قوانین انتخاب رشته کنکور

قوانین انتخاب رشته کنکور

همین الان که در حال نوشتن این مطلب برای شما می باشم در یکی از جلسات مشاوره ام در همین امروز با دانش آموزی صحبت می کردم که رتبه 1200 سهمیه منطقه 2 را در کنکور سراسری سال گذشته کسب کرده بود. با توجه به سهمیه ای که داشته چرا که منطقه 2 بهترین سهمیه منطقه می باشد؛ در رشته فقه و حقوق دانشگاه پیام نور سمنان پذیرفته شده است و تنها به دلیل انتخاب رشته اشتباه این اتفاق ناگوار برای او افتاده است و بعد از ابراز ناراحتی های فراوان اظهار داشت که بعد از اعلام نتایج نهایی مشاوری که برای او انتخاب رشته کرده است دیگر به او پاسخی نداده . متاسفانه از این اتفاق ها در کشور ما در زمان انتخاب رشته زیاد می افتد و دانش آموزان ما که بسیار نگران آینده و قبولی خود در دانشگاه هستند به احتی فریب تبلیغات موسسات مختلف را که متخصص در این زمینه نیستند، می خورند. اگر این داوطلب از قوانین انتخاب رشته کنکور آگاهی داشت و نزد یک مشاور با تجربه و متخصص انتخاب رشته می کرد؛ هم اکنون در یک رشته قابل قبول دانشگاه های سراسری در حال تحصیل بود. بنابراین انتخاب مشاور مناسب و آگاهی از قوانین انتخاب رشته اهمیت بسیار بسیار زیادی دارد.

 

آشنایی با قوانین انتخاب رشته

در زمان انتخاب رشته از شرایط هر دانشگاه، مسیر هر دانشگاه، آینده هر رشته، رشته های دارای محرومیت تحصیلی، دانشگاه های شرایط خاص و .. باید آگاهی داشته باشید. در ادامه همین مطلب تمامی این موارد را توضیح می دهیم.

1-مدت زمان انتخاب رشته

بعد از کنکور سراسری حدودا 27 الی 35روز بعد از برگزاری آزمون نتایج اولیه کنکور اعلام می شود که شامل درصد هر درس در آزمون، تراز کل و رتبه سهمیه در منطقه و رتبه کل می باشد. که حتما قبل از هر اقدامی بابت انتخاب رشته در ابتدا با کمک مشاور کارنامه اولیه کنکور خود را بررسی نمایید. بعد از اعلام نتایج اولیه سازمان سنجش یک زمان مشخص معین می کند که در این زمان فقط فرصت دارید که انتخاب رشته خود را در سایت سنجش وارد نمایید. البته معمولا به مدت 24 الی 48 ساعت زمان انتخاب رشته کنکور تمدید می شود اما باید مراقب باشید که از این بازه زمانی جا نمانید.

  مشاوره انتخاب رشته از کارنامه تا قبولی در رشته دلخواه

2-توجه به دوره های دانشگاهی

مرحله مهم انتخاب رشته کنکور این است که با شرایط  دوره های دانشگاهی آشنا باشید و مخصوصا در دوره روزانه. چرا که اگر شما رشته ای که علاقه زیادی به آن ندارید را در دوره روزانه انتخاب کنید و همان رشته و دانشگاه را هم قبول شوید، اگر انصراف دهید از دوره روزانه در سال آینده محروم می شوید. بنابراین یک مشاور حاذق و با تجربه باید این قانون مهم انتخاب رشته کنکور را به شما توضیح دهد و در رشته های اولویت کمتر از انتخاب دانشگاه های روزانه اجتناب نماید.

3-توجه به کد رشته های انتخابی

یکی دیگر از خطاهای رایج در موسسات غیر متعبر و متقلب در انتخاب رشته کنکور این است که کد رشته های دانشگاهی موجود در دفترچه شماره 2 سازمان سنجش را چندین مرتبه با دانش اموز بررسی نمی کنند. اگر تنها یک عدد 2 و 3 در انتخاب رشته شما جا به جا شود؛ رشته و دانشگاه شما می تواند کاملا متفاوت باشد. مثلا پزشکی دانشگاه تهران می تواند به بهداشت حرفه ای خوزستان تبدیل شود و دیگر هیچ راه برگشت و جبرانی ندارد. بنابراین در زمان انتخاب رشته بارها و بارها کد رشته های انتخابی را بررسی نمایید.

اشتباه در انتخاب رشته

 

4-انتخاب رشته بر اساس علاقه نه شانس قبولی

یکی دیگر از موارد مهم در زمان انتخاب رشته این است که بر اساس شانس قبولی انتخاب رشته نکنید شما اجازه دارید 20% انتخاب های خود از 150 انتخابی که دارید را کاملا خوشبینانه انتخاب کنید حتی اگر شانس قبولی شما در آن رشته و دانشگاه خاص صفر بود. اما مسلما اشتباه است که تمامی انتخاب ها خوشبینانه باشد. بنابراین بهترین راه در زمان انتخاب رشته این است که شما 20% انتخاب های خود را خوشبینانه و بر اساس علاقه انتخاب کنید. در مرحله بعدی 50 درصد انتخاب ها به صورت منطقی باشد. یعنی رشته مورد علاقه در دانشگاه های سطح پایین تر و یا سایر شهر ها و 30% انتخاب ها به صورت قطعی باشد یعنی شما به صورت 100% در یک رشته محل پذیرفته شوید و مردود نشوید.

این موضوع خیلی مهم است خیلی از دانش آموزان در زمان انتخاب رشته قطعی می خواهند فقط رشته های مورد نظر خود را وارد فرم انتخاب رشته کنند ومی گویند اگر قبول نشدم یک سال دیگر می خوانم اما بعد از اعلام نتایج نهایی انتخاب رشته ها در شهریور ماه زمانی که با کلمه مردود مواجه می شوند بسیار پشیمان می شوند و حتی ممکن است اتفاقی بیفتد که دیگر شرایط مطالعه برای سال بعد را نداشته باشند. بهتر است 30% انتهایی فرم انتخاب رشته شما شامل انتخاب هایی باشد که اگر پذیرفته شدید و نخواستید ادامه دهید، محرومیتی در کنکور سال بعد شما ایجاد نکند.

 

 

5-دانشگاه های شرایط خاص

در زمان انتخاب رشته دانشگاه هایی وجود دارد که دارای شرایط پذیرش خاصی هستند مثلا دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه شاهد و .. برای همین داوطلب باید با شرایط این دانشگاه ها آشنا شود و سپس در لیست اولویت بندی خود آنها را وارد کند. مثلا اگر داوطلبی قصد مهاجرت دارد، دانشگاه هایی که تعهد خدمت اجباری دارند کاملا با شرایط او مغایر است و تمامی اینها در بحث قوانین انتخاب رشته کنکور سراسری باید مطرح شود و مورد بررسی قرار بگیرد.

6-مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته

حتما قبل از انتخاب رشته چه خودتان انتخاب رشته را انجام دادید و چه به مشاور انتخاب رشته مراجعه کردید، مرجع و منبع اصلی دفترچه شماره 2 سازمان سنجش می باشد که حتما آن را یک مرتبه مطالعه نمایید و اطمینان حاصل کنید که مشاور شما هم آن را مطالعه کرده باشد. متاسفانه خیلی از مشاوران بر اساس اطلاعات قبلی اقدام به انتخاب رشته برای دانش آموزان می کنند در حالی که قوانین انتخاب رشته هر سال در حال تغییر و تحول می باشد.

7-انتخاب رشته بر اساس بومی گزینی

یکی از موضوعات مهم این است که دانش اموزان و خانواده ها تصور می کنند که اگر هر چه شهر انتخابی آنها دور تر باشد قبولی راحت تر است در صورتی که کاملا بومی گزینی در انتخاب رشته مطرح است مثلا برای دانش آموز تهرانی قبولی در دانشگاه قزوین راحت تر است تا قبولی در دانشگاه خوزستان با اینکه دانشگاه قزوین رتبه بهتری می خواهد اما چون در بوم تهران محسوب می شود قبولی راحت تری دارد. متاسفانه مسئله بومی گزینی به قدری سخت است که خیلی از مشاوران اصلا از آن اطلاعی ندارند و چیدمان انتخاب رشته آنها اصولی نیست اما مشاور متخصص فرم انتخاب رشته و اولویت بندی ها را بر اساس بومی گزینی انتخاب می کند.

  اولویت بندی انتخاب رشته

انتخاب رشته اصولی

در نهایت و بعد از آگاهی از تمامی اصول و قوانین انتخاب رشته، لازم است تا یک انتخاب رشته اصولی انجام دهید. حتی یک اشتباه کوچک تمامی آینده تحصیلی و شغلی شما را تغییر می دهد. کم نیستند افرادی که در طی دوران لیسانس تغییر رشته و دانشگاه می دهند و یا حتی در کارشناسی ارشد تغییر رشته می دهند یا کلا درس را رها می کنند چون اشتباه انتخاب کرده اند و انگیزه تحصیل در آنها از بین می رود. تمامی این موراد علاوه بر صرف هزینه های گزاف زمان ارزشمند افراد را به تاراج می برد. بنابراین بهتر است تا با یک سرمایه گذاری خوب در زمینه انتخاب رشته کنکور، مشاوری برتر را انتخاب کنید تا با خیال راحت انتخاب رشته نمایید.

 

 

بهترین مرکز انتخاب رشته در تهران

براساس نظرات داوطلبان و آمار قبولی های کنکور سراسری بهترین مرکز انتخاب رشته در کشور، گروه آموزشی دکتر پرتوی می باشد. چرا که هیچ گاه با وعده های دروغین به دنبال جذب دانش آموز نیستند. شعار دکتر پرتوی این است که با توجه به رتبه خود بهترین رشته را قبول شوید نه اینکه با هر رتبه ای پزشکی و … قبول می شوید. این وعده های دروغین با منطق افراد دیگر سازگار نیست. همچنین دکتر پرتوی به دلیل حساسیت و دقت بالا در انتخاب رشته تعداد کمی دانش آموز پذیرش می کنند و واقعا ظرفیت محدود بین 25الی 30 نفر دارند. همچنین انتخاب رشته گروه آموزشی دکتر پرتوی کاملا توسط خود ایشان برگزار می شود یعنی دانشجو یا مشاوران تازه کار انتخاب رشته نمی کنند و فقط ایشان نظارت کنند. بلکه 0 تا 100 انتخاب رشته افراد در جلسات کاملا خصوصی و توسط دکتر پرتوی انجام می شود.

 

 

شرایط ثبت نام در انتخاب رشته

اگر شما نیز می خواهید که در انتخاب رشته منحصر به فرد دکتر پرتوی شرکت کنید می توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید و در صورت نیاز سوالات خود را به صورت مستقیم از دکتر پرتوی بپرسید و کارنامه خود را برای ما ارسال کنید و بعد از ارسال کارنامه و بررسی آن و آگاهی از رشته ها و دانشگاه هایی که شانس قبولی دارید، در انتخاب رشته ثبت نام کنید. که لازم است حتما رزرو کنید و همکاران ما با شما تماس می گیرند چرا که تعداد پذیرش دکتر پرتوی بسیار محدود می باشد.

بنر انتخاب رشته کنکور

 

5/5 - (15 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *