مشاوره انتخاب رشته نهم ویژه در گروه پرتوی

مشاوره انتخاب رشته نهم

 

چرا انتخاب رشته نهم مهم است؟ مشاوره انتخاب رشته نهم برای چه افرادی اهمیت دارد؟ در انتخاب رشته نهم به دهم چه باید کرد؟ بهترین انتخاب برای تعیین رشته نهم به دهم چیست؟ در مشاوره انتخاب رشته نهم چه اتفاقاتی می افتد؟ و ده ها سوال دیگر که می تواند که یک نوجوان 15 ساله را در راه انتخاب هدفش کمک کند!

 

 

 

 

 

 

مشاوره انتخاب رشته نهم

در سال نهم یکی از مهم ترین اتفاقاتی که برای یک دانش آموزی نهمی در حال رخ دادن هست انتخاب رشته نهم به دهم است . مسیر زندگی درسی و شغلی فرد با این انتخاب مشخص می شود و مهم تر از همه اینکه انتخاب و تصمیم گیری در یکی از حساس ترین برهه های نوجوانی در حال وقوع است و همین است که انتخاب و تصمیم گیری را برای دانش آموز و خانواده او سخت می کند و فرد را با چالش های زیادی رو به رو می کند.

برای همین در جلسات مشاوره انتخاب رشته برای نهمی ها هدف بر این است تا به نوجوان و خانواده او کمک فکری شود که فرزندشان در چه راهی وارد شود بهتر است و چه مسیری می تواند دروازه های موفقیت را به روی دانش آموز باز کند.

هدف چیست ؟

موضوعی که موجب می شود انتخاب رشته نهم یک امر مهم تلقی شود، موضوع هدف و هدفمندی است چرا که بدون وجود برنامه و هدف برای آینده نمی توان حرکتی رو به جلو انجام داد و به نتیجه رسید.

هدف یعنی انتخاب یک مقصد و یک راه برای رسیدن به آن مقصد. هدف داشتن یعنی داشتن یک برنامه و دور نما برای آینده. یعنی چیزی که به دانش آموز انگیزه مطالعه بدهد.

در انتخاب رشته نهم موضوع هدفمند کردن دانش آموزان در جلسه آنلاین انتخاب رشته نهم به دهم بسیار مهم و حساس است.

 

موفقیت چیست؟

موفقیت در انتخاب رشته نهم

تعریف موفقیت برای هر فردی متفاوت است اما در زمینه تحصیلی و شغلی موفقیت یعنی احساس رضایت از درسی که می خوانید و احساس آرامش در شغلی که دارید . موفقیت تحصیلی و شغلی یعنی عدم پشیمانی در سال های آتی . اینکه صرفا پزشک شویم و یا مهندس و یا وکیل و روانشناس رمز موفقیت نیست شاید مسیر موفقیت شما در رشته دیگری رقم می خورد .

اینکه پدرم مهندس فلان است و بعد از بازنشستگی او شغل و جایگاه خوبی دارم آیا گزینه ای است برای رشد و پیشرفت شما ؟ چه میزان از این شغل احساس خوشبختی و آرامش دارید ؟ اینکه پسر دایی مامانم رفت حقوق خوند و بیکاره و یا پسر عموم پزشکی قبول شده و منم باید روی اون رو کم کنم و یا امید به فامیل به منه و من رو خانم دکتر و آقای مهندس صدا می کنند دلیل خوبی نیست تا رشته تحصیلی اتون رو بر مبنای این ها انتخاب کنید .

موفقیت یعنی در مسیر علاقه و استعداد اتون قدم بردارید . یعنی انگیزه کافی برای رسیدن به مقصد رو داشته باشید و هر بار که به هدف و جایگاهتون فکر می کنید از خوشحالی چشم هاتون برق بزنه . برای رسیدن به این موفقیت نمی شه احساسی تصمیم گرفت.

خشت اول

خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج !!!

بارها و بارها این شعر رو شنیدید خشت اول برای هر فردی همین انتخاب رشته سال نهم هست اگر اشتباه باشه تا زمان انتخاب رشته دانشگاه و ادامه تحصیل و شغل آینده و زندگی مالی و… همه کج بالا می ره.

برای همین از همین سال نهم درست تصمیم بگیر احساسات رو بذار کنار و منطقی تصمیم بگیر  برای آینده ات و ساخت آینده ات سرمایه گذاری کن شناخت به دست بیار ، هزینه کن تا بتونی یک انتخاب درست داشته باشی اصلا و ابدا انتخاب رشته سال نهم رو دست کم نگیر .

 

پیامد های انتخاب رشته نادرست

معمولا در جریان تحصیل دانش آموز متوجه اشتباهاتی که انجام داده می شود وقتی شور و هیجان نوجوانی فروکش کرد و دانش اموز با واقعیت ها رو به رو شد و در مسیر قرار گرفت حال متوجه می شود که تصمیمی که در سال نهم از روی احساسات و تحت تاثیر حرف های اطرافیان گرفته حال خود را متضرر کرده نتایج تصمیم های اشتباه چیزی جز بی علاقگی ، کلافگی در مطالعه و بی انگیزه بودن نیست . اگر تصمیم به تغییر  رشته گیرید در مسیر پر پیچ و خم تری وارد می شوید و اگر بسازید و بسوزید هم فایده ندارد و دو سر سوخت همین جریان است .

اشتباه در انتخاب رشته نهم

یکی دیگر از پیامد های انتخاب رشته اشتباه در این است که ادامه تحصیل در دانشگاه اتفاق نمی افتد و یا تغییر رشته در مقاطع بالاتر را شاهد هستیم که ضررهای مالی و زمانی بیشتری دارد اما مهم ترین پیامد انتخاب رشته اشتباه در سال نهم و کمک نگرفتن از مشاور در این زمینه در انتخاب شغل است که می تواند کل مسیر زندگی یک فرد را تغییر دهد . پس همانطور که می بینید پیامد های انتخاب شما در 15 سالگی زندگی شما را در 30 سالگی می سازد پس درست تصمیم بگیریم.

 

در انتخاب رشته نهم به چیزهایی توجه کنیم ؟

در انتخاب رشته سال نهم به سه عامل باید توجه کنیم و بر مبنای اون انتخاب رشته خودمون رو انجام دهیم این 3عامل عبارتند از :

1. شناخت دقیق و کامل از تمامی رشته های دانشگاهی:

که شامل بازار کار اون رشته ، دروس دانشگاهی و امکان ادامه تحصیل هست در شناخت رشته های دانشگاهی مهم هست که بدانید که هر رشته ای تا کجا امکان ادامه تحصیل دارد مثلا رشته هوشبری جز رشته هایی است که تا مقطع کارشناسی بیشتر امکان تحصیل ندارد یا برخی از رشته ها در مقطع ارشد به گرایش و رشته ای دیگر تغییر پیا می کند مثلا رشته ژنتیک در کارشناسی ارشد گرایش علوم آزمایشگاهی دارد برای همین امکان ادامه تحصیل هر رشته را باید دقیق و کامل بررسی کنید .

همچنین دروس دانشگاهی آن رشته بسیار مهم است به طور مثال فردی که می گوید من مهندسی پزشکی دوست دارم اما از فیزیک سال یازدهم و مدار ها متنفرم خب پس مسلما در دانشگاه دچار مشکل خواهد شد برای همین موضوع حتما به ریز جزییات هر رشته دانشگاهی توجه کنید و تمامی رشته های هر زیر گروه تجربی وریاضی و انسانی را بشناسید و فقط روی رشته های پر طرفدار تمرکز نکنید .

2. شناخت دقیق علایق

دومین عامل در انتخاب رشته نهم شناخت علایق شما است اینکه چه میزان این علاقه مندی ثابت و پایدار است و حاصل هیجانات دوران نوجوانی نیست که برای متوجه شدن این موضوع تست های تخصصی در این زمینه وجود دارد

3. شناخت استعدادها

تا به حال فکر کرده اید که چرا یک نفر در شغل خود بهترین است ، موفقیت های زیادی کسب می کند و یک نفر در حد معمولی باقی می ماند تفاوت دکتر سمیعی با هزاران نفر دکتر دیگر در چیست ؟ بحث استعداد در این جا مطرح است که وارد رشته ای شویم که استعداد وتوانایی های ما در آن وجود دارد.

پس این سه عامل را در انتخاب رشته نهم و در جلسه مشاوره انتخاب رشته نهم جدی بگیرید .

 

در انتخاب رشته نهم چه عواملی نباید مورد توجه قرار بگیرند ؟

در انتخاب رشته سال نهم برای دانش آموزان سال نهم نباید به چند مورد از عوامل زیر توجه کرد  که عبارتند از :

بازار کار چرا که شما در سال نهم دست به انتخاب رشته می زنید اما حداثل در 25 الی 30 سالگی وارد بازار کار می شوید ممکن است که رشته ای که اکنون بازار کار خوبی دارد در 10 سال بعد روی بورس نباشد اما اگر رشته انتخابی شما روی مدار استعداد و شناخت و علاقه مندی های شما همیشه برای آن بازار کار وجود دارد چون شما یک کار آفرین می شوید.

موضوع بعدی که در انتخاب رشته نباید به ان توجه کرد نظر اطرافیان هست مثلا معلمم می گوید به تو خیلی فلان رشته می اد و یا اگر وارد این رشته بشم خاله ام خیلی خوشحال می شه و … شما مسئول شاد کردن و خوشحال کردن سایر افراد نیستی شما فقط و فقط مسئول ساختن آینده خودت هستی دوست من.

موضوع بعدی که در انتخاب رشته یکی از مضر ترین اقدامات است انتخاب رشته بر اساس نمره هست که اگر من نمره خوبی بگیرم باید برم تجربی و یا اگر نمره پایین بگیرم باید برم هنر و انسانی اصلا این شکلی نیست و حتی برای قبولی در رشته هنر در دانشگاه رتبه های خیلی بهتری لازم است پس اصلا بر اسا نمره انتخاب رشته نکنید هر چند متاسفانه سیستم آموزش ما بر اساس نمره پایه گذاری شده است.

 

آیا حتما لازم است که برای انتخاب رشته از مشاور کمک گرفت ؟

مسلما اگر می خواهی یک انتخاب قطعی و اصولی داشته باشی باید خودت رو بشناسی به صورت کامل و دقیق نه خود 15 ساله ات رو بلکه خودت رو در دوران های بعدی زندگی هم بشناسی ، استعداد ها و توانایی هات رو بدونی و این کار فقط با استفاده از تست های شخصیت شناسی امکان پذیر است که لازم است زیر نظر یک روانشناس انجام پذیرد و تحلیل و تفسیر دقیقی از ان به عمل آید برای همین مشورت با یک مشاور در این زمینه برای اجرای تست ها و شناخت کامل و دقیق رشته ها لازم است و بهتر است که در این زمینه حتما سرمایه گذاری کنید .

مشاوره انتخاب رشته نهم

چه چیزهایی در انتخاب رشته نهم ممنوع است ؟

گاهی وقتی با دانش اموزان پایه نهم یا خانواده هایی که فرزند نهم دارند صحبت می کنم با موضوعاتی رو به رو می شوم که مطرح کردن آن در این جا خالی از لطف نیست . در انتخاب رشته نهم انجام برخی از کار ها ممنوع و خطر ناک است که شامل :

1. استفاده از جلسات مشاوره به تنهایی

یعنی یک مشاور فقط از روی صحبت کردن و قضاوت ظاهر و ویژگی های اخلاقی ظاهری شما را تشویق به انتخاب رشته کند . مسلما شخصیت لایه های پنهان دارد و فقط با تست های شخصیتی ناخوداگاه قابل سنجش است برای همین یک جلسه مشاوره به تنهایی برای انتخاب رشته اصلا توصیه نمی شود

2. تست های رایگان در سایت های مختلف ممنوع

وقتی به دانش آموزان می گوییم باید برای انتخاب رشته نهم تست شخصیت شناسی بدهید در گول سرچ می کنند و از تست های رایگان استفاده می کنند اول از همه این تست ها اعتبار یابی مشخصی ندارند و نتیجه قابل اعتماد ندارند و مهم تر از همه تحلیل و تفسیر انها از طریق کامپیوتر و نرم افزار است که دقت بالا ندارد و احتمال خطا در ان بسیار زیاد است و تفسیر دقیق و فردی ارائه نمی دهد پس اصلا سمت تست های رایگان و تفسیر های کامپیوتری نروید

3. MBTI ممنوع

بله درست شنیدید اسم این تست را در کنار انتخاب رشته نهم زیاد شنیده ایم اما اصلا تست مناسبی برای گروه سنی 15 سال نیست وصرفا به اشتباه در حال برگزاری برای انتخاب رشته نهم می باشد. برای همین ای کارهای ممنوعه را در ناتخاب رشته سال نهم انجام ندهید .

تست شخصیت شناسی یا صرفا صحبت با مشاور؟

در طی تماس های روزانه ای که با مجموعه گرفته می شود؛ تعداد بیشماری از داوطلبان می خواهند صرفا با صحبت و پرسش و پاسخ در رابطه با انتخاب رشته خودشان تصمیم بگیرند. انتخاب رشته سال نهم نیاز به درک و شناخت دقیق از دانش آموز دارد.

خیلی طبیعی است که خود دانش آموز هم از تمامی ابعاد و ویژگی های شخصیتی خودش اطلاعی ندارد؛ آن وقت انتظار می رود که یک مشاور بخواهد بدون داشتن اطلاعات و شناخت کمکی انجام دهد. در صورتی که برای اجرای یک انتخاب رشته نهم اصولی و مطمئن فقط می توان به تست های معتبر روانشناسی اعتماد کرد. در غیر این صورت هیچ راه دیگری اعتماد 100% ندارد.

چگونه به تست های انتخاب رشته نهم اعتماد کنیم ؟

همه تست ها در زمینه انتخاب رشته نهم اصولی نیستند و خیلی از مشاوران حتی به مرحله برچسب زنی به دانش آموز می رسند و اطلاق ویژگی های خوب و بد.

همین موضوع حساس و پیچیده موجب شده تا آموزش و پرورش تست های شخصیت شناسی را در مدارس ممنوع کند چرا که تست های بی اعتبار و تفسیر های بی پایه علمی به روح و روان خیلی از دانش اموزان در اوج نوجوانی آسیب زده است.

برای همین صرفا یک روانشناس با تجربه و علمی تنها اجازه دارد که از این تست ها استفاده کند. و تنها تست های معتبر در زمینه انتخاب رشته نهم تست های استعداد یابی هشتگانه و تست رغبت سنج ناخواداگاه فردی است . در غیر این صورت هیچ تستی اعتبار ندارد.

چگونه به تست های شخصیت شناسی دکتر پرتوی اعتماد کنیم ؟

در مجموعه ما انتخاب رشته نهم به دهم توسط روانشناس انجام می شود و قبل از هر گونه شناخت و صحبت با دانش آموز تست ها برای او ارسال می شود و نتیجه این تست ها به صورت کاملا دستی و دقیق توسط روانشناس تصحیح و تحلیل می شود و در جلسه مشاوره انلاین تمامی ویژگی های شخصیتی و اخلاقی و رفتاری دانش آموز بیان می شود به قدری که متعجب می شوید که روانشناسی که تاکنون حتی با شما صحبت نکرده است چگونه اینقدر دقیق شما شناخته برای همین موضوع می توانید به صورت 100% به او اعتماد کنید.

 

کدام رشته بهتر است تا انتخاب کنم؟

خیلی این سوال در جلسات مشاوره از ما پرسیده می شود اما بدتری و بهتری وجود ندارد. بلکه بنا به روحیه و استعداد رشته مشخص می شود و نمی توان برای همه یک نسخه پیچید.  چون فلان فرد وارد فلان رشته شده و موفق شده پس رشته خوبی است و برعکس . اصلا چنین نیست و باید حتما با دلیل علمی و استدلال به نتیجه رسید برای همین موضوع رشته ای بهترین رشته است که مناسب ویژگی های شخصیتی شما است و در ان استعداد دارید و شما را به موفقیت و هدفی که مد نظر دارید می رساند.

کتاب معرفی رشته تجربیخرید کتاب معرفی رشته تجربی

کتاب معرفی رشته ریاضیخرید کتاب معرفی رشته ریاضی

کتاب معرفی رشته انسانیخرید کتاب معرفی رشته انسانی

 

 

مشاوره انتخاب رشته نهم گروه آموزشی پرتوی

تیم مشاوره گروه اموزشی دکتر پرتوی با سابقه بالا و تخصص کافی سال هاست که در زمینه انتخاب رشته نهم فعالیت می کند و دلیل انتخاب بسیاری از دانش آموزان و خانواده ها برای انتخاب رشته نهم در این مجموعه این است که :

این تست توسط روانشناس مجموعه انجام می پذیرد که تخصص و مهارت کافی در این زمینه را دارا می باشند

تحلیل و تفسیر تست به صورت دستی و توسط روانشناس و با بالاترین دقت و فردی صورت می پذیرد

بعد از تحلیل و تفسیر تست یک جلسه مشاوره با اولیا و دانش آموز در جهت بررسی نتایج آزمون برگزار می شود

هدف گذاری و انتخاب رشته سال دهم

هدف گذاری و انتخاب رشته کنکور سراسری و دانشگاه

مشاوره شغلی و مالی بر اساس تیپ شخصیت شناسی

ارائه کتاب معرفی رشته های دانشگاهی که ما تنها مجموعه ای هستیم که در این زمینه 3 جلد کتاب تخصصی به چاپ رسانده ایم

تضمین کیفیت به شکلی که در انتهای کار و پس از رضایت 100% شما عزیزان هزینه این تست و جلسات از شما دریافت می شود

تضمین کیفیت رضایت مشتری به شکلی که تا به حال هیچ دانش آموزی از نتیجه تست ناراضی نبوده است

هزینه کاملا استثنایی و فقط با مبلغ 200 هزار تومان

 

حتما از مشاوره های تخصصی گروه آموزشی دکتر پرتوی استفاده کنید تا با اطمینانی 100 آینده خود را رقم بزنید.

این یک شعار نیست بلکه بزرگ ترین تضمین کیفیت ما است.

جهت رزور و ثبت نام مشاوره انتخاب رشته نهم همین حالا فرم زیر را کامل نمایید

 

 

 

4.5/5 - (2 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *