جدول برنامه ریزی درسی

جدول برنامه ریزی درسی

برنامه ریزی کردن یک امر ضروری برای دانش آموزان است. هر دانش اموزی نیازی به یک برنامه ریزی برای نظم دادن به درس ها و مدرسه خود دارد. مسلما بدون برنامه ریزی نمی توان هدفمند پیش رفت. برای برنامه ریزی نیاز به یک مشاور متخصص می باشد اما در کنار برنامه ریزی درسی، دانش آموزان باید نحوه عملکرد به برنامه روزانه و هفتگی خودشان را نیز ثبت کنند. از این رو نیاز به جدول برنامه ریزی درسی می باشد تا داوطلب گزارش عملکرد مطالعه خود را ثبت کند و بتوان نقاط ضعف و قوت مطالعه را بررسی کرد و برای آنها راهکار ارائه کرد.

نحوه استفاده از جدول برنامه ریزی

استفاده از برگه های برنامه ریزی و یا جداول برنامه درسی به شیوه های مختلفی صورت می گیرد و کاربردهای مختلفی دارد. دانش آموزان از این فرم ها می توانند هم برای برنامه درسی هفتگی خود استفاده کنند و هم گزارش مطالعه خودشان را ثبت کنند در اصل هدف از استفاده از جدول برنامه ریزی درسی موارد زیر می باشد :

1-نوشتن برنامه ریزی هفتگی :

دانش آموزان می توانند خودشان برای خودشان برنامه ریزی کنند و یا از کمک یک مشاور استفاده کنند .مسلما برنامه ریزی هفتگی یک امر تخصصی است و بهتر است توسط مشاوران با تجربه صورت پذیرد. استفاده از برگه های برنامه ریزی برای این کار بسیار مناسب است که در هر روز میزان مطالعه و مباحثی که باید مطالعه شود، مشخص گردد.

2-ثبت گزارش مطالعه :

هدف دوم استفاده از جدول برنامه ریزی درسی این است که دانش آموزان گزارش مطالعه خودشان را ثبت کنند. ثبت گزارش مطالعه یعنی میزان مطالعه در هر روز و میزان تست و تمرینی که داوطلب برای هر درس و هر روز کار کرده است. از این رو می تواند هفته پیش رو خود را با هفته های گذشته مقایسه کند و نقاط ضعف و قوت خود را بشناسد و به کمک مشاور آنها را برطرف نماید.

دانلود جدول برنامه ریزی درسی

اگر می خواهید که صرفا یک جدول برای ثبت میزان مطالعه خود داشته باشید، می توانید از تصویر زیر استفاده نمایید و موارد تحصیلی خود را در آن یادداشت کنید، اما اگر می خواهید یک برنامه ریزی اصولی در اختیار داشته باشید، نکات مشاوره ای آموزش ببینید و علاوه بر ثبت مطالعه، عملکرد خود را نیز آنالیز کنید، توصیه می کنم دفتر برنامه ریزی 10 هفته ای دکتر پرتوی را استفاده نمایید که در 10 هفته هم می توانید روش های مطالعه و تست زنی را اموزش ببینید و هم برنامه ریزی و میزان مطالعه خود رابه صورت منظم ثبت نمایید.

  دانلود دفتر برنامه ریزی رایگان

نحوه استفاده از جدول برنامه هفتگی

در این جدول یک ستون را مشاهده می کنید که روز های هفته را مشخص کرده است و ستون دیگر درس ها به ترتیب قرار دارند که بر اساس رشته تحصیلی خود باید آن را کامل کنید. در این فرم شما در هر روز باید درسی که مطالعه کرده اید را یادداشت کنید که شامل :1-مبحث مورد مطالعه مثلا ( ریاضی فصل اول درس اول تمرینات کتاب)، 2- تعداد تست و تمرین انجام شده مثلا( 20 تست از خیلی سبز) و 3- مدت زمان مطالعه مثلا( 75دقیقه) می باشد.

با ثبت دقیق مباحث و زمان مطالعه شده می توانید روند عملکردی خود را آنالیز کنید و بتوانید برای هفته جدید استراتژی داشته باشید البته تمامی این موارد با کمک یک مشاور با تجربه امکان پذیر است.

در این جدول شما میزان و مبحث مطالعه هر درس در هر روز را ثبت می کنید به همراه تعداد تمرین و تستی که از آن مبحث کار کرده اید و سپس در انتهاب هفته میزان مطالعه هر درس در پایان هفته را با هم جمع می بندید. مثلا مجموع مطالعه ریاضی در یک هفته 7 ساعت و چهل و پنج دقیقه و 120 تست.

با این سبک از کامل کردن جدول برنامه ریزی درسی می توان وضعیت هر درس را در لحظه بررسی کرد و متوجه شد که برای هر درس زمان کافی در هفته قرار داده اید یا استراتژی آن در هفته آینده باید متغیر باشد. اما بدون ثبت گزارش کامل و دقیق امکان بررسی وضعیت درسی و مقایسه با هفته های قبل وجود ندارد.

ضرورت استفاده از جدول برنامه ریزی

برنامه ریزی به معنای مدیریت زمان برای رسیدگی به تمامی کارها می باشد. بدون برنامه ریزی نمی توان به هدف حتی نزدیک شد چه برسد بخواهیم به آن دست پیدا کنیم. برای یک برنامه ریزی خوب باید یک فرم و یا یک جدول برنامه ریزی در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم لیست کارها و اقدامات خود را یادداشت کنیم. و بر اساس یک زمان بندی مشخص پیش برویم.

نوشتن و لیست کردن کارها یکی از اقدامات مهم در روانشناسی می باشد که عقیده براین است وقی ما اقدامات روزانه خود را یادداشت کنیم ذهن ما نظم می گیرد و می توان بر اساس ساعات مشخص و منظم پیش رفت. نوشتن و لیست کردن کارها به خودی خود موجب می شود که بیش از 50% کارها و اقدامات روزانه انجام شده تلقی شود. از این رو استفاده از جدول برنامه ریزی ضرورت دارد.

4.5/5 - (202 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *