ترفندهای افزایش سرعت مطالعه دروس

بالا بردن سرعت مطالعه

یکی از مشکلاتی که دانش آموزان در جلسات مشاوره و برنامه ریزی درسی با جناب آقای دکتر پرتوی مطرح میکنند سرعت مطالعشان است . دکتر پرتوی در کتاب تند خوانی روش هایی را برای افزایش سرعت مطالعه گفته است که به شما کمک زیادی میکند و ما هم امروز میخواهیم چندین نکته به شما آموزش دهیم تا با رعایت آن ها سرعت مطالعه شما افزایش پیدا کند .

مزیت های افزایش سرعت مطالعه

صرفه جویی در زمان

افزایش کارآیی و یادگیری

ترفند های افزایش سرعت مطالعه

1- هدف شما از مطالعه چیست؟

قبل از این که شروع به درس خوندن کنید ، کمی با خودتون فکر کنید و هدفتون رو مشخص کنید و ببینید که دقیقا دنبال چه چیزی هستید. در این صورت شما راحت تر میتونید نکات و بخش های مهم رو از کتاب پیدا کنید و در نتیجه به درک مطلب شما کمک میکند.

2- نگاه کلی به عناوین و متن

یک نقشه ذهنی از مطالب که قصد خواندن آن را دارید داشته باشید به این صورت که قبل از مطالعه به عنوان ها ، سرفصل ها و پاراگراف ها ، شکل ها و نمودار ها ، لغات پر رنگ شده یه نگاه بنداید تا متوجه موضوع و اصل مطلب شوید.این کار شما را متوجه خواهد کرد که قرار است راجب چه چیزی مطالعه کنید.

 

افزایش سرعت مطالعه

3- از مطالعه متنفر نباشید.

به مطالعه عشق بورزید و ازش فراری نباشید . با خودتون تکرار کنید که میتونید مطالب رو به سرعت یاد بگیرید و متنی که دارید میخونید رو دوست دارید. مطمئنا هرچی شما علاقه بیشتری داشته باشید ، بهتر یاد میگیرید و در نتیجه سرعت مطالعتون هم بیشتر میشه.تا زمانی که با عشق و علاقه مطالعه نکنید هیچ تمرین و ترفندی نمی تواند آن طور که باید، شما را یاری دهد.

4- تکرار و مرور رو فراموش نکن .

به جای این که مدت طولانی بنشینید و بخش ها رو مطالعه کنید ، تعداد دفعات مرور را افزایش دهید…تکرار باعث میشود که مطالب به خوبی در ذهن شما بنشیند و برای مدت طولانی یادتان بماند .

 

 

  تمرینات افزایش سرعت مطالعه

5- خلاصه برداری کنید!

خلاصه و مطالب مهم هر بخش را بنویسید . این کار باعث میشود شما هنگام مطالعه فقط بخش های موردنیازتان را بخوانید و به سرعت مطالعه شما کمک میشود . کسی که یک نوشته را می خواند اگر  جملات و بخش های آن را بیاموزند و بفهمد کل مطلب را فهمیده است.با استفاده از این تکنیک، مغز با حجم انبوهی از مطالب و اطلاعات رو به رو نخواهد شد.

6- خط بری را یاد بگیرید.

یکی از تکنیک ایی که بسیار موثر است خط بری است . سعی کنید در هنگام مطالعه یک مداد و یا خط کش به عنوان نشانگر داشته باشید و هنگام مطالعه زیر مطالب حرکت کنید و چشمان شما آن را دنبال کند . با این تکنیک دیگر نیازی نیست سرتان را حرکت دهید.این عمل قدرت تمرکز ذهن شما را نیز تا حد قابل توجهی افزایش می دهد.

7- در هنگام مطالعه، لب نزنید.

اگر عادت دارید در هنگام مطالعه لب بزنید و یا با صدای بلند بخوانید ، تند خوانی را فراموش کنید زیرا سرعت مطالعه شما را کاهش میدهد.

افزایش سرعت مطالعه

8- به عقب برنگردید.

یکی از چیزهایی که مانع افزایش سرعت مطالعه میشود به عقب برگشتن است . بعضی اوقات افراد پس از خواندن یک جمله مجدد به عقب بر می گردند و آن دوباره می خوانند.این کار باعث کاهش سرعت مطالعه میشود.

9- نکات مهم را بیابید.

سعی کنید نکات و مطالب مهم یک متن را پیدا کنید و آن را مشخص کنید تا هنگامی که دوباره به متن برمیگردید بتوانید مطالب مهم را تشخیص دهید و فقط آن ها را مطالعه کنید .

10- در یک محیط مناسب مطالعه کنید.

در محیطی آرام و با نور مناسب مطالعه کنید . محیطی که سر و صدا در آن وجود نداشته باشد تا حواستان پرت نشود و تمرکزتان به هم نخورد . چون بهم خوردن تمرکز شما باعث مکث کردن و در نتیجه کاهش سرعت مطالعه شما میشود.

افزایش سرعت درس خواندن

11- استراحت را فراموش نکنید.

مطالعه بی وقفه و بدون استراحت باعث کاهش راندمان شما میشود و شما هنگامی که خسته شوید ، آرام تر مطالعه میکنید و یادگیریتان هم کاهش میابد. پس شما باید در زمان مطالعه خود، استراحت را نیز بگنجانید تا هم افزایش سرعت مطالعه اتفاق بیوفتد و هم یادگیری بهتری داشته باشید.

12- انرژی منفی ذهنتان را خارج کنید.

در هنگام مطالعه ممکن است خودتان با خودتان حرف بزنید و همش در ذهنتان صحبت کنید و با خودتون بگویید چه قدر سخت است … من یاد نمیگیرم … چه قدر زیاده …و این افکار منفی رو از خودتون دور کنید و حواستان را به مطالب نوشته شده بدهید.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد . برای این که به صورت اصولی بتونید مطالعه کنید میتونید از یه مشاور خوب کمک بگیرید تا همه مشکلات درسی شما را برطرف کند .

تماس با ما

برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.
09901981355 – 44271916 – 22142018 – 22141820

2.2/5 - (24 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *