زمان اعلام نتایج کنکور 1402

زمان اعلام نتایج کنکور 1402

اعلام نتایج کنکور 1402 قرار بود که در نیمه اول مرداد ماه اعلام شود و بر اساس تجربه سال های گذشته معمولا نتایج کنکور بین 25الی 28 روز بعد از برگزاری آزمون سراسری اعلام می شد؛ یعنی باید نتایج کنکور 1402 حدودا 10 مرداد ماه اعلام می شد اما براساس آخرین اخبار و اطلاع رسانی های سازمان سنجش اعلام نتایج کنکور بین 15تا 20 مرداد ماه می باشد که حتی امکان اعلام نتایج در نیمه شب روز شنبه 14مرداد ماه نیز وجود دارد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور روز گذشته در رابطه با اعلام نتایج کنکور اظهار کرد: «از ۱۵ تا ۲۰ مرداد نتایج اولیه آزمون سراسری اعلام خواهد شد و نتایج نهایی آزمون سراسری هم هفته آخر شهریور اعلام می‌شود.»

علت تاخیر در اعلام نتایج آزمون سراسری 1402 به چند عامل بر می گردد. عامل اول به دلیل تغییرات اساسی در تاثیر معدل می باشد که باید نمرات سوابق تحصیلی از سوی آموزش و پرورش به سازمان سنجش ارائه می شد. و از آنجایی که قرار بود نتایج امتحانات نهایی خردادماه در تاریخ 10 تیر منتشر شود و این روند با تاخیر رو به رو شد و کارنامه های امتحانات نهایی بعد از کنکور منتشر شد؛ روند اعتراض به نمرات هم زمان برد. بنابراین نمرات سوابق تحصیلی دیر تر از زمان موعود به سازمان سنجش ارائه شد. همین موضوع موجب تاخیر در اعلام نتایج کنکور 1402 شد.

گرمای هوا و تاخیر اعلام نتایج کنکور 1402

همچنین عامل بعدی تعطیلی سراسری ادارات در کشور در نیمه مرداد ماه به علت گرمای بیش از اندازه هوا بود که اعلام نتایج را با تاخیر مواجه کرد.

روند اعلام نتیجه کنکور سراسری نیز طبق صحبت های انجام شده کمی متفاوت خواهد بود. به شکلی که در ابتدا نمرات خام یعنی درصدهای هر درس منتشر می شود که داوطلبی اگر در کنکور دی ماه و کنکور تیر ماه در دو گروه آزمایشی جداگانه شرکت کرده است؛ در ابتدا گروه آزمایشی اصلی خود را انتخاب کند و سپس چند روز بعد کارنامه های نهایی کنکور منتشر خواهد شد. بنابراین در زمان اعلام نتایج درصد های اولیه، داوطلبان به دنبال تخمین رتبه خود با توجه به درصد ها خواهند بود اما باید تاثیر 40% سوابق تحصیلی را نیز در نظر بگیریم.

بعد از اعلام نتایج اولیه، 2الی 3 روز بعد کارنامه اصلی همراه با رتبه وتراز اعلام می شود وبعد از 1 الی 2 روز نیز دفترچه شماره 2 سازمان سنجش برای انتخاب رشته منتشر می شود و سپس 1الی 2 روز بعد نیز سامانه سازمان سنجش برای وارد کردن انتخاب رشته در سایت شروع می شود که حدودا بین 3الی 7 روزمهلت داده خواهد شد و حدودا 24 الی 48 ساعت بعد نیز تمدید می شود. بنابراین احتمالا درصد های اولیه در نیمه شب یک شنبه 15 مرداد ماه اعلام شود و سپس فرایند نهایی انتخای رشته از 18 تا 20 مرداد آغاز شود و تا پایان مرداد ماه ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ در پنج گروه آزمایشی ریاضی، انسانی، هنر، تجربی و زبان روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۴ و ۱۵ تیرماه در ۴۱۷ شهرستان و ۶۶۲ حوزه امتحانی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به همراه ۱۹۵۵ حوزه فرعی کنکور ۱۴۰۲ برگزار شد.

بطورکلی یک میلیون و ۱۹ هزار و ۴۳۶ داوطلب در نوبت دوم کنکور امسال ثبت نام کردند که زنان ۶۸۷ هزار و ۴۲۰ داوطلب( ۶۱ درصد) و مردان نیز ۴۳۲ هزار و ۱۶ داوطلب (۳۹ درصد) را تشکیل داده‌اند.

کنکور گروه آزمایشی ریاضی و انسانی در صبح روز چهارشنبه ۱۴ تیر و داوطلبان گروه آزمایشی هنر نیز در عصر روز چهارشنبه ۱۴ تیر ماه به رقابت پرداختند. همچنین داوطلبان دو گروه آزمایشی تجربی و زبان نیز روز ۱۵ تیر ماه آزمون خود را برگزار کردند به این ترتیب که داوطلبان گروه آزمایشی تجربی صبح و داوطلبان گروه آزمایشی زبان نیز در عصر پنجشنبه به رقابت پرداختند.

و نتایج نهایی انتخاب رشته ها نیز احتمالا در هفته سوم شهریور ماه اعلام شود. که بر اساس سال های گذشته با یک هفته تاخیر خواهد بود.

 

  مشاوره و پشتیبانی کنکور

منبع: خبرگزاری ایمنا

منبع: خبرگزاری ایسنا

4.9/5 - (29 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *