اشتباهات در برنامه ریزی درسی و کنکور

اشتباهات در برنامه ریزی

برنامه ریزی نه تنها در سال کنکور و سال های مدرسه بلکه در تمامی مراحل زندگی برای به اجرا در آوردن اقدامات روزانه ضروری است. اما بیشترین کاربرد برنامه ریزی در زمینه درس و کنکور سراسری می باشد.مخصوصا الان که فضای کنکور نیز تغییرات زیادی داشته است، برنامه ریزی برای کنکور امروزه حساسیت بیشتری دارد. مطالعه برای امتحانات نهایی که تاثیر به سزایی در کنکور و آمادگی برای کنکور اهمیت برنامه ریزی کنکور را دو چندان می کند.  اما چه قدر برای کنکور یک برنامه ریزی درسی صحیح و اصولی داشته اید؟ برنامه ریزی که بتوانید به آن پایند باشید و قابل اجرا باشد؟ معمولا برنامه ریزی هایی که برای مطالعه انجام می شود، پر از اشتباهات رایج می باشد که موجب می شود دانش آموز نتواند به آن عمل کند. اما یک برنامه ریزی اصولی باید به گونه ای طراحی و تنظیم شود که قابلیت اجرای بالا داشته باشد. برای همین موضوع در این مقاله سعی داریم تا اشتباهات رایج در برنامه ریزی را توضیح دهیم.برخی از این اشتباهات عبارتند از :

1) برنامه ریزی بدون توجه به هدف و پتانسیل دانش آموزان 

2) برنامه ریزی کلی که موجب سردرگمی می شود 

3) برنامه ریزی بدون توجه به هدف مشخص کوتاه مدت 

و…

خودم برنامه ریزی کنم یا مشاور ؟

معمولا یکی از متداول ترین سوالات مشاوره ای در جلسات مشاوره فردی و گروهی این است که خودمان برای خودمان برنامه ریزی کنیم و یا باید مشاور این کار را انجام دهد. توصیه بسیار اکید من این است که حتما برنامه ریزی درسی خود را از یک مشاور متخصص و با تجربه دریافت کنید. خیلی از دانش آموزان گله می کنند که هیچ کس جز خودمان را ما را بهتر نمی شناسد و یا این که طبق برنامه ریزی های فرد دیگری نمی توانیم درس بخوانیم و… اما تمامی این ها به این دلیل است که معمولا برنامه ریزی های درسی توسط یک فرد غیر متخصص و یا تازه کار در موسسات مشاوره ای نوشته می شود.

 

برای همین است که دانش آموز نمی تواند مطابق با ان مطالعه کند. اما اگر برنامه ریزی بدون اشتباه باشد و توسط فرد کار بلد و با تجربه انجام شود بهترین کمک را به دانش آموز می کند. اما در این بخش می خواهم مشکلات و اشتباهات در برنامه ریزی را به شما آموزش دهم تا خودتان متوجه شوید که آیا مشاوری که انتخاب کرده اید، برنامه ریزی صحیحی به شما ارائه داده است و یا خیر.

 

توجه

دریافت مشاوره

اشتباهات رایج در برنامه ریزی درسی

برنامه ریزی فرایندی حساس است که اگر اصول ان رعایت نشود نه تنها به پیشرفت درسی کمک نمی کند بلکه موجل لطمه و آسیب نیز به دانش آموز می شود. از آنجایی که این روزها برنامه ریزی های رایگان یا برنامه ریزی توسط مشاوران بی تجربه زیاد به چشم می خورد، درصدد برآمدیم تا برخی از اشتباهات رایج در برنامه ریزی را مطرح کنیم تا با اگاه سازی دانش اموزان و داوطلبان کنکوری مانع از افتادن آنها در دام های مشاوران تازه کار شویم.

  بهترین روش برنامه ریزی

اهمیت برنامه ریزی درسی به قدری است که اگر اصولی انجام شود می تواند تمامی مشکلات تحصیلی دانش آموزان را بر طرف کند و همچنین اگر اصولی نباشد و اشتباهات آن زیاد باشد می تواند مسیر درسی را منحرف کند.

تنظیم نامشخص زمان در طول یک روز

برای برنامه ریزی در ابتدا باید زمان های خالی شما در طول یک روز مشخص شود. در ابتدا باید تمامی کارهای خود را لیست کنید و مشخص کنید که برای هر کار چه قدر زمان نیاز دارید و زمان های خالی خودتان را مشخص کنید. در جلسات مشاوره، مشاور شما باید در ابتدا زمان مدرسه، استراحت، آزمون ها و تکالیف مدرسه، کلاس های خارج از مدرسه و .. .را مشخص کند و سپس به تنظیم زمان بندی در طول روز بپردازد تا تمامی اقدامات مانند یک پازل در کنار هم قرار بگیرد. بدون مشخص اقدامات هر روز نمی توانید یک برنامه ریزی قابل اجرا داشته باشید.

قرار دادن کارهای اضافه تر از زمان

یک شبانه روز 24 ساعت می باشد که حدودا بین 7 الی 8 ساعت ان را در خواب به سر می برید و باقی زمان آن باید بین کارهای روزمره مثل مدرسه و … تقسیم شود. برنامه ریزی زمانی دارای مشکل و اشتباه می شود که برای یک روز بیش از حد برنامه ریزی کنید. اگر زمان آزاد و مفید شما در طول یک روز 7 ساعت می باشد، باید به مشاور خود بگویید در همین حد به شما برنامه ریزی بدهد. مسلما نمی توان برنامه ریزی 9الی 10 ساعته را در 7 ساعت اجرا کرد و همین موجب عقب ماندگی از برنامه و بی انگیزگی در اجرای برنامه ریزی می شود. معمولا مشاوران تازه کار و بی تجربه یک برنامه سنگین و غیر قابل اجرا به دانش آموزان می دهند و تاکید می کنند که اگر می خواهی موفق شوی حتما باید آن را اجرا کنی و با اینکار دانش اموز را در اجبار قرار می دهند.

مشخص نکردن زمان شروع و پایان مطالعه

متاسفانه  خیلی از مواقع می شنوم که می گویند زمانی برای مطالعه در نظر نگیرید. چرا که اگر طبق برنامه عمل نکردید، دچار ناامیدی نشوید. این صحبت کاملا اشتباه است. ما در رابطه با برنامه ریزی بدون اشتباه صحبت می کنیم. برنامه ریزی صحیح قابل اجرا است و عمل نکردن در آن معنایی ندارد. اتفاقا برای یادگیری مدریت زمان و تنظیم سرعت مطالعه باید زمان شروع و پایان هر واحد درسی را مشخص کنید. با اینکار به روز خود نظم می دهید. و همچنین سرعت مطالعه شما بیشتر می شود و از کندخوانی نیز جلوگیری می کند.

اشتباهات رایج در برنامه ریزی

کامل کردن تمامی بخش های برنامه ریزی

یکی از اشتباهات رایج در برنامه ریزی این است که زمانی را برای مسائل غیر قابل پیش بینی قرار نمی دهید. در برنامه ریزی باید حدودا 10% از کل زمان هفته خالی نگه داشته شود. تا در صورت بروز مشکل از برنامه خود عقب نمانید.

نداشتن اولیت بندی در برنامه ریزی

برای برنامه ریزی باید هدف مشخصی داشته باشید و این هدف در برنامه شما رعایت شود. دروسی که ضریب بالاتری دارند و یا شما در آن ضعیف تر هستید به تناسب باید بیشتر در برنامه ریزی قرار بگیرد. همچنین تعادل مطالعاتی یعنی وجود تمامی دروس بنا به ضرورت در برنامه ریزی لازم است. یکی از اشتباهات در برنامه ریزی این است که مناسب با هدف دانش آموز و ضریب دروس برنامه ریزی صورت نگیرد.

مشخص نکردن زمانی برای استراحت

معمولا خیلی از افراد برنامه ریزی های خیلی سنگین و به اصطلاح پر را یک برنامه خوب می دانند. در صورتی که باید برنامه ریزی درسی شما به گونه ای باشد که خسته نشوید. وجود 5الی 6 ساعت استراحت در برنامه ریزی لازم است و موجب می شود که برای شروع هفته جدید تجدید قوا کنید.

مکتوب نبودن برنامه ریزی

یکی از مشکلات برنامه ریزی در این است که برنامه ریزی خود را مکتوب نمی کنید. برنامه ریزی زمانی که مکتوب و نوشته شده باشد انگیزه دانش آموز برای اجرا کردن را بیشتر می کند. همچنین برنامه ریزی مکتوب زمان بندی های دقیق تری دارد.

برنامه ریزی های همگانی

بزرگترین اشتباه در برنامه ریزی این است که از برنامه ریزی های از قبل نوشته شده استفاده کنید. این نوع از برنامه ریزی برای گروه عمده ای از دانش آموزان نوشته می شود و خالی از هر گونه اصولی در برنامه ریزی می باشند. و هیچ کدام از معیار های برنامه ریزی اعم از زمان بندی فردی و مشخص، در نظر گرفتن زمان های شخصی دانش آموز، هدف دانش آموز و …را در بر ندارند. برنامه ریزی باید به صورت شخصی سازی شده و فردی نوشته شود.

 برنامه ریزی کلی و مبهم

معمولا برنامه ریزی ها به صورت مبهم و کلی نوشته می شود. برنامه ریزی باید با جزییات باشد. اینکه فقط بگوییم از این ساعت تا فلان ساعت ریاضی مطالعه کن و تست بزن شما را به هدف نمی رساند. بلکه باید با جزییات مشخص شود که در هر واحد چه مبحثی مطالعه شود و از روی چه منبعی باشد، روش مطالعه آن درس چگونه باشد و چه حجمی مطالعه شود. تعداد تست و تمرین، منبع تست و روش تست زنی نیز باید در هر بازه کاملا مشخص شود. در غیر این صورت برنامه ریزی شما کاملا اشتباه می باشد.

 

  اصول برنامه ریزی ارزان دهم ریاضی + منابع مطالعه رایگان

مقایسه برنامه ریزی اصولی با برنامه ریزی نامناسب

در ادامه تصاویر برنامه ریزی های متفاوتی را برای شما قرار می دهیم تا در هر برنامه ریزی مشکلات آن را بررسی کنیم و اشتباهات داخل هر برنامه را توضیح دهیم تا به شما کمک کند که برنامه ریزی صحیح را از برنامع ریزی اشتباه تشخیص دهید. برنامه ریزی اصولی باید 1- مخصوص هر فرد طراحی شود 2- جزییات کامل و دقیق در ان مشخص شود. 3- مناسب با هدف دانش آموز باشد 4- متعادل و قابل اجرا باشد.

و برنامه ریزی غیر اصولی به صورت کلی و مبهم ارائه می شود و از یک برنامه ریزی برای تعداد زیادی دانش آموز استفاده می شود که هدف، برنامه ریزی فردی داوطلب در نظر گرفته نمی شود و کلی بودن و ابهام آن موجب سردرگمی داوطلب در اجرای برنامه ریزی می شود

نمونه برنامه ریزی اصولی  نمونه برنامه ریزی غیر اصولی 
برنامه ریزی اصولی

این برنامه ریزی نمونه یک برنامه ریزی رایگان تا روز کنکور است. که به صورت رایگان ارائه می شود. خیلی از دانش اموزان به دلیل اینکه هزینه ای برای این برنامه ریزی پرداخت نمی کنند، به سمت این برنامه ریزی جذب می شوند. اما این نمونه برنامه درسی پر از اشتباهات رایج است که در همان نگاه اول می توان آن را تشخیص داد. در نگاه اول باید بدانید که برنامه ریزی باید شخصی سازی شده و اصولی باشد. نه یک برنامه ریزی کلی و گروهی که معمولا برنامه ریزی های رایگان به صورت کلی انجام می شود. در نگاه بعدی این برنامه ریزی بدون زمان بندی است.

این سبک از برنامه ریزی موجب می شود که داوطلب در شروع برنامه ریزی مشکل داشته باشد و همچنین ممکن است روی یک واحد درسی ساعت ها زمان بگذارد. برنامه ریزی بدون زمان بندی، موجب کندخوانی می شود. همچنین در این برنامه ریزی جزییات کامل و دقیق مشخص نشده است. منبع تست، تعداد تست و روش مطالعه و تست زنی در برنامه ریزی نوشته نشده است در صورتی که برنامه ریزی اصولی باید با جزییات کامل باشد. و همچنین در این برنامه ریزی زمانی برای استاندارد سازی میزان مطالعه، زمان تفریح و واحد های آزاد برای موراد غیر قابل پیش بینی در نظر گرفته نشده است.

تصویر بالا نیز یکی دیگر از برنامه ریزی های اشتباه رایگان می باشد. در این برنامه ریزی هم زمان شروع و پایانی برای مطالعه وجود ندارد. برنامه بدون تعادل و کاملا سنگین نوشته شده است و همین موجب خستگی و بی انگیزگی می شود. برنامه مدرسه، کلاس های درس در آن مشخص نیست و از همه مهم تر مجددا جزییات کامل و دقیق برای اجرای کامل برنامه ریزی وجود ندارد.

این برنامه ریزی نمونه بارز یک برنامه ریزی بدون اشتباه و اصولی است که مخصوص یک داوطلب به صورت شخصی طراحی شده است. در این برنامه ریزی زمان شروع و پایان مناسب با استاندارد مطالعه و عادت دانش آموز طراحی شده است. در این برنامه ریزی تکالیف مدرسه، امتحان های دبیر و ..لحاظ شده است تا دانش آموز دچار مشکل نشود.

همچنین برنامه کلاس های خارج از مدرسه با زمان بندی مشخص تنظیم شده است. زمان مدرسه و استراحت و نهار به صورت دقیق مشخص است. در پایان هفته زمانی برای تفریح و استراحت برای کسب انرژی برای شروع هفته جدید قرار داده شده است. روش های مطالعه و جزییات در هر بازه درسی مشخص است. این برنامه ریزی کاملا استاندارد و مطابق با ویژگی های دانش اموزان می باشد.

این برنامه ریزی نیز مانند برنامه ریزی بالا می باشد که تمامی زمان بندی ها دقیق و مشخص، میزان مطالعه روزانه استاندارد و مناسب دانش آموز می باشد. در هر بازه جزییات مشخص است و برنامه ریزی به گونه ای است که داوطلب به تمامی اقدامات روزانه خود می رسد و از همه مهم تر برنامه ریزی قابل اجرا است و دانش آموز از آن عقب نمی ماند.

نکته طلایی:

حتما از برنامه ریزی های اصولی استفاده کنید. برای داشتن یک برنامه ریزی موفق و هدفمند باید برنامه ریزی شما اختصاصی طراحی شود و مسلما استفاده از برنامه ریزی های همگانی رایگان شما را به هدف نمی رساند. برنامه ریزی های کلی اشتباهات رایج زیادی دارند. و این اشتباهات در برنامه ریزی فقط به شما آسیب می زند و در اثر استفاده طولانی مدت می تواند موجب افت درسی شود.

 

  برنامه ریزی کنکور دی

چگونه یک برنامه ریزی اصولی و بدون اشتباه داشته باشیم؟

گروه آموزشی دکتر پرتوی با 14 سال سابقه آموزشی ومشاوران با تجربه در زمینه مشاوره و برنامه ریزی درسی خدمات منحصر به فردی ارائه می دهد که نیاز دانش آموزان را کاملا بر طرف می کند. مشاوره و برنامه ریزی درسی اصولی در گروه آموزشی دکتر پرتوی شامل

1) جلسات مشاوره به صورت هر دو هفته یکبار 

2) پیگیری و پشتیبانی هفتگی 

3) برنامه ریزی کاملا شخصی سازی شده و فردی 

4) ارائه جزوه و نمونه 

5) آموزش تکنیک های مشاوره ای 

می باشد که به صورت تضمین کیفیت ماهانه به دانش آموزان دوره اول و دوم ارائه می شود.

مسلما برای داشتن یک برنامه ریزی دقیق باید از مشاوره های خوب بهره مند شوید. اگر می خواهید برنامه ریزی شما بدون اشتباه باشد و مخصوص شما طراحی شود و موجب تغییر و رشد درسی شما گردد و از همه مهم تر با هزینه ای مناسب این برنامه ریزی را دریافت کنید، حتما در واتس آپ با ما در ارتباط باشید.

مشاوره واتس اپ

 

4.5/5 - (17 امتیاز)
8 پاسخ
  1. زهرا
    زهرا گفته:

    یه بار با یه مشاور دانشجو کار کردم هم زمانم رفت و هم پولم واقعا از برنامه ریزی هیچی نمی دونست اما واقعا آقای پرتوی خیلی اصولی و دقیق برنامه می دن

    پاسخ
    • مرکز رتبه شو
      مرکز رتبه شو گفته:

      اقای پرتوی و تیم مشاوران با تجربه ای که دارن کاملا فردی و واقعی و اصولی برنامه می دن و به هیچ عنوان یک برنامه از قبل اماده شده ارائه نمی دن و برای هر فرد کاملا شخصی برنامه می نویسن

      پاسخ
  2. یگانه
    یگانه گفته:

    من با موسسه حرف آخر کار کردم و واقعا پشیمون شدم یه برنامه ریزی از قبل آماده شده و در هم بر هم بیشتر گیج شدم تا بخواد کمکم کنه

    پاسخ
  3. امیر علی
    امیر علی گفته:

    عالی بود
    من یک ماه مشاوره داشتم و واقعا پیشرفت کردم ای کاش از سال دهم آشنا می شدم

    پاسخ
  4. صبا مرادی
    صبا مرادی گفته:

    من هر جا زنگ می زنم دانشجو ان با هزینه های زیاد
    واقعا دیگه خسته شدم دنبال یه مشاور خوب می گردم

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *