دانش آموز کنکوری سلام! خسته نباشی الان که به دوران جمع بندی کنکور سراسری رسیدی، امیدوارم از خودت رضایت کامل داشته باشی و تونسته باشی همه دروس رو مطالعه کنی؛ اما هنوز فرصت داری تا با یک جمع بندی خوب برای کنکور سراسری نتیجه رو به نفع خودت رقم بزنی! خیلی از افرادی که تونستن در کنکور نتیجه خوبی بگیرند، جمع بندی خوبی داشتند و دوران جمع بندی کنکور اونها کاملا طبق برنامه و استاندارد پیش رفته؛ به همین دلیل توی این مقاله سعی کردیم صفر تا صد جمع بندی کنکور سراسری رو با شما در میان بگذاریم تا بتونید یک نتیجه عالی رقم بزنید!

اما جمع بندی کنکور سراسری چیست؟ یک برنامه ریزی اصولی جمع بندی برای کنکور چه ویژگی هایی دارد؟ چگونه باید برای کنکور سراسری جمع بندی کنیم؟ جمع بندی کنکور سراسری را از چه زمانی باید شروع کنیم؟

تمامی این سوالات رو توی این بخش به صورت کامل توضیح خواهیم داد فقط کافیست با ما تا آخر همراه باشید:

ضرورت جمع بندی کنکور سراسری

چرا باید برای کنکور سراسری جمع بندی صوت بگیرد؟

ببینید در طول سال تحصیلی که برای آزمون سراسری آماده میشدید، پراکندگی در مطالعه زیاد بوده؛ برخی مواقع آزمون های مدرسه موجب شده از مطالعه همه دروس عقب بیفتید، و برخی مواقع هم حجم زیاد دروس و زمان کم؛ در کل مسائل و حاشیه های سال کنکور کم نیست که موجب میشه گاهی به آن شکل که دوست دارید پیش نرید؛ برای همین جمع بندی برای کنکور سراسری اهمیت بالایی داره، که بتوانید تمامی دروس رو در یک بازه زمانی مشخص مجددا مرور و مطالعه کنید و تست های اون رو تکمیل کنید؛ وقتی همه درس ها رو به صورت منسجم در یک بازه زمانی میخونید اطمینان خاطر شما هم بیشتر میشه و کمک می کنه که تسلط بالاتری داشته باشید.

 

از چه زمانی جمع بندی را شروع کنیم ؟

برای جمع بندی کنکور سراسری دو دسته دانش آموز داریم؛ دسته اول که سال دوازدهم هستن و امتحانات نهایی اونها هم در الویت هست، که امتحانات نهایی از اول خرداد شروع میشه و تا پایان خرداد ادامه داره، یعنی بعد از امتحانات حدودا 2 هفته فرصت دارند که فرصت کمی برای جمع بندی است! برای همین این دسته از دانش آموزان باید از 15 اردیبهشت تا 25 اردیبهشت و از 1 تیرماه تا 10 تیرماه به جمع بندی بپردازند!

و دسته دوم دانش آموزانی هستن که سال دوم یا سومی هستن، که در کنکور سراسری شرکت می کنند و امتحان نهایی و کلاس درس ندارند، و زمان اونها کاملا آزاده؛ این افراد باید از اول خرداد ماه تا 10تیرماه به جمع بندی کنکور بپردازند و مسلما فرصت بیشتر دارند.

 

مدت زمان جمع بندی کنکور سراسری

برای جمع بندی کنکور سراسری حداقل یک فرصت 30 الی 40 روزه زمان لازم هستش؛ که بتونید دروس هر سه سال را جمع بندی کنید و هرگز در مدت زمان کمتر نمیشه به یک جمع بندی خوب رسید!

 

چگونه جمع بندی کنیم؟

ممکن است شنیده باشید که برای جمع بندی کنکور باید کنکور های سال های گذشته را شبیه سازی کنیم و این اتفاق تقریبا هر 3 روز یکبار باید بیفتد؛ اما این نوع جمع بندی کاملا غلط است! و سبک جمع بندی کاملا قدیمی هستش، که شاید فقط 10 الی 15 درصد در رشد شما موثر باشد؛ اما روشی را می خواهم به شما آموزش بدهم که بتوانید رشد 100% در نتایج خودتان داشته باشید! و به جمع بندی همه دروس خودتان برسید؛

در این روش جمع بندی کنکور سراسری در ابتدا از لیست تمامی دروس و مباحث استفاده نمایید، که در مشاوره و برنامه ریزی گروه آموزشی پرتوی، این لیست ها در اختیار داوطلبان به صورت  کاملا رایگان  قرار می گیرد برای هر درس و مبحث باید وضعیت آن مشخص شود که میزان تسلط شما در آن مبحث چقدر است؟

در مرحله بعدی، یک هفته به خودتان فرصت دهید تا دروسی که وضعیت خوبی ندارند و مباحث مهمی در کنکور سراسری هستند را رفع اشکال کنیم؛ بعد از این فرصت یک هفته ای یک آزمون جمع بندی نه از نوع کنکور های سراسری سال های قبل، بلکه از آزمون های آزمایشی جمع بندی استفاده کنید، و تمامی زمان بندی ها و مدیریت های زمان در کنکور سراسری را رعایت نمایید.

بعد از اتمام آزمون، حالا نوبت به مهم ترین بخش جمع بندی شما میرسه! تحلیل آزمون و مجددا بررسی هر مبحث و وضعیت هر مبحث، که به شما نشان دهد بعد از یک هفته مطالعه به سبک رفع اشکال مجددا در چه مباحثی مشکل وجود دارد؟ تا زمانی که برای رفع نقاط ضعف خود زمان نیاز دارید به خود زمان اختصاص دهید؛ چرا که قرار نیست ما برای رفع تکلیف جمع بندی کنیم! بلکه قرار است که این جمع بندی با بالاترین کیفیت ممکن باشد برای همین موضوع زمان منطقی برای رفع اشکال به خود اختصاص دهید که این زمان بندی ها حتما باید زیر نظر یک مشاور متخصص و حرفه ای باشد.

بعد از رفع اشکال، یک آزمون دیگر برگزار می شود که بنا بر وضعیت شما نقشه جمع بندی شما مشخص می شود که نیاز است برای هر درس چه اقدامی انجام دهید و برنامه ریزی جمع بندی شما بر آن مبنا شکل می گیرد.

 

اقدامات لازم برای هر درس در دوان جمع بندی کنکور سراسری

بعد از اینکه وضعیت هر درس مشخص شد باید بدانید که چگونه هر درس را جمع بندی و برای هر نقطه ضعف خود چه کاری انجام دهید؟ در کل هر سوالی که در آزمون های شبیه ساز پاسخ می دهید یکی از سه وضعیت زیر را دارا می باشند :

  • جواب صحیح داده شده
  • عدم پاسخ گویی
  • پاسخ اشتباه

که خب ما دسته اول کاری نداریم اما در کل علت پاسخ ندادن یا اشتباه پاسخ دادن هر سوال در یکی از عوامل زیر طبقه بندی میشود:

عدم مطالعه :

اگر سوالی را به خاطر عدم مطالعه پاسخ نداده اید در مرحله حساسی قرار دارد! باید آن مبحث بررسی شود، اگر جزو مباحث مهم و پر سوال کنکور سراسری است، حتما در الویت مطالعه در برنامه هفتگی قرار بگیرد، اما اگر جزو مباحث حذفی است، حداقل همان تیپ سوال را یاد بگیرید تا اگر شبیه آن را در کنکور امسال دیدید بتوانید پاسخ دهید.

بی توجهی در مطالعه :

زمانی هست که اگر سوال شما در دسته 2 و 3 قرار گرفته است به این دلیل است که آن موضوع را خوب مطالعه نکرده اید و روی آن مطلب اشراف کافی ندارید؛ برای همین موضوع باید همان لحظه به کتاب درسی آن مراجعه کنید و مطلب را مجددا مطالعه کنید و نواقص مطالعه ای خود را از بین ببرید.

فراموشی :

اگر مطلبی در آزمون برای شما فراموش شده، حتما از آن فیش تهیه کنید و در اتاق خود در جلوی چشم خود بگذارید؛ بهترین زمان مرور برای این مباحث شب ها قبل از خواب و صبح ها قبل از شروع مطالعه هست؛ این مطالب را جدی بگیرید!

ضعف علمی :

اگر در ماه پایانی و در دوران جمع بندی در درسی هنوز ضعف علمی دارید، بهتر است با آن درس خداحافظی کنید و زمان خود را روی آن مبحث هدر ندهید! مگر اینکه جزو مباحث خیلی مهم و پر سوال باشد که پیشنهاد ما به شما این است که حتما از یک معلم خصوصی کنکور حرفه ای استفاده کنید تا در 1 الی 2 جلسه مشکل شما را برطرف کند.

عدم تسلط :

معمولا عدم تسلط از شک بین دو گزینه حاصل می شود؛ یعنی شما روی آن مطلب تمرکز و تسلط کافی ندارید برای از بین بردن مشکل عدم تسلط توصیه می کنم که حتما تست کار کنید یعنی روزانه در برنامه خود از آن مبحث تست های بسته ای قرار دهید و تعداد تست خود را در این مبحث افزایش دهید.

عدم تمرکز کافی :

این مورد جزو عوامل محیطی است و تقصیر شما نیست؛ گاهی شرایط روحی و فیزیکی شما برای آزمون مناسب نیست و همین موضوع باعث می شود که نتوانید به خوبی از پس آزمون و پاسخ گویی سوالات بر بیایید و برای این موضوع کاری ازدست شما ساخته نیست.

بی دقتی :

اگر سوالی را به علت بی دقتی اشتباه پاسخ داده اید حتما آن را در یک دفترچه یادداشت کنید و در هفته زمانی را برای مرور بی دقتی های خود قرار دهید این کار بی دقتی های شما را کاهش می دهد .

کمبود زمان :

اگر به علت کبود زمان نتواسته اید بخش زیادی از سوالات را پاسخ بدهید حتما حتما تکنیک های مدیریت زمان را آموزش ببینید که در همین سایت قرار داده شده است و حتما در آن درس از آزمون های تک درس زمان دار استفاده کنید.

 

در دوران جمع بندی از چه آزمون هایی استفاده کنیم ؟

برای جمع بندی کنکور سراسری استفاده از کتاب هایی که کنکور های سال های گذشته را جمع آوری کرده است بسیار مناسب است؛ همچنین سوالات آرشیوی آزمون های آزمایشی نیز می تواند کمک کننده باشند؛ برای کتاب های جمع بندی کتاب های کنکوریوم مهر و ماه رو شدیدا توصیه می کنیم و بعد از آن کتاب دور دنیا گاج جزو گزینه های پیشنهادی است اما اینکه این کنکور ها رو با چه ترتیبی باید پاسخ بدیم در جلسات مشاوره و برنامه ریزی برای شما قرار داده می شود .

این دو تا کتاب برای جمع بندی کنکور سراسری بسیار بسیار مناسب است.

 

مباحث مهم و کلیدی برای جمع بندی کنکور سراسری

چه مباحثی را در دوره جمع بندی کنکور سراسری در الویت قرار دهیم؟ معمولا در هر درسی مباحثی وجود دارد که پر سوال و مهم می باشد که جدول آن به شرح زیر می باشد :

  • قرائت / لغات / آرایه ادبی
  • ترجمه عربی
  • لغات و ریدینگ زبان
  • فرمول های ریاضی و فیزیک
  • تصاویر و قید های زیست شناسی
  • واکنش ها و فرمول های شیمی
  • ردپاهای دروس اختصاصی انسانی

نمونه ای از برنامه ریزی دروس جمع بندی کنکور سراسری :

روز اول الویت بندی دروس مطالعه بر حسب الویت بندی و پوشش دهی دروس
روز دوم مطالعه بر حسب الویت بندی و پوشش دهی دروس
روز سوم مطالعه بر حسب الویت بندی و پوشش دهی دروس
روز چهارم مطالعه بر حسب الویت بندی و پوشش دهی دروس
روز پنجم آزمون آمادگی و سنجشی تحلیل و بررسی وضعیت
روز ششم بررسی وضعیت های عدم مطالعه ثبت بی دقتی ها فیش برداری از مباحث فراموش شده
روز هفتم تست تسلط درس 1 تست تسلط درس2 تست تسلط درس 3 تست تسلط درس 4
روز هشتم جمع بندی آزمون اول

 

نکاتی که در دروان جمع بندی باید مورد توجه قرار بدیم :

  • رعایت هنر آزمون دادن
  • ساعت مطالعه 13الی 14 ساعت
  • تکنیک های مدیریت زمان
  • الویت بندی دروس
  • ایجاد شرایط کنکور
  • مدیریت استرس
  • رعایت تغذیه کنکور
  • استفاده از کتاب های جمع بندی

 

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *