شرایط انتخاب رشته تجربی نهم

انتخاب رشته تجربی نهم

از آنجایی که رشته تجربی جز پر طرفداران رشته ها در میان دانش آموزان پایه نهم می باشد؛ در این مطلب بر صدد برآمدیم تا تمامی شرایط لازم برای ورود به رشته تجربی را بیان کنیم.

چرا که در زمان انتخاب رشته تجربی نهم خیلی از دانش آموزان با توجه به علاقه بسیار و شدیدی که به این رشته دارند اما شرایط انتخاب رشته تجربی نهم را دارا نمی باشند. و دیگر فرصتی برای جبران وجود ندارد و به ناچار باید وارد رشته دیگری که علاقه ندارند؛ بشنوند.

 

شرایط انتخاب رشته تجربی نهم

برای ورود به رشته تجربی در سال نهم باید شرط نمرات در کارنامه و معدل کافی برای ورود به این رشته وجود داشته باشد. درست است که بحث علاقه و استعداد خیلی مهم است اما اگر داوطلب حد نصاب نمره کافی را به دست نیاورد؛ علی رغم وجود علاقه و استعداد از ورود او به رشته تجربی در سال دهم ممانعت به عمل می آید. این شرایط عبارتند از:

1)نمره درس علوم

اگر می خواهید در انتاخب رشته سال نهم خود، رشته تجربی را انتخاب کنید یکی از شرایط انتخاب رشته تجربی نهم، نمره بالای 19 در درس علوم می باشد.

اگر دانش آموزی در این درس نمره کمی  در امتحانات نهایی سال نهم کسب کند، هر چه قدر هم معدل سال هفتم و هشتم و نهم او بالا باشد، باز هم نمی تواند وارد رشته تجربی بشود.

2)نمره درس ریاضی

علاوه بر درس علوم برای ورود به رشته تجربی، نمره درس ریاضی هم اهمیت دارد و حد نصاب نمره این درس هم مثل علوم باید در امتحانات نهایی سال نهم 10 باشد.

 

  معدل نهم برای رشته تجربی

نکته!!!

سنجش دیگری برای درس علوم و ریاضی در شرایط انتخاب رشته تجربی سال نهم این است که به هیچ عنوان مجموع نمرات درس علوم و ریاضی در مجموع 3سال هفتم و هشتم و نهم نباید کمتر از عدد 42 باشد.

 

3)معدل کل سال نهم

مورد دیگری که از شرایط انتخاب رشته تجربی نهم می باشد، این است که معدل کل نباید از 18پایین تر باشد. البته در سایت ها و خبرگذاری های گوناگون می بینید که حداقل نمره را 14 در نظر گرفته اند اما هیچ گاه با معدل 14 شما در واقعیت نمی توانید وارد رشته تجربی شوید. حتی در مدارس غیر انتفاعی.

و جالب است بدانید که در برخی از شهرهای کوچک که جز منطقه 3 محسوب می شوند؛ تنها شرط ورود به رشته تجربی را معدل 20 می دانند.پس در انتخاب رشته تجربی سال نهم نمرات درس علوم و ریاضی و معدل کل اهمیت بسار بالایی دارد.

 

سوال???

برای انتخاب رشته تجربی سال نهم چه قدر نمرات پایه هفتم و هشتم اهمیت دارد؟

مسلما نمرات پایه هفتم و هشتم در دروس علوم و ریاضی در انتخاب رشته سال نهم تاثیر گذار خواهد بود اما یک خبر خوب برای آن دسته از دانش آموزانی که نتوانسته اند نمره دلخواه خود را در این درس ها در سال هفتم و هشتم کسب کنند.

و آن این که تاثیر این نمرات با ضریب 1 و تاثیر نمرات نهایی سال نهم با ضریب 3 خواهد بود. یعنی دانش آموز باید برای کسب یک نتیجه مطلوب در امتحانات نهایی تلاش بسیار انجام دهد.

چه افرادی برای رشته تجربی مناسب هستند؟

مسلما تمامی دانش آموزان شرایط لازم برای انتخاب رشته تجربی نهم را ندارند. در ابتدا دانش آموز باید ویژگی هایی را  از لحاظ فردی و شخصیتی برای ورود به رشته تجربی داشته باشد. مهم ترین این ویژگی ها عبارتند از:

  • سرسختی
  • تلاش و پشتکار
  • انگیزه بالا و کافی
  • هدفمندی مشخص و دقیق
  • همدلی و ارتباط خوب با دیگران

 

  معرفی رشته گفتار درمانی

نحوه انتخاب رشته تجربی در سال نهم

برای ورود به رشته تجربی باید شرایطی را علاوه بر نمره و معدل پشت سر بگذارید و سپس اقدام به انتخاب رشته نمایید برای همین در این بخش تمامی مراحل انتخاب رشته تجربی را به شما توضیح می دهیم:

نحوه انتخاب رشته

1)توجه به اهمیت انتخاب رشته نهم

به هیچ عنوان نباید انتخاب رشته سال نهم را دست کم گرفت. تمامی شغل و حرفه آینده شما از انتخابی که در سال نهم انجام می دهید نشات می گیرد.

برای همین موضوع در ابتدا باید بدانید که رشتخ تجربی آیا واقعا برای شما مناسب می باشد و یا خیر؟ تعداد بالای شرکت کنند های تجربی و سختی مسیر این رشته به حدی است که اجازه انتخاب اشتباه را به شما نمی دهد. پس قبل از انتخاب رشته باید مطئن شوید که آیا انتخاب شما کاملا دست است و یا خیر

توجه به علاقه

مهم ترین موضوع علاقه مندی واقعی به رشته تجربی است. نه علاقه ای که از سر اجبار و تعریف و تمجید دیگران و یا رویای کودکی باشد.

بلکه علاقه مندی شما باید از طریق ناخودآگاه اثبات شود. یعنی باید به نحوی باشد که شما هرگز از انتخاب خود پشیمان نشوید. برای اینکار استفاده از تست های شخصیت شناسی معتبر را به شما پیشنهاد می کنم.

توجه به استعدادهای درونی

فقط علاقه برای انجام یک انتخاب رشته کافی نیست. بلکه باید کامل و دقیق بررسی کنید که آیا برای ورود به رشته تجربی استعداد کافی دارید. چرا که بدون داشتن استعداد دانش آموز نمی تواند در این مسیر به موفقیت برسد.

2)الویت بندی انتخاب ها در فرم مدرسه

مورد بعدی در نحوه انتخاب رشته و شرایط انتخاب رشته تجربی سال نهم، این است که درفرمی که مدرسه و آموزش و پرورش در اختیار شما قرار می دهد، رشته ها را الویت بندی نمایید تا بعد از امتحانات ترم دوم این برگه الویت بندی شما بر اساس نمرات و معدل مورد بررسی قرار بگیرد.

3)آمادگی برای امتحانات نهایی

اگر می خواهید وارد رشته تجربی شوید باید بگویم که در ابتدا باید خود را برای امتحانات نهایی آماده کنید و از همین لحظه مطالعه دقیق داشته باشید و با برنامه ریزی پیش بروید. چرا که حتی اگر علاقه و استعداد شما در رشته تجربی کافی باشد اما معدل لازم را به دست نیاورید متاسفانه نمی توانید وارد این رشته بشوید.

 

  معرفی رشته های بهداشت و تفاوت آن ها

زمان انتخاب رشته نهم به دهم

سوالی که مطرح می شود این است که زمان انتخاب رشته تجربی نهم چه موقعی می باشد؟ اگر شما می خواهید در آزمون مدارس تیز هوشان و نمونه دولتی شرکت کنید در زمان ثبت نام این آزمون ها باید رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید.

اما مدارس معمولا در بهمن ماه فرم انتخاب رشته را در اختیار دانش آموز قرار می دهند تا آن را کامل کند و در اختیار مدرسه قرار دهند.

اما زمان نهایی برای انتخاب رشته نهم در خرداد ماه سال تحصیلی نهم و بعد از اعلام نتایج امتحانات نهایی می باشد.

  روش جمع بندی زیست

انتخاب رشته خود را اصولی انجام دهید

برای آنکه بتوانید یک انتخاب رشته خوب و مطئن داشته باشید و بدانید که آیا واقعا رشته تجربی مناسب شما می باشد و یا خیر، باید با یک مشاور متخصص صحبت کنید.

معمولا موضوع انتخاب رشته به بحث روانشناسی و تیپ اهی شخصیتی برمی گردد. مشاور تحصیلی و یا صحبت به تنهایی موارد مناسبی برای انتخاب رشته نمی باشند. برای همین پیشنهاد ما به شما این است که با روانشناس متخصص صحبت کنید و در استعدادهای استعداد یابی و رغبت سنج شرکت کنید تا از انتخاب خود مطمئن شوید.

 انتخاب رشته نهم در گروه آموزشی پرتوی

این انتخاب رشته توسط روانشناس مجموعه سرکار خانم رنگ آمیزی انجام می شود که مراحل آن به شرح زیر می باشد:

1)ثبت نام در انتخاب رشته گروه آموزشی پرتوی

2)ارسال تست های معتبر روانشناسی برای داوطلب

3)آموزش نحوه پاسخ گویی به تست های روانشناسی

4)تحلیل و بررسی کامل تست ها توسط روانشناس

5)برگزاری جلسه آنلاین مشاور با اولیا و داوطلب

6)تحلیل و تفسیر تست در جلسه مشاوره

7)مشخص کردن رشته مناسب دانش اموز در دبیرستان و دانشگاه

8)معرفی رشته های دانشگاهی

9)ارسال کتاب معرفی رشته های دانشگاهی تالیف دکتر پرتوی

10)پشتیبانی آنلاین داوطلب تا روز انتخاب رشته

نحوه ثبت نام در انتخاب رشته نهم گروه آموزشی پرتوی

برای ثبت نام کافی است با مجموعه در ارتباط باشید و یا کلمه انتخاب رشته را در واتس آپ از روی کلیلک بر روی عکس زیر ارسال نمایید تا مشاوران ما با شما در ارتباط باشند و برای ثبت نام شما را راهنمایی نمایند.

انتخاب رشته نهم

4/5 - (10 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *