برنامه ریزی امتحانات ترم اول + روش جمع بندی درس ها

برنامه ریزی امتحانات ترم اول

ماه دی به فصل امتحانات معروف است. در این یک ماه حتی دانش آموزانی هم که قبل از این درس نمی خوندند در تکاپو تلاش برای جبران هستند تا نمرات خوبی را کسب کنند. مطالعه برای امتحانات ترم اول، با هدف افزایش معدل و جبران دروسی است که تا کنون مطالعه نشده است. در اصل امتحانات نوبت اول، شروعی دوباره برای همه دانش آموزان است.

سوالات مقاله

اما با حجم زیاد دروس روی هم انباشته شده چه باید کرد؟

در مدت زمان کوتاه جچوری همه درس ها رو جمع بندی کنیم؟

برنامه ریزی برای امتحانات آیا فایده ای هم دارد؟

برنامه ریزی امتحانات ترم اول چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

 

چگونه برای امتحانات ترم اول برنامه ریزی کنیم؟

مسلما بدون داشتن یک برنامه مطالعاتی نمی توان به کسب یک معدل بالا فکر کرد. برنامه ریزی به مطالعه شما جهت می دهد. بدون برنامه ریزی امتحانی ممکن است برای یک درس بیش از اندازه زمان بگذارید و برای یک درس زمان کمی در نظر بگیرید. برای همین ضروری است که حتما در دوران امتحانات ترم، با برنامه ای مدون و شخصی مطالعه کنید.

اما مسلما برنامه ریزی کار ساده ای نیست. یکی از شاخص ترین ویژگی هایی که یک برنامه ریزی درسی خوب باید داشته باشد؛ قابل اجرا بودن آن برنامه ریزی است. برای همین باید این کار توسط مشاور درسی و برنامه ریزی تحصیلی صورت بگیرد. تا شانس موفقیت شما بالاتر برود.

باور غلط در برنامه ریزی امتحانات ترم اول

عوامل مهم و موثر در برنامه ریزی دوران امتحانات که باید مورد توجه قرار بگیرد.

هدف از برنامه درسی دوران امتحانات کسب معدل بالا و جمع بندی دروس می باشد. برای رسیدن به این 2 هدف باید عواملی را مورد توجه قرار دهیم و همچنین برخی از عوامل مزاحم را از بین ببریم . حال چه آیتم هایی برای داشتن یک برنامه خوب لازم است؟

1- توجه به مدت زمان موجود برای مطالعه :

در ابتدا باید زمان های آزاد خود برای مطالعه را در نظر بگیرید. زمان بندی دقیق و مشخص فرصت مطالعاتی شما را نشان می دهد و از افراط و تفریط در برنامه ریزی جلوگیری می کند.  مشخص کردن زمان بندی تمامی کارها از اتلاف وقت و یا کمبود وقت جلوگیری می کند. برای زمان بندی روز ها و ساعت های خود به موارد زیر توجه کنید:

  • زمان پایان مدرسه را در نظر بگیرید.
  • بعد ازمدرسه به مدت 90 دقیقه به استراحت بپردازید.
  • زمان پایان مطالعه روز را نیز مشخص کنید. مثلا تا ساعت 23
  • مدت زمان بین شروع مطالعه تا پایان  مطالعه را به بازه های 75 دقیقه یا 90 دقیقه تبدیل کنید.
  • بین هر بازه مطالعه 15الی 20 دقیقه استراحت قرار دهید.
  • بین 45الی 60 دقیقه را به صرف شام اختصاص دهید.
  • بیشتر از ساعت 24 مطالعه نکنید.
  • دیرتر از ساعت 16 مطالعه خود را آغاز نکنید.

با مشخص کردن زمان بندی بالا متوجه می شوید که در طول هر روز چه قدر فرصت مطالعاتی دارید. اینگونه بهتر می توانید از زمان خود استفاده کنید.

2- مشخص کردن حجم درسی که از آن امتحان دارید:

در این بخش مشخص کنید که درسی که قرار است امتحان اش را بدهید؛ چند صفحه است. اینکار را برای هر درس به صورت جداگانه انجام دهید. و به کتاب درسی، جزوه دبیر، درسنامه کتاب کمک آموزشی خود توجه کنید.

 

3- مشخص کردن مباحث مطالعه نشده :

بعد از 2مرحله بالا مشخص کنید که کدام مباحث را تا کنون اصلا مطالعه نکرده اید. و مدت زمانی که برای مطالعه آن نیاز دارید را یادداشت کنید.

مشخص کردن مباحث مطالعه

4- الویت با مباحث مطالعه نشده است.

متاسفانه ما عادت کرده ایم که همیشه از اول شروع به مطالعه کنیم و وقتی به مباحثی می رسیم که قبلا آن را نخوانده ایم باز زمان کم می آوریم. برای همین همیشه با مبحثی که تا کنون آن را نخوانده اید مطالعه را شروع کنید.

 

5- زمانی را به مرور اختصاص دهید:

پس از آنکه مباحث باقی مانده را مطالعه کردید زمانی را به مرور مباحثی که قبلا خوانده اید اختصاص دهید تا همه مطالب برای شما یادآوری شود.

6- 5 درصد زمان مطالعه را به جبرانی اختصاص دهید:

یکی از عواملی که باعث می شود به برنامه ریزی خود عمل نکنیم، افراط بیش از اندازه در برنامه ریزی است. مسلما در زمان مطالعه برای امتحانات ترم اول با مشکلاتی مواجه می شوید که ممکن است به برنامه درسی خود نرسید، مثل طولانی شدن یک واحد مطالعه، کلاس های فوق برنامه مدرسه، مسائل خانوادگی و… برای همین حتما 5% برنامه خود را خالی بگذارید تا در صورت لزوم با کمبود زمان مواجه نشوید و بتوانید درس های عقب افتاده خود را جبران کنید.

7- حتما زمانی را به تفریح اختصاص دهید:

مطالعه طولانی و پشت سر هم موجب خستگی و کاهش تمرکز می شود. حتما در پایان هفته، 5الی 6 ساعت را به تفریحی که علاقه دارید بپردارید تا انرژی لازم برای شروع هفته جدید را داشته باشید.

8- حل نمونه سوال امتحانی :

برای اینکه بتوانید در امتحانات ترم اول خود به خوبی عمل کنید، حتما در پایان مطالعه زمانی را به حل نمونه سوال امتحانی اختصاص دهید. تا میزان یادگیری و تسلط خود را بسنجید.

عوامل بالا کمک می کند که بتوانید به برنامه ریزی درسی امتحانات خود عمل کنید و یک برنامه درسی حرفه ای داشته باشید. با وجود برنامه ریزی می توانید به کسب یک معدل بالا فکر کنید.

ممنوعه ها در امتحانات ترم اول :

در کنار 8 آیتم بالا که لازم است انجام شود؛ عواملی نیز وجود دارد که در دوران امتحانات باید رها شود. در غیر این صورت آسیب جدی به دانش آموز و برنامه ریزی و معدل او وارد می کند. که این عوامل عبارتند از:

* استفاده طولانی مدت از گوشی همراه:

در دوران امتحانات ترم اول فقط به مدت 30 دقیقه می توانید در طول روز از تلفن همراه خود استفاده نمایید.

 

* خواب ظهر بیش از یک ساعت ممنوع:

خواب ظهر تا 60 دقیقه موجب تمرکز حواس می شود اما بیشتر از ان اختلال در هورمون های خواب ایجاد می کند.

 

* مطالعه بیش از 90 دقیقه ممنوع :

حافظه میان مدت ما بیش از 90 دقیقه مطالعه گنجایش ندارد. زمانی که 4الی 5 ساعت پشت سر هم درس می خوانید، یادگیری شما در پایین ترین حالت ممکن است. بعد از هر 90 دقیقه مطالعه، 15 دقیقه استراحت کنید.

 

* بعد از 12 شب مطالعه نکنید:

به دلیل ترشح هورمون ملاتونین، یادگیری شما بین ساعت 12الی 3 صبح در پایین ترین حالت ممکن است برای همین به هی عنوان در این ساعت مطالعه نکنید. حتی اگر عادت به این کار دارید باید سبک مطالعه خود را تغییر دهید.

توجه

هفتمی ها تا دوازدهمی ها حتما برای امتحانات ترم اول خود برنامه ریزی دقیق و مناسب دریافت کنید.

روش جمع بندی در امتحانات ترم اول :

امتحانات نوبت اول دی ماه، فرصت مناسبی است تا جمع بندی خوبی روی دروس خود داشته باشید.جمع بندی مراحلی دارد که لازم است رعایت شود. هر گاه همه این مراحل را پشت سر گذاشتید؛ درس را به طور کامل مسلط می وشید. اگر در ماه های قبلی یکی از مراحل را انجام داده اید، دیگر نیازی به تکرار آن نیست و فقط با یک مرور کوتاه آن را یاد آوری کنید. مراحل جمع بندی عباتند از :

  • 1-مطالعه دقیق کتاب درسی
  • 2-مطالعه جزوه دبیر
  • 3-مطالعه درسنامه کتاب کمک آموزشی
  • 4-جمع بندی نکات کتاب و جزوه و درسنامه
  • 5-حل سوالات و فعالیت های کتاب درسی
  • 6-حل نمونه سوالات دبیر
  • 7-بررسی آزمون های قبلی دبیر و رفع اشکال
  • 8-حل نمونه سوال امتحانی
  • 9-خلاصه برداری
  • 10-مرور مطالب

مشاوره برای برنامه ریزی امتحانات ترم اول

مشاوره واتس اپ

اگر سر درگمی و نمی دونی چجوری درس بخونی و از کجا شروع کنی بهتره اول از همه با یک مشاور صحبت کنی تا برای دریافت یک برنامه خوب برای امتحانات ترم اول بهت راهنمایی کنه. دریافت مشاوره ابتدایی برای برنامه ریزی هزینه ای و نداره و کافی در واتس آپ بهمون پیام بدی.

برنامه ریزی ارزان امتحانات ترم اول :

اگر یکی از علت هایی که برای امتحانات ترم اول خودت از برنامه ریزی استفاده نمی کنی؛ هزینه های بالا مشاوره و برنامه ریزی هست. باید بهت بگم که اینجا همه چیز ارزونه و می تونی با حداقل ترین میزان هزینه خدمات مشاوره و برنامه ریزی کاملی دریافت کنی. که شامل خدمات زیر می باشد:

  1. (1) جلسه مشاوره و آنالیز درسی با مشاور ارشدکه تمامی ویژگی های درسی و غیر درسی تو بررسی می شه و می تونی برنامه ریزی فردی خودت رو داشته باشی.
  2. برنامه ریزی فردی و شخصی سازی شده همگام با برنامه مدرسه و امتحانات و میزان تسلط بر هر درس
  3. پیگیری و پشتیبانی هفتگی برای انگیزه بخشی و رفع نقاط ضعف
  4. ارائه نمونه سوال امتحانی برای هر درس
  5. آموزش روش های مطالعه، حل نمونه سوال، مدیریت زمان، کاهش اضطراب آزمون، نحوه صحیح شرکت در امتحان و…..
  6. استفاده از جلسات انگیزشی و هدف گذاری دکتر پرتوی

مشاوره و برنامه ریزی ارزان امتحانات

برای ارتباط با مشاوران رتبه شو با شماره 09207278684 تماس بگیرید یا در واتس اپ ثبت نام کنید.

مشاوره واتس اپ

3.3/5 - (24 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *