تست استعداد یابی هدایت تحصیلی

تست استعدادیابی هدایت تحصیلی

همه ما در طول روز به آدم هایی برخورد می کنیم که رشته تحصیلی آنها رها شده است. شغلی که درآن فعالیت دارند با رشته تحصیلی شان کاملا متفاوت است و یا دانش آموزانی که در پایه دهم و یازدهم و دوازدهم به دنبال تغییر رشته هستند. یک انتخاب اشتباه می تواند تبعات جبران ناپذیری داشته باشد. از این رو علم روانشناسی و مشاوره به دنبال این است تا با آزمون های خاص، انتخاب را ساده تر کند و تضمینی برای یک انتخاب آگاهانه بدهد. از این رو تست استعداد یابی هدایت تحصیلی در پایه نهم یک اقدام هوشمندانه برای افرادی است که می خواهند آینده خود را تضمینی رقم بزنند.

ضرورت انتخاب رشته نهم

طبق تحقیقات انجام شده بیش از 90درصد دانش آموزان به دنبال انتخاب رشته اصولی نیستند. بلکه خودشان یک رشته را انتخاب کرده اند و حاضرند برای رسیدن به این رشته تمام تلاششان را انجام دهند. ملاک نمره در انتخاب رشته نهم اهرمی برای مطالعه دانش آموزان در این سال تحصیلی شده است. اما بیش از 98% همین دانش آموزانی که مصمم و بدون اطلاعات کافی وارد رشته انتخابی خود شده اند در سال های دهم و یازدهم پشیمان می شوند. از این رو انتخاب رشته نهم اهمیت زیادی دارد و باید کاملا بر اساس استاندارد های خاصی صورت بگیرد.

 

انتخاب رشته نهم به دهم چیست؟

در سال نهم دانش آموزان بر اساس علاقه خود حداقل نمره لازم برای ورود به هرشته تصمیم می گیرند که رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند که این رشته موجب تفکیک دروس در متوسطه دوم و دانشگاه آنها می شود. رشته تحصیلی موضوعی است که داوطلب سه سال دوره دوم دبیرستان خود را با آن می گذراند، بر مبنای رشته خود کنکور می دهد، در دانشگاه وارد زیر گروه های رشته خود می شود، کنکور کارشناسی ارشد و دکتری را بر مبنای رشته انتخابی در سال نهم ثبت نام می کند و در شغل مرتبط با رشته انتخابی خود باید وارد شود.

  انتخاب رشته نهم

اگر انتخاب رشته نهم اشتباه باشد در هر کدام از مراحل زیر فرد می تواند پشیمان شود و با صرف زمان و هزینه زیاد از انتخاب خود صرف نظر کند و وارد مسیر دیگری شود. از این رو قدم اول برای انتخاب آینده، انتخاب رشته اصولی در سال نهم می باشد.

چگونه در سال نهم انتخاب رشته کنیم؟

انتخاب رشته نهم صرفا به معنای انتخاب رشته در سایت همگام نیست. بلکه باید ابتدا از رشته ای که می خواهید انتخاب کنید، اطمینات حاصل کنید برای انتخاب رشته سال نهم باید تست های استعداد یابی تحصیلی را کامل کنید. انتخاب رشته ای که توسط آموزش و پرورش در مدارس انجام می شود که ملاک اصلی آن نمره می باشد اصلا اصولی و کاربردی نیست. قرار نیست هر دانش آموزی که نمره ریاضی بالاتری داشته در رشته ریاضی تحصیل کند وقتی که حتی برای رشته انسانی هم درس ریاضی ضروری می باشد. از این رو تست های استعداد یابی هدایت تحصیلی به شرح زیر می باشد:

1-جلسه مشاوره با روانشناس متخصص انتخاب رشته نهم

در سال نهم برای هدایت تحصیلی خود به مشاور درسی مراجعه نکنید که با صحبت کردن شما را راهنمایی کند. بلکه باید به متخصص روانشناس تحصیلی مراجعه کرد و از تست های استعداد یابی تحصیلی استفاده کرد.

2-کامل کردن فرم تست های استعداد یابی هدایت تحصیلی

استفاده از تست های روانشناسی به منظور شناخت دقیق ویژگی های شخصیتی دانش آموز پایه نهم و استعداد های او انجام می شود. معمولا دانش آموز اذعان دارند که به رشته تجربی علاقه دارند اما این علاقه بر اساس هیجان و شناخت کم نسبت به این رشته می باشد. تست های استعداد یابی در زمینه انتخاب رشته نهم کمک می کند که علاقه واقعی فرد سنجیده شود و همچنین بدانیم که آیا علاوه بر علاقه و استعداد واقعی در این رشته را داریم یا خیر.

انتخاب رشته نهم به دهم

خیلی از دانش آموزان علاقه وافری به رشته تجربی یا ریاضی دارند و می خواهند پزشک یا معلم شوند اما بر اساس ویژگی های شخصیتی به هیچ عنوان استعداد موفقیت در آن رشته و شغل را ندارند. بنابراین سال ها تلاش آنها می تواند بدون نتیجه باقی بماند.

تست های استعداد یابی هدایت تحصیلی موجب می شود که دانش آموز و خانواده او شناخت کافی در مورد ویژگی های با ثبات شخصیتی و استعداد ها به دست بیاورند.

3-آنالیز و تحلیل نتیجه تست ها

بخش آنالیز و تحلیل باید توسط روانشناس تحصیلی مربوطه صورت پذیرد. معمولا تحلیل و بررسی تست ها باید به صورت دستی باشد و تحلیل های کامپیوتری خیلی دقیق و کار آمد نیست

4-شناخت کامل رشته ها و کسب اطلاعات به روز و مفید

اگر می خواهید آینده تحصیلی و شغلی شما با هم در یک رستا باشد و در رشته ای وارد نشوید که استفاده ای از آن نکنید باید با آگاهی تصمیم بگیرید. معمولا دانش آموز به رشته های پرطرفدار سنده می کنند بدون آنکه شناخت کافی از آن رشته، واحد های درسی دانشگاهی، بازار کار و امکان ادامه تحصیل آن داشته باشند. این یک انتخاب اشتباه است برای همین باید قبل از انتخاب رشته حتما راجع به آن شناخت و اطلاعات به رو به دست آورد.

مسیر های اشتباه در انتخاب رشته

در انتخاب رشته سال نهم با سه دسته دانش آموز مواجه هستیم: دسته اول افرادی هستند که صرفا بر اساس دیده ها و شنیده های خود تصمیم می گیرند و با احتمال بیش از 99% در آینده پشیمان می شوند. دسته دوم افرادی هستند که برای انتخاب رشته زمان می گذارند اما در مسیر اشتباه قدم بر می دارند و دسته سوم نیز افرادی هستند که به درستی برای آینده خود تصمیم می گیرند که تعداد آنها کمتر از 1% می باشد.

در زمان انتخاب رشته نهم به دهم مسیر های اشتباهی ممکن است پیش روی دانش آموز قرار بگیرد که برخی از آنها عبارتند از :

1- انتخاب رشته بر اساس یک علاقه زودگذر و عدم شناخت و آگاهی

2- انتخاب رشته بر اساس نمره دروس در سال نهم

3- انتخاب رشته به اجبار خانواده

4- انتخاب رشته بر اساس تجربه اعضای خانواده با فامیل

5- انتخاب رشته بر اساس گفته های مشاوره تحصیلی

6- انتخاب رشته بر اساس تست های غیر استاندارد انتخاب رشته مانند MBTI

7- انتخاب رشته بر اساس تحلیل های کامپیوتری

8- انتخاب رشته بر اساس بازار کار

9- انتخاب رشته بر اساس رشته های پر طرفدار

10- انتخاب رشته بر اساس شغل خانوادگی

و….

  مشاوره آنلاین انتخاب رشته نهم

عوامل مهم در انتخاب رشته اصولی سال نهم

به دلیل اهمیت موضوع تاکید می کنیم که انتخاب رشته سال نهم به مطالعه دروس دبیرستان، کنکور، مطالعه دروس دانشگاهی، ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، بازار کار و … بستگی دارد. بنابراین باید برای یک انتخاب درست و اگاهانه زمان و هزینه قرار دارد. عوامل مهم در انتخاب رشته نهم عبارتند از :

1- مراجعه به مشاور متخصص انتخاب رشته

2- شرکت در تست های استعداد یابی هدایت تحصیلی

3- شناخت کامل علاقه مندی های پایدار

4- شناخت استعداد ها و توانایی

5- شناخت کامل هر رشته با توجه به دنیای امروز

یک باور اشتباه!!!!!

خیلی از افراد، بیکاری در جامعه ما را به دلیل اقتصاد کشور می دانند در صورتی که در کشور ما بیکاری بیداد می کند چرا که افراد به دلیل جبر و اجبار خانواده و عدم آگاهی کافی در مسیری قرار گرفته اند که مناسب آنها نبوده است. اگر هر فردی علاقه با ثبات خود را پیدا کند. یعنی علاقه ای که در 30 سالگی و به دور از هیجانات دوران نوجوانی همچنان پایدار باشد و بر اساس توانایی های خود انتخاب کند می تواند در آن رشته حتی اگر بازار کار خوبی نداشته باشد؛ خلاق و کار آفرین باشد.

 

انتخاب رشته اصولی در سال نهم با گروه آموزشی پرتوی

گروه آموزشی دکتر پرتوی با 14 سال سابقه در زمینه انتخاب رشته نهم به دهم و برگزاری تست استعداد یابی هدایت تحصیلی به صورت تخصصی فعالیت می کند. خدمات مشاوره انتخاب رشته سال نهم به شرح زیر می باشد:

1) برگزاری تست های شخصیت شناسی با روانشناس 2) تحلیل و آنالیز دقیق تست ها
3) جلسه مشاوره آنلاین یا حضوری با روانشناس 4) بررسی کامل نتیجه تست ها با دانش اموز و خانواده
5) معرفی کامل رشته های تحصیلی 6) ارائه کتاب معرفی رشته های دانشگاهی

چرا گروه آموزشی دکتر پرتوی ؟

معمولا افرادی که می خواهند یک انتخاب هوشمندانه داشته باشند گروه آموزشی دکتر پرتوی را انتخاب می کنند چرا که می دانند تیم دکتر پرتوی سابقه کاری بالا دارد و به هیچ عنوان تازه کار یا دانشجو نیستند. همچنین در زمینه هدایت تحصلیل نهم به دهم از روانشناسی تحصیلی متخصص استفاده می کنند.

گروه آموزشی دکتر پرتوی تنها مرکز مشاوره درسی می باشد که در زمینه انتخاب رشته موفق به 3 جلد کتاب کاملا تخصصی شده اند و همچنین تضمین کیفیت عودت وجه در صورت عدم رضایت دارند.

 

چگونه به نتیجه تست استعداد یابی تحصیلی اعتماد کنیم؟

قبل از برگزاری تست های روانشناس هیچ گونه صحبتی با دانش آموز ویا خانواده او ندارد و هیچ شناختی از داوطلب ندارد حتی نمی داند دانش آموز خود به چه رشته ای علاقه دارد و یا بین چه رشته ای مردد است. زمانی که تست برگزار می شود و تحلیل آن کامل می شود در جلسه تحلیل تست روانشناس تمامی ویژگی های شخصیتی دانش آموز را توصیف می کند و خود خانواده از این میزان شناخت و دقت متعجب می شوند و سپس با دلیل داوطلب را به سمت انتخاب رشته مورد نظر سوق می دهند.

روند جلسه استعداد یابی در گروه آموزشی پرتوی

زمانی که دانش آموز برای انتخاب رشته نهم به دهم خود به ما مراجعه می کنند در ابتدا فرم تست های استعدادیابی برای آنها ارسال می شود و نحوه پاسخ دهی به تست ها به او آموزش داده می شود. سپس بعد از اتمام پاسخ گویی نتایج در سیستم ثبت می شود و روانشناس تحلیل تست ها که چند ساعت زمان می برد را شروع می کند و بعد از اتمام کار روانشناس ما زمان جلسه را بر اساس نظر خانواده تنظیم می کند و جلسه تحلیل تست برگزار می شود. سپس رشته دبیرستان و رشته دانشگاهی مناسب با علاقه و استعداد داوطلب مشخص می شود رشته های دانشگاهی و بازار کار انها توصیف می شود و سپس کتاب معرفی رشته های دکتر پرتوی به داوطلب اهدا می شود. در صورت عدم رضایت تمامی هزینه عودت داده می شود.

پرسش و پاسخ متداول :

1) چه کسانی در تست استعداد یابی هدایت تحصیلی شرکت کنند؟

پاسخ : در ابتدا باید گفت که آیا این تست ها برای هر داوطلبی لازم است ؟ مسلما اگر داوطلبی حتی می داند و تصمیم خود را نیز گرفته است، توصیه می کنیم حتما از تصمیم خود اطمینان حاصل کند و با سنجش علاقه و استعداد خود با خیالی آسوده برا انتخاب رشته اقدام کند. بنابراین اجرای هدایت تحصیلی اصولی برای تمامی داوطلبان سال نهم مهم و ضروری می باشد اما داوطلبانی که از علاقه ناخوادآگاه خود اطلاع دارند، استعداد های خود را می شناسند و شناخت کامل به تمامی رشته ها دارند نیازی به شرکت در تست های استعداد یابی ندارند.

2) از چه تست هایی برای استعداد یابی استفاده کنیم ؟

پاسخ : تست های استعداد یابی گروه سنی مشخصی دارد برای همین تست MBTIاصلا برای دانش آموزان سال نهم مناسب نیست. همچنین تست های روانشناسی زرد در سایت های گوناگون نیز معتبر نیست. توصیه ما به استفاده از تست های ترکیبی و کاملا معتبر هالند – گاردنر برای سنجش علاقه و استعداد توسط روانشناس گروه آموزشی دکتر پرتوی می باشد.

1.9/5 - (40 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *