بهترین روش برنامه ریزی

بهترین روش برنامه ریزی

برنامه ریزی یعنی مدیریت کردن برنامه های روزانه و زندگی که می تواند شامل برنامه های تحصیلی، کلاس های درسی و غیر درسی، زندگی روزمره و .. باشد. بدون برنامه ریزی تشویش و اضطراب بیشترین احساسی است که در طول روز می توانید تجربه کنید. اما این برنامه ریزی برای دانش آموزان و محصلان می تواند بیشترین فایده را داشته باشد. ایجاد تعادل بین تمامی کتاب های درسی، تکالیف دبیران،امتحان های مدرسه، آمادگی برای آزمون های مهم و کنکور و رسیدگی به کار های شخصی روزانه مهم ترین اقدام دانش آموزان می باشد. معمولا زمانی که حجم کارها زیاد می شود اکثریت افراد یا بخشی از آن را رها می کنند و یا مداوم در حال انجام فعالیت هستند و در نهایت نتیجه دلخواه را نمی گیرند. از این رو بهترین روش برنامه ریزی که می تواند بیشترین انطباق با روحیه و سلیقه های مختلف را داشته باشد، به شما آموزش خواهیم داد و حتی می توانید از برنامه ریزی های فردی گروه آموزشی دکترپرتوی استفاده نمایید.

ضرورت برنامه ریزی

بدون ایجاد مدیریت در انجام دادن کار ها مسلما دچار آشفتگی می شویم. گاهی حجم کارهایی که در طول روز باید انجام دهیم اینقدر زیاد است که خودمان نیز متوجه نمی شویم چگونه باید به همه اینها برسیم. برنامه ریزی درسی مهم ترین اقدامی است که یک دانش آموز در سال های تحصیلی مخصوصا در دوره اول و دوم متوسطه باید انجام دهد. دانش آموزان در هر رشته و مقطعی که باشند باید با یک برنامه ریزی درسی مناسب مطالعه کنند که بتوانند به موقع بع تمامی کارهای خود برسند و نتیجه مطلوب بگیرند.

شاید بدون وجود برنامه ریزی دانش آموز بتواند اقدامات روزانه خود را انجام دهد اما وجود یک مشاور و راهنما که بر نحوه اجرای فعالیت های درسی نظارت کافی داشته باشد، کاملا ضروری است. برنامه ریزی به شما کمک می کند که علاوه بر مدیریت کردن زمان خودتان، بتوانید هر کار را به بهترین شکل و با کیفیت انجام دهید. در برنامه ریزی تحصیلی علاوه بر مدیریت کردن مطالعه دروسی مانند ریاضی . دینی و.. شما یاد می گیرید که بهترین روش مطالعه درس ریاضی چیست و یا چگونه بتوانیم مفاهیم و آیات دینی را در حافظه خود ثبت کنیم.

  آموزش مرحله به مرحله برنامه ریزی جمع بندی

از این رو در هر پایه و مقطع و رشته ای که هستید حتما یک برنامه ریزی درسی داشته باشید که مناسب خود شما طراحی شده باشد. و جزییات انجام فعالیت های روزانه شما را در بر بگیرد. اگر هم اکنون که در حال مطالعه این مطلب هستید اما هیچ مشاوره درسی و برنامه ریزی ندارید، همین الان اقدام کنید.

انواع برنامه ریزی درسی

بهترین روش برنامه ریزی این است که برای هر فرد به صورت کاملا جداگانه نوشته شود. و جزییات در آن به خوبی مشخص شده باشد. برنامه ریزی درسی که صرفا نوشته شده باشد از ساعت 8تا 10 ریاضی کار کن هیچ کمکی به دانش آموز نمی کند و صرفا اتلاف زمان و هزینه دانش آموز است. برای همین موضوع برنامه ریزی اصولی تحصیلی این است که کاملا فردی و کاملا جداگانه و با جزییات طراحی شده باشد. اما برنامه ریزی انواع مختلفی دارد که به شرح زیر می باشد:

انواع برنامه ریزی درسی

1-برنامه ریزی روزانه

خیلی از دانش اموزان به دنبال پشتیبان های آموزشی هستند که هر روز به آنها برنامه بدهد . یعنی برنامه هر روز آنها هر شب یا بعد از مدرسه ارسال شود. این سبک از برنامه ریزی کاملا اشتباه است. درصد خطای بالایی دارد و مدیریت کردن زمان را از دانش آموز سلب می کند. بهترین روش برنامه ریزی درسی استفاده از برنامه ریزی های هفتگی است.

2-برنامه ریزی هفتگی

اگر می خواهید برای رسیدگی به امور درسی خودتان برنامه ریزی داشته باشید، بهترین روش برنامه ریزی این است که به صورت هر هفته یا دو هفته یکبار برای شما طراحی شود. فاصله زمانی هفتگی می تواند مدیریت زمان را به خوبی آموزش دهد و ایجاد تعادل مطالعاتی در برنامه ریزی را شامل شود.

3-برنامه ریزی ماهانه و سالانه

مسلما نمی توان تغییرات مدرسه، امتحانات و تکالیف را در طول یک ماه پیش بینی کرد. از این رو برنامه ریزی های ماهانه یا برنامه ریزی های چند ماهه اصلا مورد قبول نیست. مثلا برنامه ریزی های 240 روزه تا کنکور و… قابل پیش بینی نیستند و استفاده کردن از آنها موجب پیشرفت درسی نمی شود.

بهترین روش برنامه ریزی چیست؟

حال که انواع برنامه ریزی و ضرورت برنامه ریزی درسی برای دانش آموزان مواجه شدید، لازم به ذکر است که بدانید بهترین روش های برنامه ریزی چیست و چگونه می توان یک برنامه ریزی دقیق و جامع داشت.

 

1-برنامه ریزی نوین و به روز رسانی شده

متاسفانه خیلی از مشاوران و مراکز مشاوره مطالعات خود را گسترش نمی دهند و هنوز هم از سبک های قدیمی بهره می برند. بهتر است آموزش برنامه ریزی درسی و برنامه ای که برای مطالعه یک هفته دانش اموز طراحی می شود، کاملا با تغییرات نظام آموزشی، تغییر سبک کتاب های درسی و روحیه دانش اموزان سازگار باشد. استفاده از روش های قدیمی نمی تواند پیشرفت درسی حاصل کند.

2-برنامه ریزی واقعا فردی باشد

خیلی از مواقع وقتی برنامه ریزی هفتگی دانش آموزانی که به ما مراجعه می کنند را مشاهده می کنیم متوجه می شویم یک برنامه ریزی از قبل اماده شده بوده است که معمولا مطابق با بودجه بندی آزمون های آزمایشی نوشته می شود و صرفا برای هر دانش آموز کمی تغییرات جزیی اعمال می شود.

در صورتی که برنامه ریزی واقعی این است که زمان شروع و پایان مطالعه داوطلب در هر روز کاملا مشخص باشد، میزان مطالعه روزانه او مشخص باشد، تکالیف، امتحان ها، میزانی که مطالعه کرده اند و تست زده اند و زمانی که برای تکمیل هر مبحث نیاز دارند، استخراج شود و کاملا مناسب با داوطلب از 0تا 100 برنامه ریزی نوشته شود. این سبک را می تواند بهترین روش برنامه ریزی که کاملا فردی و واقعی است در نظر گرفت

3-ایجاد زمانبندی مناسب

در نوشتن برنامه هفتگی باید توجه کرد که دانش آموز برای مطالعه هر درس چه میزان زمان نیاز دارد و زمان او را به تعادل رساند. روش های مطالعه را به او آموزش داد تا بتواند سرعت مطالعه خود را افزایش دهد و از وسواس و کندی در مطالعه جلوگیری کند. مسلما اگر نوشت هر پارت برنامه ریزی زمان محدود یا زمان خیلی زیاد داشته باشد اجرا کردن آن برنامه هفتگی با مشکلات زیادی مواجه می شود.

4-اولویت بندی کردن اقدامات روزانه

مسلما ایده آل هر دانش آموز این است که در سریع ترین زمان ممکن بتواند عقب افتادگی های درسی خود را جبران کند. اما هدف از مشاوره و برنامه ریزی درسی این است که اقدامات بنا بر ضرورت و اهمیت اولویت بندی شود و سپس به ترتیب مطالعه در برنامه قرار داده شود.

همچنین بهترین روش این است که در برنامه ریزی های هفتگی دانش آموز زمانی برای جبران کار های عقب افتاده در نظر گرفته شود. مشاورانی که برنامه های بیش از اندازه سنگین و یا سبک طراحی می کنند، دانش آموز را از اجرای آن دلسرد می کنند. از این رو  در برنامه های هفتگی حتما بازه های جبرانی، رسیدگی به تکالیف غیر منتظره مدرسه، تفریحات هوشمند  و خواب 7ساعته در شبانه روز اختصاص دهید تا اجرای آن کاربردی تر باشد.

یکی از دلایلی که دانش آموزان طبق برنامه ریزی درس نمی خوانند به این دلیل است که این برنامه ها کاربردی نیست. در صورتی که اگر مشاور هوشمند و با تجربه باشد و برای هر درس و کار غیر درسی زمان مناسب در نظر بگیرد، برنامه ریزی هم کاملا اجرایی و کاربردی می شود.

5-جزییات را در نظر بگیرید

اگر قرار باشد که از نظم دادن به دروس خود فقط کلیات را بدانید که مسلما نیاز به مشاور نخواهید داشت. مشاوری که برنامه درسی که برای شما می نویسد ریاضی درس اول مطالعه شود یا ریاضی تست درس اول کاملا بی سواد است. بلکه برنامه ریزی درسی دانش آموزان و کنکوری ها باید با جزییات کاملا باشد مثلا: (ریاضی درس اول مطالعه با روش تیپ بندی فرمول های صفحه 25تا 26 نقشه ذهنی شود و حل تمرینات کتاب درسی ص 27و28 به همراه تست آموزشی خیلی سبز از شماره 113تا 134 به روش تیپ بندی)

این سبک از برنامه ریزی را هر دانش آموز با هر سلیقه ای می تواند انجام دهد و می تواند به آن پایبند باشد. معمولا آن دسته از دانش آموزانی که می گویند ما نمی توانیم طبق برنامه دیگری پیش برویم و خودمان می توانیم برنامه ریزی کنیم به این دلیل است که با مشاوری با تجربه پیش نرفته اند و برنامه ریزی اصولی دریافت نکرده اند. برنامه ریزی اگر مناسب با هر دانش آموز طراحی شود می تواند بهترین نتایج درسی را به همراه داشته باشد.

چگونه یک برنامه ریزی دقیق دریافت کنیم ؟

مشاور با تجربه اصلی ترین انتخاب یک دانش آموز باید باشد. مشاور با تجربه و متخصص می تواند هم بهترین روش برنامه ریزی را در برنامه های هفتگی در نظر بگیرد وهم نکات آموزشی در اختیار دانش آموز قرار دهد و موجب پیشرفت درسی شود. پیشرفت درسی برای هر دانش آموز می تواند متناسب با هدفی که دارد؛ متغیر باشد. مثلا یک دانش اموز می خواهد معدل بالا کسب کند یکی می خواهد در ازمون تیز هوشان قبول شود کیی می خواهد رتبه برتر کنکور سراسری باشد و …

  دفتر برنامه ریزی

مشاور دانشجو هر چند دانشجو رشته پزشکی باشد؛ در زمینه درسی فقط آموزش دیده است و توانایی مشاوری که تحصیلات دانشگاهی مرتبط با مشاوره را دارا می باشد، ندارد. همچنین برای اینکه یک مشاور تحصیلی بتواند داوطلب را به هدف درسی خود برساند، باید حداقل 5 سال تجربه در این زمینه داشته باشد.

حال اگر می خواهید یک برنامه ریزی خوب و دقیق داشته باشید، می توانید از با مشاوران ما در ارتباط باشید، و خدمات مشاوره درسی زیر را دریافت نمایید:

مشاوره و برنامه ریزی اقتصادی (مشاوران ارشد) مشاوره و برنامه ریزی درسی VIP( دکتر پرتوی)
1) جلسات مشاوره درسی هر دو هفته یکبار تلفنی 1) جلسات مشاوره هفتگی ویدئو کال
2) برنامه ریزی واقعا فردی و جزیی هر دو هفته یکبار 2) برنامه ریزی واقعا فردی و جزیی هفتگی
3) پیگیری و پشتیبانی هفتگی 3) پیگیری و پشتیبانی 2 بار در هفته
4) ارائه جزوه و نمونه سوال 4) ارائه جزوه و نمونه سوال + آزمون
5) آموزش نکات مشاوره ای 5) آموزش نکات مشاوره ای + ارائه فیلم های آموزشی
6) تضمین کیفیت ماهانه 6) تضمین کیفیت ماهانه
نمونه برنامه ریزی VIP

 

 

امتیاز دهی از راست به چپ است.❤️
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *