انتخاب رشته شبانه

انتخاب رشته شبانه

دانشگاه های سراسری دارای دوره های متفاوت هستند. این دوره ها شامل روزانه، شبانه، پردیس خودگردان، غیر انتفاعی، پیام نور و مجازی می باشد. تفاوت این دوره های دانشگاهی در نوع و اعتبار مدرک و شهریه و امکانات رفاهی دانشگاه اعم از خوابگاه و وام و .. می باشد. در این مقاله قصد داریم تا دوره شبانه را کامل و دقیق توضیح دهیم و تفاوت دوره نوبت دوم با نیمسال دوم در انتخاب رشته را آموزش دهیم و شیوه انتخاب رشته شبانه در کنکور سراسری را بیان کنیم. چرا که خیلی از داوطلبان با دوره شبانه آشنایی ندارند و در زمان انتخاب رشته اعتبار مدرکی آن برای آنها سوال می باشد. بنابراین در این مقاله هر آنچه راجع به انتخاب رشته شبانه نیاز می باشد؛ بدانید را توضیح داده ایم. 

دوره شبانه یا نوبت دوم که عبارت نوبت دوم در مدرک دانشگاهی ذکر می شود؛ یک دوره دانشگاهی است که اعتبار مدرکی آن با روزانه برابری می کند. تفاوت های دوره روزانه و شبانه در چند عامل است که توضیح می دهیم. در نگاه اول دوره روزانه شهریه ای از دانشجویان دریافت نمی کند. اما بعد از پایان تحصیل اگر برای کار در شرکت های معتبر و یا مهاجرت نیاز به اصل مدرک تحصیلی خود داشته باشید، باید هزینه تحصیل 4 ساله رایگان خود را به قیمت روز به دانشگاه پرداخت نمایید و سپس برای دریافت اصل مدرک اقدام نمایید. در صورتی که در دوره شبانه یا نوبت دوم، هزینه به صورت ترمی پرداخت می شود و در پایان تحصیل، مدرک شما آزاد می باشد. برای همین است که در مدرک شما عبارت نوبت دوم ذکر می شود. یعنی شما هزنیه دانشگاه خود را پرداخت کرده اید. 

تفاوت دیگر دوره روزانه و شبانه در ارائه امکانات رفاهی دانشگاه است. مثلا دوره شبانه خوابگاه و وام دانشجویی ندارد. اما معمولا کلاس های این دو دوره یکجا برگزار می شود و مدرک های آنها هر دو از یک اعتبار برخوردار هستند. حال نوبت به انتخاب رشته شبانه می رسد که چه نکاتی را باید در فرم خود رعایت نمایید. و یک نکته خیلی مهم تفاوت دوره نوبت دوم با نیسمال دوم است. نوبت دوم همان دوره شبانه است اما نیمسال دوم یعنی ترم اول دانشگاه شما به جای مهر ماه از بهمن ماه شروع شود که برای همه دوره های دانشگاهی این موضوع امکان دارد. 

تفاوت رتبه روزانه و شبانه

قبولی در رشته های شبانه تفاوتی با رشته های روزانه ندارد. از آنجایی که دوره شبانه شهریه زیادی هم ندارد؛ حدودا ترمی 3 الی 4 میلیون، برای همین انتخاب اکثریت افراد در انتخاب رشته سراسری می باشد. اما برای قبولی در رشته های دوره شبانه یا همان نوبت دوم  رتبه ای حدودا 300 الی 500 پایین تر از دوره روزانه مورد نیاز است. یعنی تفاوت رتبه روزانه و شبانه بین 300 الی 500 می باشد. که با اینکه اختلاف زیادی ندارند اما شانس قبولی را بیشتر می کند و این کم بودن اختلاف برای پذیرش در دوره های شبانه به این دلیل است که دوره شبانه نیز مانند دوره روزانه اعتبار مدرکی خوبی دارد. در اصل همان دوره روزانه می باشد؛ با پرداخت یک شهریه ناچیز. بنابراین در انتخاب رشته خود حتما بعد از وارد کردن کد رشته روزانه رشته مورد نظر خود در یک دانشگاه، کد رشته شبانه آن را نیز وارد نمایید.

تفاوت رتبه روزانه و شبانه

احتمال قبولی در دانشگاه شبانه 

احتمال قبولی در دانشگاه شبانه خیلی متفاوت با دوره روزانه نیست. یعنی اگر برای رشته روانشناسی در دوره روزانه دانشگاه علامه به رتبه ای بین 200 الی 250 نیاز باشد؛ در دوره شبانه به رتبه ای بین 300 الی 350 نیاز است. بنابراین احتمال قبولی در دانشگاه شبانه تقریبا با دانشگاه روزانه یکسان می باشد.

رشته های شبانه کدام است؟ 

تقریبا تمامی رشته ها به جز رشته های پزشکی و پیرا پزشکی در دوره شبانه نیز ارائه می شوند. یعنی رشته های فنی و مهندسی، رشته های علوم پایه مثل زیست و شیمی، رشته های زیر گروه انسانی و هنر و زبان در دوره شبانه نیز ارائه می شوند. اما رشته های پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی و رشته های پیرا پزشکی شبانه ندارند. تنها رشته دارای دکتری حرفه ای که به صورت شبانه در دانشگاه ارائه می شود؛ رشته دامپزشکی است. اما کدام دانشگاه ها دوره شبانه را ارائه می دهند و کدام دانشگاه ها فقط دوره روزانه و پردیس خودگردان دارند. البته قابل ذکر است که رشته های پزشکی و پیرا پزشکی در دوره پردیس خودگردان ارائه می شوند. اما رشته شبانه کدام است و کدام دانشگاه ها دوره شبانه را ارائه می دهند؟

رشته های شبانه دانشگاه تهران

سوال اول داوطلبان آزمون سراسری این است که رشته های شبانه دانشگاه تهران کدام است. از آنجایی که طرفداران این دانشگاه کم نیستند؛ تمایل دارند در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود ولو در دوره شبانه تحصیل کنند. اما دانشگاه تهران به جز در چند رشته خیلی محدود اصلا دوره شبانه ندارد و فقط به صورت روزانه رشته های دانشگاهی را ارائه می دهد. رشته های شبانه دانشگاه تهران عبارتند از :دامپزشکی و رشته های هنر که در دانشگاه هنر تهران واحد کرج ارائه می شود. و هیچ یک از رشته های دانشگاهی دانشگاه تهران، دوره شبانه ندارند. و همین امر قبولی در این دانشگاه را سخت تر می کند. 

رشته های شبانه دانشگاه تهران

رشته های شبانه تجربی

رشته تجربی تنها در رشته های شاخه زیست شناسی و شیمی و دامپزشکی و رشته های مشترک با سایر رشته ها  به صورت شبانه ارائه می شود. در شهر تهران برای داوطلبان تجربی تنها دانشگاه الزهرا( س) دوره شبانه ارائه می دهد و در سایر شهر ها نیز در رشته های اعلام شده دوره شبانه را داریم. آگاهی از این نکات در زمان انتخاب رشته شبانه اهمیت زیادی دارد. در اصل رشته های شبانه تجربی خیلی پر طرفدار نیستند و همین قبولی این رشته را سخت تر می کند. 

انتخاب رشته شبانه ریاضی

در رشته ریاضی تمامی رشته ها به صورت شبانه ارائه می شود. دانشگاه علم و صنعت و گاهی دانشگاه شهید بهشتی دوره نوبت دوم را ارائه می دهند. اما اکثریت دانشگاه های صنعتی سایر شهر ها مانند اصفهان، سمنان و … دوره شبانه را ارئه می دهند. که نحوه انتخاب رشته شبانه ریاضی به این صورت است که بهتر است کد رشته شبانه در یک دانشگاه بلافاصله بعد از کد رشته روزانه همان دانشگاه وارد شود. چرا که هزینه و شهریه آن مطرح نیست بلکه رشته تحصیلی و اعتبار دانشگاه و مدرک اهمیت دارد. تحصیل در دوره شبانه دانشگاه بهتر، اولویت دارد به تحصیل در دوره روزانه دانشگاهی که سطح علمی پایین تر دارد. این نکاتی است که در انتخاب رشته شبانه باید مورد توجه قرار بگیرد. 

رشته های انسانی در انتخاب رشته شبانه

رشته های انسانی که اکثریت رشته های آن به صورت مشترک با ریاضی و تجربی ارائه می شود؛ مانند روانشناسی، مدیریت، اقتصاد، حسابداری و … در اکثریت دانشگاه ها دوره شبانه را دارند. مخصوصا دانشگاه علامه طباطبایی که تمامی کد رشته های روزانه خود را به صورت شبانه نیز ارائه می دهد. بنابراین رشته های انسانی در انتخاب رشته شبانه کم نیستند و باید با دقت چیدمان آنها صورت بگیرد. 

  جواب انتخاب رشته 1402

دانشگاه شبانه بدون کنکور

دوره شبانه معمولا در انتخاب رشته با کنکور سراسری می باشد. یعنی دانشگاه شبانه بدون کنکور نداریم مگر در موارد خاص در رشته هایی مانند ادیان و عرفان در برخی از شهر ها . همچنین دانشگاه بدون کنکور  و با کنکور شبانه در دانشگاه آزاد اسلامی نیز نداریم. تنها در دفترچه با آزمون سراسری کد رشته های شبانه با عنوان نوبت دوم را مشاهده می کنید. که می توانید در 150 انتخاب خود از کد رشته های شبانه نیز استفاده نمایید و شانس قبولی خود را بالاتر ببرید. 

بهترین مشاور انتخاب رشته

 

5/5 - (12 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *