روش مطالعه درس ریاضی در مدرسه و دانشگاه

,
روش مطالعه درس ریاضی

درس ریاضی یکی از مهم ترین درسای مدرسه و دانشگاه است و شما باید از سال های ابتدایی آن را خوب یاد بگیرید و پایه خود را قوی کنید . به همین دلیل بهتر است از همین ابتدا روش مطالعه درس ریاضی را خوب یاد بگیرید و قوی شوید . امروز ما روش هایی که به مطالعه شما در درس ریاضی کمک میکند را آموزش میدهیم و در نهایت نکاتی را برای موفقیت در این درس به شما میگوییم. چون درسی هست که در هر سه رشته ریاضی و تجربی و انسانی ضریب بالایی داره و می تونه رتبه شما رو جا به جا کنه اما به دلیل تنوع بالایی که داره پاسخ گویی به تست های آن کار بسیار دشواری است.

1- حضور پیوسته در کلاس ریاضی:

حتما شده یه روز در کلاس غیبت کرده اید و سر امتحان دیده اید بیشتر سوالات دقیقا از آن مبحثی بوده که شما غیبت کردید و خوب یاد نگرفتید . اما علت چیه ؟ درس ریاضی با درسای حفظی متفاوت است و نیاز دارد که شما برای یادگیری و رفع اشکال در کلاس حضور داشته باشید ، از آن جایی که درس ریاضی یک درس پیوسته است ، اگر شما یه قسمت را خوب یاد نگیرید بقیه مطالب آینده هم نمیتوانید تسلط کافی داشته باشید . پس حضور شما در کلاس بسیار اهمیت دارد ، سعی کنید هیچ روزی غیبت نکنید .

2-  تمرکز بالا در کلاس درس ریاضی:

سعی کنید تمام هوش و حواستان را هنگام تدریس به درس بدهید و در آن لحظه تدریس به مسائل دیگر توجه و فکر نکنید  و اگر قسمتی را متوجه نشدید همان لحظه از معلم خود درخواست کنید که دوباره آموزش دهد .

3- نکته برداری و خلاصه نویسی:

حتما نکاتی مهمی که به ذهنتان میرسد را به صورت خلاصه بنویسید و اگر برای حل مساله از روش خاصی استفاده شد ، کنار سوال حتما به عنوان نکته یادداشت کنید تا زمانی که دوباره برمیگردید بتوانید به راحتی مساله را حل کنید.

جزوه نویسی میتواند به یادگیری شما کمک زیادی بکند.

روش مطالعه درس ریاضی

4- طرح سوال در کلاس :

اگر سوالی و ابهامی داشتید حتما بپرسید . چون اگر سر کلاس متوجه نشوید مکن است هیچ فرصت دوباره ای پیش نیاید تا شما بتوانید رفع اشکال کنید و سوال شما بی پاسخ خواهد ماند.

5- انباشت نکردن درس ریاضی:

شما هر جلسه در کلاس مباحث جدیدی را یاد میگیرید . سعی کنید این مباحث را به خوبی یاد بگیرید و مسلط شوید و نگذارید درس های چند جلسه روی هم انباشته شود زیرا نمیتوانید در ایام امتحانات همه را به یکباره مطالعه کنید .

6- شرکت در تدریس خصوصی :

یکی از سریع ترین و میتوان گفت بهترین روش های یادگیری و تسلط به درس ریاضی شرکت در کلاس تدریس خصوصی است . شما میتوانید از اساتید با تجربه در این کار کمک بگیرید و سوالات خود را بپرسید و برای امتحان آماده شوید . با این کار شما میتوانید نمره خود را افزایش دهید .

7- توجه به سوال دیگران در کلاس ریاضی:

خیلی وقت ها شده یکی از دانش آموزان از معلم سوال پرسیده و 5 دقیقه بعد شخص دیگری همان سوال را مطرح میکند . این نشان میدهد شما به سوال همکلاسی های خود گوش نمیدهید و تمرکز کافی ندارید . حتما به سوالات دوستان خود هم توجه کنید چون ممکن است سوال آن ها ، سوال شما هم باشد.

8- نشستن در صندلی های جلو کلاس:

نشستن در صندلی اول کلاس به تمرکز و دقت شما بسیار کمک خواهد کرد و همه حواس شما به در س خواهد بود .همچنین میتوانید به راحتی سوالات خود را از معلم بپرسید و اشکالات خود را بر طرف کنید.

 

  تدریس خصوصی ریاضی ابتدایی

9- حل تمرین در منزل:

مطمئنا تمریناتی که در مدرسه حل میکنید به تنهایی کافی نیست و شما باید در منزل هم نمونه سوال حل کنید تا روند حل مسائل شما هم با سرعت و تسلط بیشتری پیش رود و با سوالات بیشتری آشنا شوید .

10- تعیین هدف:

برای خودتان هدف تعیین کنید. مثلا بگویید من میخوام این امتحان را 20 بگیرم. اینگونه تمام تلاش خود را برای رسیدن به این نمره می کنید و انگیزه شما بالا می رود.

11- حل تمرین های کتاب:

تمرین های کتاب یکی از مهم ترین سوالات هستند که صد در صد در امتحان های کلاسی از آن ها سوال می آید .پس این سوالات را به خوبی حل کنید و کامل یاد بگیرید.

12- شب امتحانی نباشید:

یکی از اشتباهات دانش آموزان این است که در طول ترم برنامه ندارند . همان طور که در چند پاراگراف قبل گفتیم درس ها را انباشته نکنید و به امید فرصت آخر یعنی شب امتحان نباشید . در طول ترم تحصیلی ریاضی را یاد بگیرید و تمرین حل کنید تا در شب امتحان فقط مرور کنید . و در نهایت از یک معلم خصوصی کمک بگیرید .

روش مطالعه درس ریاضی

13-مطالعه 80 به 20:

درس ریاضی جز دسته بندی دروس تمرینی به حساب می آد و مطالعه برای اون معنایی نداره بچه هایی که ساعت ها به مطالعه جزوه و درسنامه می پردازند و انتظار دارند که درصد هایی بالایی کسب کنند در مسیر اشتباهی برای مطالعه درس ریاضی هستند . در درجه اول شما باید یک نگاه سریع روی جزوه دبیر و یا درسنامه کتاب کمک آموزشی خود داشته باشید و سپس فقط و فقط به حل تمرین و تست بپردازید . یعنی از زمان مطالعه ای که به درس ریاضی می پردازید حدودا 20 درصد باید به مطالعه اختصاص پیدا کنه و 80 درصد اون باید به حل تمرین پرداخته بشه .

14- تیپ بندی :

یکی دیگر از روش های مطالعه برای درس  ریاضی که بسیار بسیار کار آمد هست مطالعه به روش تیپ بندی است یعنی شما باید ببینید با هر فرمول به چه سبک هایی سوال می آید و در هر تیپ ابتدا مسلط شوید و بعد به سراغ تیپ بعدی بروید

متاسفانه مشکل خیلی از دانش اموزان کنکور سراسری و همچنین دانش آموزان پایه در این است که به صورت درهم تست می زنند و از هر 10 تستی که می زنند یا تمرینی که حل می کنند همه این 10 سوال با هم متفاوت هست در صورتی که بهترین روش در این است که این 10 سوال در یک تیپ بندی قرار بگیرد .

15- میزان تمرین و تست هفتگی حداقل 150 تست:

یکی دیگر از مشکلات داوطلبان آزمون سراسری و دانش آموزان در این است که تمرین کمی حل می کنند یا وقتی تمرین حل می کنند و تست می زنند و می بینند که بلد نیستند یا غلط حل می کنند ناامید و خسته کتاب را می بندند و دیگر ادامه نمی دهند . اما درس ریاضی در تکرار و استمرار است شما اگر در طول هفته زیر 150 عدد تمرین و تست برای این درس حل کنید انتظار بالایی از این درس نباید داشته باشید برای همین تمرین و تکرار را از یاد نبرید .

روش مطالعه درس ریاضی

16-کدال کردن فرمول ها

به هیچ عنوان فرمولی را حفظ نکنید و سعی کنید که با کدال کردن آنها را به خاطر بسپارید چرا که روز کنکور میزان اضطراب و استرس شما بسیار زیاد و مطالبی که صرفا حفظ شده به سختی به خاطر آورده می شود و امکان فراموشی بالایی دارد اما کد گذاری بسیار می تواند کمک کننده باشد .

17- استفاده از محاسبات سریع ریاضیات

در درس ریاضی حتما از روش های محاسبات سریع ریاضیات استفاده نمایید اینکار به سرعت تست زنی شما کمک می کند و می تواند باعث شود که بتوانید در مدت زمان کوتاه تری تست بزنید .

 

18- استفاده از کتاب کمک آموزشی مناسب

در درس ریاضی اینکه از منبع معتبری استفاده کنید که تست های دسته بندی شده بهتری داشته باشد بسیار در ضریب یادگیری شما موثر است برای همین حتما به بخش منابع مطالعاتی رتبه های برتر مراجعه کنید تا بتوانید از منابع کمک آموزشی مناسب در این درس اطلاع کافی پیدا کنید .

روش مطالعه درس ریاضی

  • کتاب کمک آموزشی مناسب برای درس ریاضیات تجربی :

یکی از بهترین کتاب های تست برای برای درس ریاضیات تجربی کتاب جامع مهر و ماه است این کتاب طبقه بندی خوبی دارد درسنامه های کامل و در اخر هر درسنامه هم الگویی خوب از خلاصه درس دارد. تست های کتاب مهر و ماه طبقه بندی شده و استاندارد است تست های آموزشی 45 درصد برای یادگیری بهتر مطلب ، تست های 75 درصد برای تثبیت و یادگیری و تست های 85 درصد برای تست های زماندار و تست های دوزمانه کاربرد دارد . در آخر هر فصل هم یک آزمون بسیار خوب از درس در اختیار شما قرار می دهد بی شک کتاب جامع مهر و ماه یکی از بهترین مانبع کمک آموزشی برای درس ریاضی است .

کتاب های مطالعاتی در کنکور

 

  • کتاب کمک آموزشی مناسب برای درس حسابان :

مباحث ریاضیات تجربی و حسابان تقریبا در یک سطح قرار دارد اما کتاب کمک آموزشی خوب برای حسابان کتاب خیلی سبز است که دسته بندی خوبی را برای دانش اموزان ریاضی قرار می دهد برای همین موضوع در درس ریاضیات و حسابان رشته ریاضی به دلیل اینکه پر ضریب ترین درس این رشته است در هفته باید بین 300الی 350 تست زد یعنی در طول روز میانگین بین 50 تا تست

حسابان و ریاضی خیلی سبز

  مشاوره کنکور ریاضی 1403

مباحث درس ریاضی تجربی و حسابان در کنکور با الویت بندی دروس

نام مبحث الویت
تابع تقریبا در همه مباحث کاربرد دارد ( خیلی مهم )
مثلثات 4الی 5 سوال مستقیم در کنکور ( ترکیبی )
حد و پیوستگی بسیار مهم و راحت در پاسخ گویی
مشتق بسیار مهم با تعداد سوالات خوب در کنکور
کاربرد مشتق سوالات پیچیده اما مبحث بسیار مهم
الگو و دنباله یک مبحث راحت با 2الی 3 سوال
احتمال دارای تست های مفهومی + بچه های ریاضی جز گسسته محسوب می شود
لگاریتم این مبحث حتی در شیمی هم کاربرد دارد
آمار سوالات بسیار آسان اما معمولا بچه ها سراغش نمی روند
هندسه برای بچه های ریاضی 3 کتاب است که حدودا 13 سوال را به خود اختصاص می دهد اما بچه های تجربی 4 سوال از پایه دارد.

 

  • کتاب کمک آموزشی مناسب برای ریاضی داوطلبان انسانی :

اگر داوطلب رشته انسانی هستی و می خوای در زیر گروه 3 شرکت کنی و عاشق مدیریت و حسابداری و اقتصاد هستی این درس برات حکم طلا رو داره اگر بتونی یه درصد خوب توی این درس کسب کنی بهت قول می دم که می تونی توی زیر گروه 3 بهترین نتیجه رو بگیری  . برای همین بهترین کتاب کمک اموزشی برای این درس کتاب انتشارات خیلی سبز هست که درسنامه خوبی داره و تعداد تست های اون هم معقول هست .

ریاضی و آمار خیلی سبز

 

تعداد سوالات درس ریاضی و مدت زمان پاسخ گویی به آن :

در رشته تجربی 30 سوال در درس ریاضی مطرح می شود که مدت زمان پاسخ گویی ان حدودا 47 دقیقه است یعنی هر تست 90 ثانیه فرصت دارد .

در رشته ریاضی – فیزیک مجموعه ریاضیات که شامل حسابان ، هندسه و گسسته می شود دارای 55 سوال است که 30 سوال از حسابان ، 13 سوال از هندسه و 12 سوال از گسسته مطرح می شود این 55 سوال 85 دقیقه زمان پاسخ گویی دارد.

در رشته انسانی 20 سوال ریاضی با 25 دقیقه فرصت که  مباحث آن عبارتند از :

  • تابع
  • احتمال
  • آمار
  • دنباله ها
  • عبارتهای جبری
  • توان های گویا

 

ریاضیات بچه های انسانی در مباحث مشترک معمولا خیلی سبک تر است و سوالات آسان تری دارد.

 

  • کتاب کمک آموزشی مناسب برای درس هندسه و گسسته :

از هندسه پایه نترسید 8 سوالی که به راحتی آب خوردن می تونید پاسخ بدید فقط کافیه نمونه های مشابه رو دیده باشید که از تست زیاد می آد اگر در هفته 100 تا تست از هندسه پایه بزنی بهت قول می دم می تونی همه رقبات رو جا بذاری و 8 سوال خیلی راحت رو جواب بدی برای درس هندسه کتاب میکرو گاج خیلی بهت کمک میکنه .

اما کتاب گسسته نظام جدید با نظام قدیم تغییرات ساختاری زیادی نداشته اما از لحاظ محتوایی کمی سبک تر شده و می تونی با استفاده از کتاب گاج به یه درصد خوب برسی .

 

گسسته آمار و احتمال خیلی سبز

درس ریاضی رو خیلی جدی بگیر بهت قول می دم که می تونه توی نتیجه نهایی کنکورت تاثیر فوق العاده ای بذاره

نکاتی برای مطالعه درس ریاضی

1-یادتان باشد ریاضی خواندنی و حفظی نیست و نیاز به تمرین و تکرار فراوان دارد .

2- پایه ریاضی خود را قوی کنید چون ریاضی یک درس پیوسته است و اگر یک قسمت را خوب یاد نگیرید تا سال ها بعد دچار مشکل میشوید.

3- رياضيات مبحث سختي است که به طور فزاينده‌اي پيچيده مي‌شود. شايد لازم باشد که زمان مطالعه‌ی بيش‌تري براي رياضيات نسبت به ديگر مباحث اختصاص دهيد.

4- وقتي روشي را براي حل يک مسئله ياد گرفتيد، دقيقاً همان روش براي ديگر مسائل هم در اغلب موارد مي‌تواند استفاده شود. وقتي با مسئله‌ي جديدي روبه‌رو مي‌شويد، سعي کنيد آموخته‌هاي قبلي خود را بر مسئله‌ی جديد اعمال کنيد.

5- رياضيات مبحثي است که بسياري از دانش‌آموزان را مضطرب مي‌کند. داشتن اعتمادبه‌‌نفس مي‌تواند اضطراب شما را کاهش دهد. روش‌هايی که برای مطالعه‌ی رياضي به شما پیشنهاد می‌کنیم مي‌تواند به شما در موفقيت در رياضيات کمک کند. تا زماني که تشخيص مي‌دهيد به راهکار‌هايي بيش از اين‌ها نياز داريد، کمک بگيريد و تلاش بسياري بکنيد.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اگر روش مطالعه درس ریاضی شما اشتباه بود بتوانید اصلاح کنید. شما میتوانید در جلسات مشاوره و برنامه ریزی درسی شرکت کنید تا نکات مربوط به مطالعه هر درس را یاد بگیرید.

تماس با ما

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.
09901981355 – 44271916 – 22142018 – 22141820

امتیاز دهی از راست به چپ است.❤️
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *