دفترچه انتخاب رشته صرفا سوابق تحصیلی

انتخاب رشته صرفا سوابق تحصیلی

با تقسیم بندی انتخاب رشته به رشته های با آزمون و بدون آزمون در دو الی سه سال اخیر، انتخاب رشته با آزمون  وبدون آزمون از هم جدا شد و دفتر چه انتخاب رشته ها نیز از هم تفکیک گردید. از این رو برای انتخاب رشته، رشته های با آزمون به دفترچه مخصوص کد رشته های با آزمون و برای انتخاب رشته بدون آزمون به دفترچه انتخاب رشته صرفا سوابق تحصیلی مراجعه می کنیم.

برای انجام دادن یک انتخاب رشته اصولی تر و بهتر لازم است در ابتدا با دفترچه انتخاب رشته صرفا سوابق تحصیلی که باید کد رشته های مورد نظر را از میان انتخاب نماییم، آشنا شویم و سپس اقدام به انتخاب رشته نماییم.

رشته های بدون آزمون چیست؟

در سال های اخیر قانونی به تصویب رسید که علاوه بر رتبه کنکور سراسری دانش آموزان پایه دوازدهم و کنکور می توانند بر اساس شرط معدل خود نیز انتخاب رشته نمایند و وارد دانشگاه شوند. از این رو ملاک پذیرش برخی از دانشگاه ها در برخی از رشته ها نمره خام امتحان نهایی دانش آموز در پایه دوازدهم می باشد.

که باید از میان کد رشته هایی که هر ساله از سوی سازمان سنجش اعلام می شود، اقدام به انتخاب رشته نمایید. این کد رشته معمولا دانشگاه های آزاد و غیر انتفاعی و پیام نور می باشند که شامل رشته های پزشکی  پیرا پزشکی نیز نمی شوند.

رشته های بدون ازمون برای چه افرادی مناسب است؟

معمولا همه داوطلبان آزمون سراسری می توانند در این انتخاب رشته شرکت کنند. وافرادی که حتی رتبه های خوبی در کنکور کسب کرده اند نیز می توانند فرم انتخاب رشته بدون آزمون را کامل کنند. اما انتخاب رشته بدون کنکور معمولا برای دانش آموزانی که در کنکور سراسری شرکت نکرده اند و یا مجاز به انتخاب رشته با آزمون نشده اند، می تواند موثر واقع شود.

نحوه انتخاب رشته بدون آزمون

هیچ داوطلبی برای انتخاب رشته بدون کنکور محدودیتی ندارد. بلکه انتخاب رشته آن از میان کد رشته های دفترچه انتخاب رشته صرفا سوابق تحصیلی انتخاب می شود و هر داوطلب حق انتخاب 100 کد رشته محل را دارا می باشد. همچنین داوطلب می تواند فقط در یکی از رشته های نظری( ریاضی، تجربی و انسانی ) انتخاب رشته نماید و الزامی ندارد که رشته انتخابی او با رشته دیپلم داوطلب در یک راستا قرار بگیرد.

انتخاب رشته بدون ازمون

مثلا اگر دانش آموزی دارای دیپلم انسانی است می تواند در رشته های بدون کنکور از میان کد رشته های انسانی انتخاب رشته نماید اما دیگر مجاز به انتخاب رشته های تجربی نخواهد بود.

بعد از الویت بندی و چیدمان انتخاب های خود می توانید کد رشته ها را در سایت سازمان سنجش وارد نمایید. البته یک نکته قابل توجه این است که اگر شما در کد رشته های با آزمون نیز انتخاب رشته نمایید مجددا می توانید شانس خود را از میان کد رشته های دفترچه انتخاب رشته صرفا سوابق تحصیلی امتحان کنید. و دو شانس قبولی در زمان اعلام نتایج نهایی داشته باشید.

 

  چیدمان انتخاب رشته

جزییات دفترچه انتخاب رشته بدون کنکور

این دفترچه شامل توضیحات و اطلاعات اولیه در فصل اول می باشد که عناوین آن عبارتند از:

1- شرایط و ضوابط انتخاب رشته

2- شرایط عمومی و اختصاصی انتخاب رشته

3- سهمیه های انتخاب رشته

4- شرایط نظام وظیفه

5-مدارک لازم برای ثبت نام

6- راهنمای ثبت انتخاب رشته

در فصل دوم دفترچه انتخاب رشته صرفا سوابق تحصیلی با اطلاعات زیر رو به رو هستیم:

1- شرایط پذیرش دانشجو

2-گزینش دانشجو

3- ضریب و نحوه اعمال معدل در پذیرش کد رشته ها

4- شرایط و ضوابط دانشگاه ها

5- شرایط و ضوابط دوره های دانشگاهی (روزانه، شبانه و..)

6- فرایند انتخاب رشته

7- لیست رشته ها و کد رشته ها

و در فصل سوم با فرم های انتخاب رشته مواجه هستیم که می توانید پیش نویس اولیه انتخاب رشته خود را در این فرم ها انجام دهید و سپس در سایت سازمان سنجش وارد نمایید.

 

  انتخاب رشته شرایط خاص

رشته های پرطرفدار در دفترچه بدون آزمون

خیلی از رشته ها و دانشگاه ها پذیرش بدون کنکور ندارند. اما از میان کد رشته های اعلام شده برخی از رشته های دانشگاهی طرفداران زیادی دارند. که می تواند در انتخاب رشته جز الویت های دانش آموزان قرار گیرد. که این رشته عبارتند از:

رشته تجربی

زیست شناسی / شیمی /مدیریت / روانشناسی

رشته ریاضی

مهندسی کامپیوتر/ مهندسی معماری/ مهندسی عمران / برق / مکانیک و..

رشته انسانی

روانشناسی / حقوق/ مدیریت / اقتصاد / حسابداری

که این رشته ها بر حسسب علاقه و استعداد و با مشورت از مشاور باید الویت بندی گردد و سپس اقدام به انتخاب رشته نمایید.

دفترچه صرفا سوابق تحصیلی دانشگاه سراسری وآزاد

دانشگاه سراسری و آزاد به صورت جداگانه اقدام به پذیرش دانشجو به صورت بدون آزمون می نمایند. از این رو دفترچه انتخاب رشته این دو دانشگاه نیز از هم جدا می باشد. در دفترچه دانشگاه سراسری با کد رشته های دانشگاه های سراسری روزانه و شبانه در برخی از شهرها و دوره پیام نور و غیر انتفاعی در تمامی شهرها رو به هستیم. اما دفتر چه انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه آزاد تقریبا تمامی واحد های دانشگاهی را شامل می شود و تنوع رشته ای آن نیز خیلی بیشتر می باشد.

زمان انتشار دفترچه بدون آزمون

دفتر چه بدون آزمون کنکور سراسری معمولا قبل از اعلام نتایج منتشر میشود و داوطلبان تا اوایل مهر ماه فرصت انتخاب رشته خواهند داشت و دفترچه بدون کنکور دانشگاه آزاد معمولا در اواسط مرداد ماه وهمزمان با شروع انتخاب رشته دانشگاه ازاد منتشر می شود. که این دفترچه ها از سایت سازمان سنجش و سایت دانشگاه در دسترس قرار می گیرد.

انتخاب رشته دکتر پرتوی

 

امتیاز دهی از راست به چپ است.❤️
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *