راهنمای کامل استفاده از نرم افزار انتخاب رشته

,
نرم افزار انتخاب رشته

در سال های اخیر، استفاده از نرم افزار های مختلفی که برای تخمین رتبه و انتخاب رشته مجازی بسیار زیاد شده است، مورد توجه داوطلبان کنکور سراسری و آزاد قرار گرفته است؛ معمولا بعد از کنکور سراسری استفاده از نرم افزار هایی رواج دارد که با وارد کردن درصد درس ها در کنکور سراسری تخمینی از رتبه داوطلب را نشان می دهد، و سایر نرم افزار های انتخاب رشته معمولا بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری مورد استفاده قرار می گیرند، که با وارد کردن رتبه داوطلب، در سهمیه او نشان می دهد که احتمال قبولی او در کدام رشته و دانشگاه و شهر وجود دارد؛ و داوطلبان کنکور سراسری برای اینکه از سردرگمی برای نتیجه قطعی در بیایند به دنبال نرم افزار های مختلفی می گردند که احتمال  قطعیت بیشتری به آنها بدهد!

میتوان به نتایج نرم افزار انتخاب رشته اعتماد کرد؟

احتمالا این سوال خیلی از افراد و خانواده ها باشد که، آیا به نتیجه نرم افزار های انتخاب رشته می شود اعتماد کرد یا خیر؟ چیزی که مسلم است، این است که نرم افزارها بر اساس کد نویسی های کامپیوتری طراحی شده اند، بنابراین نتیجه قطعی نمی دهند! و نتیجه ای که از این نرم افزارها حاصل می شود معمولا بر اساس نتیجه سال های قبل است و هر سال بنا به تعداد شرکت کنندگان، میانگین درصد ها، تعداد ظرفیت رشته ها و… نتایج مختلفی حاصل می شود؛ و تمامی این تخمین ها در نرم افزار های گوناگون انتخاب رشته براساس نتایج سال های قبل می باشد و نمی شود به آنها اعتماد کرد!

به همین جهت، توصیه می کنیم به نتیجه این نرم افزارها دل نبندید و فقط برای یک شناخت نسبی از آنها استفاده کنید؛ چرا که نتیجه این نرم افزارهای انتخاب رشته که در تمامی سایت ها هم قابل مشاهده است، خیلی قابل اعتماد نیست و نمی توان بر اساس آنها انتخاب رشته را انجام داد.

نرم افزار های انتخاب رشته

نرم افزار انتخاب رشته دانشگاه سراسری و آزاد برای چه افرادی قابل استفاده است ؟

تعدادی از داوطلبان کنکور دارای سهمیه های انتخاب رشته، مثل ایثارگران و جانبازان می باشند، شاید سوالی که مطرح میشود این باشد که آیا نرم افزارهای تخمین رتبه در انتخاب رشته کنکور سراسری برای همه قابل استفاده است؟ جواب ما به این سوال بله می باشد؛ و برای تمامی سهمیه ها از جمله مناطق و ایثارگران و … مناسب می باشد؛ اما همانطور که گفته شد بر اساس نتایج قبولی سال های قبل است و قطعیت 100% برای نتیجه سال جدید وجود ندارد!

 

چرا نرم افزار تخمین رتبه و تخمین قبولی نتیجه واقعی ندارد ؟

بیایید این موضوع را با ذکر یک مثال برای شما توضیح دهیم؛ فرض کنید در کنکور سراسری سال 1399 تعداد افرادی که قصد داشته اند در رشته مهندسی کامپیوتر شرکت کنند بسیار زیاد بوده باشد، برای همین رتبه های خوب در ابتدا ظرفیت این رشته و دانشگاه های ارائه کننده این رشته را تکمیل کرده اند؛ برای همین در نرم افزار ها برای قبولی کامپیوتر رتبه های خوب در نظر گرفته می شود! اما در کنکور سراسری 1400 تمایل دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری به رشته معماری باشد! حال در سال 1400 قبولی معماری سخت می شود و حال کامپیوتر را با رتبه بالاتری هم می شود قبول شد؛ و در نرم افزار های انتخاب رشته در سال 1401 قبولی در معماری سخت تر است! تازه اگر خوشبینانه تصور کنیم که هر سال این نرم افزارها به روز رسانی می شود!!

جایگزین نرم افزار انتخاب رشته

پیشنهاد ما به شما این است که به جای استفاده از نرم افزار انتخاب رشته، از رتبه و درصد های قبولی سال های گذشته استفاده کنید! و مشاهده کنید که هر فردی با توجه به درصد هایی که داشته است و رتبه ای که کسب کرده، در کدام شهر و رشته و دانشگاه پذیرفته شده است؛ این موضوع سبب می شود که تمامی رشته ها و درصد ها و رتبه ها و سهمیه ها را بررسی کنید، و دید جامع و کاملی برای یک انتخاب رشته اصولی به دست آورید.

انتخاب رشته آنلاین

انتخاب رشته نرم افزاری ممنوع

معمولا در زمان انتخاب رشته، مشاوران به شما یک پرینت کامپیوتری از رشته هایی که امکان قبولی دارید می دهدند، و همین موضوع موجب می شود که داوطلب و خانواده او به همان پرینت استناد کنند؛ اما این در انتخاب رشته چه دانشگاه سراسری و چه دانشگاه آزاد کار اشتباهی است؛ برای همین موضوع توصیه ما این است که در زمان انتخاب رشته بر اساس علاقه انتخاب رشته کنید و نه بر اساس شانس قبولی و این نکته را بارها و بارها در فیلم ها و مقالات یادآور شده ایم.

 

اطلاعات لازم برای استفاده از نرم افزار انتخاب رشته

این که برای استفاده از نرم افزارهای انتخاب رشته به چه اطلاعاتی نیاز دارید بستگی به نوع نرم افزاری که انتخاب می کنید دارد برای همین موضوع دو نوع نرم افزار انتخاب رشته داریم که یکی از قبل از اعلام رتبه ها استفاده می شود و یکی هم بعد از اعلام رتبه ها که برای استفاده از اولی به درصد هایی که با تصحیح پاسخ نامه به دست آورده اید نیاز دارید و برای استفاده از دومی به رتبه در سهمیه خودتان و رشته تحصیلی خود و همچنین رشته هایی که مد نظر دارید بستگی دارد . نرم افزار اول به شما حدود رتبه تخمینی می دهد و نرم افزار دوم به شما حدود رشته و دانشگاه قبولی را می دهد که در هر دو احتمال وجود خطا کم نیست.

 

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *