زبان و ترجمه عربی، جدول تناوبی و محاسبات سریع ریاضی و… باید به خوبی کار شوند این مباحث پایه ای و ریشه ای از سال دهم باید به خوبی کار شوند تا در سال کنکور خیالی اسوده از مباحث کوچک و پر سوال داشته باشید.

 

برنامه ریزی دهم ریاضی

برای بچه های دهم ریاضی یک مژده اساسی دارم اگر روی مباحث ریاضی از سال دهم مسلط بشید بهتون قول می دم یک رتبه زیر 500در کنکور سراسری کسب کنید برای همین درسال دهم ریاضی حتما روی محاسبات سریع ریاضی ، مباحث ریاضی و هدسه مسلط شوید تا بتوانید در سال های بعدی روی تست های بیشتری تمرکز کنید.

 

برنامه ریزی دهم انسانی

انسانی قشنگترین رتبه سازی در کنکور را دارد رشته انسانی فقط و فقط بازی با زیر گروه های آزمایشی است از سال دهم روی مطالب ریاضی ، اقتصاد ، عربی ، عروض و قافیه فنون ، منطق حتما مسلط بشید اگر از سال دهم به خوبی روی مطالب رشته انسانی مسلط بشید بهتون قول یک رتبه زیر 100 در کنکور سراسری را می دهم برای همین موضوع بسیار سال دهم رشته انسانی را جدی بگیرید

نمونه از برنامه ریزی دهم انسانی را برای شما به نمایش می گذاریم؛

 

4.1/5 - (21 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *