آزمون تیزهوشان نهم به دهم

آزمون تیزهوشان نهم به دهم

سلام به تمامی دانش آموزان نهمی که می خواهند سرنوشت خود را دقیق رقم بزنند. میخوای بدونی آزمون تیزهوشان نهم به دهم چه جوریه؟

اگر جزو آن دسته از دانش آموزان پر تلاشی هستید که قصد ورود به مدارس سمپاد و تیز هوشان را دارید حتما  نکته های ایمنی زیر را رعایت نمایید :

هر ساله در تیر ماه آزمونی برگزار می شود از طرف سازمان سمپاد یا استعداد های درخشان که آزمون ورودی این مدارس است و قبولی در آن ملزم به رعایت استانداردهایی در مطالعه و تست زنی است و نیاز به هوش و توانایی و همچنین توانایی علمی بالا دارد از این رو می خواهیم تمامی نکاتی که برای قبولی در این آزمون را دانش آموزان پایه نهم نیاز دارند آموزش دهیم.

چرا که برای قبولی در این آزمون باید علاوه بر تسلط بر مباحث سال هشتم ونهم، از هوش تحلیلی بالایی نیز برخوردار باشید. از این رو اگاهی از شرایط مطالعه و برگزاری آزمون تیزهوشان نهم به دهم ضروری است.

 

 نحوه و زمان ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم

هر ساله سازمان سمپاد یا معاونت پرورش استعداد های درخشان آزمونی برگزار می کند برای سنجش و غربال گری دانش آموزانی که از لحاظ توانایی هوشی و توانایی علمی در مرتبه و جایگاه خوبی هستند . ثبت نام این آزمون از اواخر بهمن ماه آغاز شده و تا اوایل اسفند ماه ادامه دارد که ثبت نام و وارد کردن اطلاعات دانش آموزی از طریق سایت Azmoon.medu.ir امکان پذیر می باشد . که در هنگام ثبت نام رمز ورود خود را ابتدا باید از مدرسه خود دریافت نمایید .

شرایط ثبت نام در آزمون تیزهوشان نهم به دهم

1- داشتن حداقل معدل 19 سالانه در پایه هشتم

2- داوطلبانی که پایه هفتم تا نهم خود را در مدارس استعداد های درخشان تحصیل کرده اند از آزمون ورودی معاف هستند و شامل ماده قانون های خاص خود می شوند .

3- داشتن تابعیت ایرانی

اطلاعات مورد نیاز برای ثبت نام در آزمون تیز هوشان نهم به دهم

قبل از هرگونه اقدامی برای ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم لازم است در ابتدا اطلاعات خود را جمع آوری نمایید و سپس برای ثبت نام اقدام کنید. برخی از این اطلاعات از طریق شناسنامه و برخی از طریق مدرسه شما قابل دسترسی خواهد بود. و مشخصا بدون این اطلاعات ثبت نام شما کامل نمی شود.

نام  
نام خانوادگی
جنسیت
کد ملی
تاریخ تولد
نام پدر
کد ملی پدر
شماره شناسنامه پدر
محل صدور شناسنامه پدر
نام پدر بزرگ ( پدر پدر )
خواهر یا برادر دو قلو
دین
ملیت
نوع مدرسه محل تحصیل
نام مدرسه کنونی
کد مدرسه این اطلاعات امکان ویرایش ندارد
کد استان
نام استان
کد منطقه محل تحصیل
نام منطقه
چپ دست یا راست دست
نیاز به منشی
تلفن ثابت با کد شهر
تلفن همراه
پست الکترونیک
نشانی دقیق منزل
ارسال عکس
معدل سالانه هشتم
معدل نیمسال اول نهم
انتخاب مدرسه تیز هوشان یا نمونه دولتی یا هر دو
رشته مورد تقاضا
استان مورد تقاضا
شهرستان مورد تقاضا
الویت های رشته

مواد امتحانی آزمون تیز هوشان نهم به دهم

آزمون تیز هوشان در سال نهم به دو بخش تقسیم می شود که بخش اول شامل 50 سوال و بخش دوم نیز شامل 50 سوال می باشد. اما تفاوت انها در این است که یکی از آنها علم دانش آموز را می سنجد و دیگری هوش  و توانایی های او را مورد سنجش قرار می دهد. و اگر داوطلب در هر دو آزمون موفق عمل کند می تواند به این مدارس خاص در سراسر کشور وارد شود.

بخش اول استعداد تحلیلی

که شامل 50 عدد سوال هوش می باشد که با هدف بررسی و تخمین و سنجش هوش دانش آموزان صورت می گیرد که مدت زمان پاسخ گویی به آن 50 دقیقه می باشد یعنی برای هر سوال به طور میانگین 50 دقیقه فرصت دارید .

برای پاسخ گویی به این سوالات نیاز به تمرین و حل نمونه سوالات مشابه دارید تا کارکرد مغز خود را افزایش دهید. همچنین دقت و سرعت عمل در جلسه آزمون تیز هوشان نیز اهمیت بالا دارد.

بخش دوم استعداد تحصیلی

که شامل 50 سوال از دروس ریاضی / علوم تجربی / فارسی / دینی ( پیام های آسمان)/ تعلیمات اجتماعی و قرآن  است که از هر درس 10 سوال می آید و کلا این بخش 50 سوال با مدت زمان پاسخ گویی 70 دقیقه دارد . و از تمامی دروس پایه هشتم و نهم سوال طراحی می گردد .

سوالات به صورت تستی یعنی پاسخ 4 گزینه ای بوده و دارای نمره منفی می باشد. سوالات از کتاب درسی امابه صورت کاملا مفهومی طراحی می شود.

موارد امتحانی آزمون تیزهوشان

 

ضرایب و زیر گروه های سوالات آزمون تیزهوشان نهم به دهم

نام درس تعداد سوال زیر گروه ریاضی زیر گروه تجربی زیر گروه انسانی
ریاضی 10 4 2 2
علوم 10 2 4 2
فارسی 10 2 2 4
دینی 10 1 1 1
اجتماعی 10 1 1 1

 

با توجه به ضرایب هر درس در هر رشته اهمیت دروس شاخص مشخص می شود که دروسی که برای هر رشته ضریب بالاتری دارد باید به عنوان شاخص در نظر گرفته شود و در برنامه مطالعاتی با توجه به ضریب در برنامه قرار داده شود.

  برنامه ریزی تیزهوشان و آمادگی آزمون تیزهوشان

یعنی در رشته تجربی درس علوم، در رشته ریاضی درس ریاضی و در رشته انسانی درس مطالعات و عربی و ادبیات در برنامه ریزی هفتگی و ماهانه باید مورد توجه قرار بگیرد. مسلما برای قبولی در رشته مورد نظرتان به درس پر ضریب اهمیت بیشتری بدهید و عمده ساعت مطالعه روزانه شما به این درس اختصاص یابد.

 

جدول زمانبندی پیشنهادی برای استعداد تحصیلی

برای آنکه قبل از شرکت در آزمون تیزهوشان نهم به دهم بتوانید آمادگی لازم را کسب نمایید، بهتر است که از جدول زمان بندی دروس در جلسه امتحان آگاهی کافی داشته باشید تا بتوانید زمان خود را مدیریت کنید و تکنیک های مدیریت زمان را قبل از حضور در آزمون تیزهوشان و مدارس سمپاد رعایت نمایید.

ریاضی 20 دقیقه
علوم 20 دقیقه
فارسی 15 دقیقه
دینی 8 دقیقه
اجتماعی 7 دقیقه

منابع پیشنهادی مطالعه برای آزمون تیز هوشان نهم به دهم

گروه اموزشی پرتوی به عنوان مشاوره قبولی تیزهوشان نهم پیشنهاد میکند برای قبولی در آزمون تیزهوشان نهم به دهم باید روی تمامی مطالب کتاب درسی مسلط باشید و از این مباحث به روش های آموزشی و تحلیلی و زماندار تست کار کنید. از این رو استفاده از کتاب های کمک آموزشی معتبر بسیار لازم است تا مطالب را به صورت گسترده و روان به شما آموزش دهند و در کنار آن به یک بانک تست کافی دسترسی داشته باشید.

منابع درس ریاضی در آزمون تیزهوشان

درس ریاضی برای تمامی رشته ها حساس و مهم است. بنابراین تفاوتی ندارد که می خواهید وارد چه رشته ای شوید. به هر حال لازم است در این درس قوی عمل کنید برای همین چندین منابع متفاوت را به شما معرفی می کنیم تا هر کتابی که با محتوای ان ارتباط برقرار کردید را تهیه و مطالعه نمایید.

منابع ریاضی تیزهوشان منابع تیزهوشان ریاضی ریاضی نهم سمپاد تیزهوشان منابع ریاضی تیزهوشان
انتشارات خیلی سبز که دارای درسنامه کاملی است و همچنین دارای پرسش های 4 گزینه ای با پاسخ تشریحی جامع و کامل است. کتاب های آی کیو نیز دارای درسنامه و تست های قوی برای مطالعه آزمون تیزهوشان می باشند کتاب های سمپادیوم مهر وماه که مخصوص دانش آموزان سمپاد طراحی گردیده است که هم دارای درسنامه و هم دارای پاسخ تشریحی است همچنین این کتاب نیز برای درس ریاضی می تواند جز منابع پرطرفدار به حساب بیاید. بهتر است قبل از خریداری هر کتاب محتوای آن را مطالعه کنید تا متوجه شوید کدام برای شما مناسب تر است. چرا که این کتاب ها خیلی تفاوت زیادی با هم ندارند. 

منابع درس علوم در آزمون تیزهوشان

مسلما درس علوم برای دانش اموزانی که علاقه مند به رشته تجربی هستند، بسیار مهم است و ضریب بالایی دارد. از این رو کسب درصد بالای 90 برای قبولی در رشته تجربی الزامی است. سعی کنید حتما در این درس بین 2 الی 3 منبع مطالعه و تست را داشته باشید تا با تمامی دیدگاه ها برای طرح سوال آشنا شوید و بتوانید با تسلط کامل در جلسه آزمون تیزهوشان نهم به دهم حاضر شوید.

علوم خیلی سبز منابع علوم تیزهوشان منابع علوم تیزهوشان نهم علوم اندیشمند تیزهوشان
انتشارات خیلی سبز که دارای درسنامه کاملی است و همچنین دارای پرسش های 4 گزینه ای با پاسخ تشریحی جامع و کامل است این کتاب سوالات 4گزینه ای به نسبت دشوار تری دارد و این سوالات دشوار در سه سطح طبقه بندی شده است. کتاب لقمه مهر وماه که نکات کوتاه و کلیدی ومهم و پر تکرار کتاب علوم را جمع آموری کرده است و برای مرور سریع نکات و کتاب درسی بسیار مفید است. در درس علوم نیز مانند ریاضی انتشارات اندیشمند به صورت تخصصی برای سال نهم و آزمون تیزهوشان فعالیت می کند که سطح کتاب های این انتشارات نیز مورد قبول می باشد. 

انتشارات خیلی سبز برای پایه نهم و ورود به مدارس تیز هوشان کتاب های بیشماری را به چاپ رسانده است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم :

کتاب های پیشتاز مخصوص تیزهوشان که برای دروس ریاضی وعلوم می باشد اما در درس علوم نیز مباحث فیزیک و زیست شناسی را جدا کرده و کتاب های دیگری در این زمینه به چاپ رسانده است .

همچنین کتاب جامع خیلی سبز که تمامی دروس را در قالب آزمون برای بچه ها ارائه داده است می تواند در هفته های پایانی مفید باشد و به صورت شبیه ساز کنکور عمل کند همچنین یکی از منابع قوی برای درس فارسی هم کتاب فارسی تیزهوشان خیلی سبز است.

 

منابع زیست در علوم خیلی سبز فیزیک در علوم خیلی سبز

انتشارات گاج برای پایه نهم فیلم های آموزشی نیز تولید کرده است اما اگر به دنبال کتابی قوی برای تست و درسنامه می گردید کتاب های سری IQ را به شدت توصیه می کنیم .

انتشارات مهر وماه به تنوع کتاب در پایه نهم بسیار شهرت دارد از همین رو در هر زمینه ای که به دنبال کتاب هستید این انتشارات به کمک شما می شتابد . این انتشارات کتاب های آزمون شبیه ساز کنکور با نام سمپادیوم را منتشر کرده است که می تواند در شبیه سازی آزمون تیز هوشان به شما کمک کند.

همچنین کتاب جامع که تمامی تست ها برای همه درس ها را در خود جای داده است و به تنهایی می تواند نیاز شما را برطرف سازد و از همه مهم تر کتاب های تست هوش تحلیلی که چندین کتاب جامع و متنوع را در این زمینه به چاپ رسانده است .

1500 تست هوش و استعداد تحلیل  سمپادیوم نهم خیلی سبز کتاب جامع تیزهوشان نهم مهر و ماه هوش کمپلکس هشتم و نهم مهر و ماهآموزش هوش و استعداد غیر کلامی مهر و ماه

 

همچنین در کنار این کتاب های منتشر شده می توان به انتشارات مبتکران ، اندیشمند و کاهه اشاره داشت که در این زمینه کتاب هایی را منتشر کرده اند.

منابع پیشنهادی برای درس استعداد تحلیلی در آزمون تیز هوشان نهم به دهم

درس استعداد تحلیلی کلید اصلی قبولی در تیزهوشان سال نهم می باشد. و از آنجایی که در کتاب های درسی صحبتی از استعداد تحلیلی نشده است؛ استفاده از کتاب های کمک آموزشی بسیار توصیه می گردد. منابع زیر بهترین و کامل ترین کتاب ها در زمینه استعداد تحلیلی می باشند.

 

هوش و استعداد تحلیلی ای کیو هوش نهم خیلی سبزهوش و استعداد تحلیلی نهم مبتکرانهوش و استعداد تحلیلی نهم اندیشمند1500 تست هوش و استعداد تحلیل

نحوه محاسبه درصد در آزمون تیزهوشان

این آزمون دارای نمره منفی است و به ازای هر 3 پاسخ اشتباه به پرسش های چهار گزینه ای 1 پاسخ درست شما از بین می رود .

تعداد سوالات درست ×3 – تعداد سوالات غلط

تعداد کل سوالات × 3

 

همچنین بخوانید: معرفی کتاب های کاج

خدمات گروه آموزشی پرتوی به داوطلبان نهمی متقاضی شرکت در آزمون تیزهوشان نهم به دهم

1- یک هفته مشاوره و برنامه ریزی رایگان زیر نظر مشاوران ارشد مجموعه

2- دریافت مشاوره و بر نامه ریزی درسی به صورت خصوصی و شخصی سازی شده متناسب با ویژگی های شخصیتی شما

3- دریافت همراهی و پشتیبانی در هفته

4- 4 جلسه مشاوره حضوری یا تلفنی در ماه

5- 12 مرتبه پشتیبانی تلفنی و مشاوره پرسش و پاسخ در ماه

6- طراحی نمونه سوال و آزمون های ویژه متناسب با برنامه هفتگی

7- ارائه پکیج مشاوره و برنامه ریزی آقای دکتر پرتوی

مشاوره در واتس آپ

1.2/5 - (23 امتیاز)
1 پاسخ
  1. علی اکبرزاده
    علی اکبرزاده گفته:

    سلام دوست عزیز ! ببخشید بنده به شماره ی مورد نظر شما عدد مورد نظر رو پیامک کردم . اگه ممکنه من مشاوره و برنامه ریزی درسی اختصاصی نهم میخواستم . خیلی ممنون میشم بامن در تماس باشید .

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *